X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
המחויבות העמוקה של ולדימיר פוטין לבשאר אסד מחזקת את בריתו עם טהרן - אבל היא עשויה להתברר דווקא כירייה ברגל יומן עולמי
▪  ▪  ▪
להילחם עד הסוף [צילום: Alexei Druzhinin, RIA-Novosti, Kremlin Pool Photo via AP]

בחודש אוקטובר פרסמה ממשלת רוסיה הצהרה חשובה על מדיניותה בסוריה, אך המערב לא שם לב אליה. ממשלו של ולדימיר פוטין הודיע, כי הוא תומך בהשבת סמכותו של בשאר אסד במדינה כולה - מה שלא אמר בעבר.
ולמה זה כל כך חשוב? ראשית, כותב סטיבן בלאנק מהמועצה האמריקנית למדיניות חוץ, זה אומר שרוסיה מחויבת להילחם עד הסוף למען אסד. שנית, זה גורם לזהות אינטרסים בין רוסיה לבין פטרונו של אסד - המשטר בטהרן. ומכאן, שאירן תוכל לפעול בצורה עוד יותר תוקפנית ולסמוך על גיבויה של מוסקבה. מכירות הנשק העצומות של רוסיה לאירן הן רק ביטוי אחד לברית המתהדקת הזאת, שמשמעויותיה האיזוריות ואף העולמיות הן ניכרות וברורות.
זאת ועוד: אם ארה"ב תרצה להגיע לעסקה עם רוסיה לגבי סוריה, יהיה עליה להסכים להישארותו של אסד - בעוד עד כה הפלתו הייתה מטרת היסוד של וושינגטון. אבל תחת ממשל טראמפ, עם הידידות המופגנת שלו כלפי פוטין, גם זה יכול להשתנות וארה"ב עשויה להתעלם מפשעי המלחמה הרבים שביצע ובראשם השימוש בנשק כימי נגד אזרחים. ויש לזה משמעות נוספת: ארה"ב תיאלץ להשלים עם ההשפלה שבקבלת רוסיה כמנהיגה-משותפת במזרח התיכון, כולל במאבק נגד דאעש.
בלאנק מרחיק לכת עוד יותר. לדעתו, רוסיה מתכוונת להפוך את סוריה למדינת-לווין בנוסח מזרח אירופה, ולהשתמש בה כדי לתמוך בארגונים כמו חיזבאללה ולהקים בה בסיסי קבע לצי, לחיל-האוויר וליחידות ההגנה האווירית שלה. לצד זאת, ממשיכה רוסיה במאמציה לזכות בדריסת רגל דומה במצרים ובקפריסין - בחצר האחורית של ברית נאטו ותוך הקפתה של טורקיה בבעלות ברית שלה.
אלא שהתמונה אינה בהכרח כה חד-צדדית, ממשיך בלאנק. ייתכן שבלי משים, פוטין ירה לעצמו ברגל. עד כה הוא השיג בסוריה כמעט את כל מה שרצה - אך כאשר ישרת את מטרותיהם של אסד וטהרן, לא בטוח שהוא ישרת את מטרותיו-שלו. בכלל לא בטוח שרוסיה תוכל לשוב ולהשליט את אסד על כל סוריה. למשל: קל וזול לצייד את המורדים בנשק נ"מ, ובכך להקשות על הרוסים שאינם מתכוונים לשלוח כוחות קרקעיים למדינה המדממת. במבט לטווח ארוך, סוריה עלולה להפוך לאפגניסטן שנייה.
יש גם לזכור, שהמצב הכלכלי של רוסיה הוא חמור ומחמיר מדי יום. במצב הזה, פוטין מסתכן בכך שישפוך לסוריה כסף טוב אחרי כסף רע, כאשר הוא אינו יכול להרשות זאת לעצמו. ושוב: הפלישה לאפגניסטן הסתיימה גם במפולת צבאית וגם בקריסתה של ברית המועצות.
בלאנק סבור, שממשל טראמפ יצטרך להקדיש יותר תשומת לב לאפשרויות אלו בזירה הסורית. יש מעט היגיון בכריתת ברית עם רוסיה לצורך המאבק נגד דאעש, במיוחד לנוכח העובדה שהארגון ממילא נמצא בנסיגה ואפילו בדעיכה. מאחר שממשל טראמפ ממש אינו רוצה לראות בהשפלתה של ארה"ב, יהיה עליו לחשוב בצורה מעמיקה על הריאלפוליטיק שלו, ולהבין שדווקא המחויבות של רוסיה לאסד - מעניקה לארה"ב אפשרות להתערב בנעשה בסוריה.

תאריך:  02/12/16   |   עודכן:  02/12/16
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אפגניסטן השנייה?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
זו פרשנות יתר
אלטע קאקער  |  2/12/16 16:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
אזרחי אחת הכלכלות הגדולות בעולם יצביעו ביום ראשון במשאל עם על הצעות לרפורמות חוקתיות, שהשלכותיו עשויות להיות מורגשות בכל אירופה ואף מחוצה לה    יומן עולמי
איתמר לוין
אחד מבכירי תומכיו של טראמפ קיבל מיליוני דולרים ממי שעשוי להתמודד בעוד שנתיים על נשיאות מקסיקו - ולהוביל קמפיין נגד עמיתו מצפון    יומן עולמי
איתמר לוין
המפלגה, הממשלה ובית המשפט העליון הורו לבחון האם אזרחים לא קיבלו פיצוי הולם על הפקעת בתים וקרקעות    יומן עולמי
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il