X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מינויו של ג'יימס מאטיס לשר ההגנה בממשל טראמפ מעורר תגובות מנוגדות. הנקודה העיקרית: הוא לא השלים את הצינון הדרוש
▪  ▪  ▪
[צילום: אנדרו הרניק, AP]

מינויו של הגנרל ג'יימס מאטיס לשר ההגנה בממשלו של דונלד טראמפ עורר ויכוח מעל דפי USA Today. בעוד מערכת העיתון תומכת במינוי, מומחית חיצונית מתנגדת לו.
מאטיס היה גנרל מלא (ארבעה כוכבים) במרינס וזכה לכינוי "כלב משוגע", כינוי בו הוא גאה ואשר טראמפ השתמש בו כאשר הודיע על מינויו. העיתון תומך בו משום שהוא "ייצג קול של היגיון הנחוץ בצורה נואשת בצוות הביטחון הלאומי של ממשל טראמפ". מאטיס בן ה-66 ידוע כמנהיג מוסרי בהיר-מחשבה שאינו חושש להביע את עמדתו, נכתב במאמר המערכת.
"איזון לדעות השגויות של טראמפ"
"התכונות הללו יכולות להוות איזון לכמה מהדעות השגויות של טראמפ. שיחה קצרה בין השניים כבר גרמה לנשיא הנבחר לחזור בו מתמיכתו בעינויים. מאטיס מאמין בכך שעל ארה"ב להיות מעורבת בנעשה בעולם ולשמור על בריתות כמו נאטו. למרות שהתנגד להסכם עם אירן, הוא אמר שמהרגע שנחתם - יש לכבד אותו", מוסיף העיתון.
בינתיים יש בעיה חוקית בדרך למינוי: החוק דורש צינון של שבע שנים בין סיום השירות הצבאי לבין קבלת תפקיד אזרחי בממשל; מאטיס השתחרר ב-2013. אבל לדעת USA Today, אם הסנט ישתכנע שמאטיס הוא האדם המתאים - ויש לזכור שהרפובליקנים שמרו על הרוב שלהם - אז ניתן יהיה לשנות את החוק. לתשומת ליבו של מי שחשב שרק בישראל משנים חוקים לצרכים פוליטיים נקודתיים.
העיתון מסביר, מדוע לא צריך ליפול מהכסא משינוי שכזה. החוק התקבל ב-1947 ונועד להבטיח את השליטה האזרחית על הצבא, איש אינו חולק על העיקרון ותקופת הצינון היא שולית בהקשר הזה. אבל כבר ב-1950 אושר חריג, כאשר הגנרל ג'ורג' מרשל מונה לשר ההגנה בעיצומה של מלחמת קוריאה. המחשבה שיש צורך בשנים רבות על-מנת לעבור ממנטליות צבאית לאזרחית, מדביקה תווית בלתי הוגנת ליוצאי צבא רבים, המשתחררים ומטבע הדברים מוצאים משרות אזרחיות - מוסיף המאמר. חוץ מזה, כדאי מאוד ששר ההגנה יהיה איש צבא בכיר, ומאטיס מתאים במיוחד משום שיש לו גם ניסיון בפיקוד על כוחות משולבים ממדינות רבות.
"עקרון יסוד של פיקוח אזרחי"
פיליס בניס מהמכון לחקר מדיניות סבורה אחרת, והדגש שלה הוא על הצורך בצינון. הפיקוח האזרחי על הצבא הוא עקרון יסוד של הדמוקרטיה האמריקנית, ולא ניתן לשחק בו לפי הצורך - היא כותבת.
מאטיס מעולם לא ממש עזב את הצבא, שכן מאז פרישתו הוא כיהן כדירקטור בחברת ג'נרל דיינמיקס - אחד הספקים הגדולים של הפנטגון - "והרוויח במישרין מהמלחמות שהותיר אחריו", אומרת בניס. חוץ מזה, כזכור מאתיס הוא גנרל במרינס - שסיסמתם היא "פעם נחת, תמיד נחת".
נכון, ממשיכה בניס, למאטיס יש ניסיון קרבי רב - אבל לא זה תפקידו של שר ההגנה; השר צריך לנהל 3 מיליון איש. בניגוד לגנרלים אחרים, שחזרו ממלחמות ואמרו שאינם רוצים להילחם שוב לעולם, מאטיס מצהיר שהוא שש אלי קרב: "כיף לירות בכמה אנשים", אמר פעם. "אם תתעסקו אתי, אני אבוא ואחסל אתכם", אמר למנהיגים בעירק.
חוץ מזה, מה אומר שמאטיס הוא כזה גנרל מוצלח? הוא היה בצמרת הפיקוד ב-15 השנים בהן ארה"ב נלחמת בטרור - ומצבו של הטרור טוב מתמיד. בניגוד למערכת USA Today, ששיבחה את עצמאותו המחשבתית, בניס חוששת שמאטיס - יותר מאחרים - יהיה מוכן להתייצב לימינו של טראמפ כאשר הלה יבקש לנקוט בפעולות מסוכנות.

תאריך:  09/12/16   |   עודכן:  09/12/16
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איציק וולף
היה האסטרונאוט האמריקני השלישי שהגיע אל החלל והראשון שהקיף את כדור-הארץ    אחרי קריירה פוליטית, בגיל 77, טס שוב לחלל והפך גם לאסטרונאוט המבוגר ביותר
איתמר לוין
זוהי המדינה הראשונה באירופה המטילה איסור פלילי על נסיונות לשנות את האוריינטציה של חד-מיניים
איתמר לוין
יום כלכלי תזזיתי אחד של דונלד טראמפ מעלה בקרב החברות הגדולות בארה"ב את החשש, שכך ייראה גם הממשל שלו    יומן עולמי
איתמר לוין
זהו מספר הנוסעים בתחנת הרכבת הכי פחות עמוסה בבריטניה. בתחנת ווטרלו זהו מספר הנוסעים בתוך ארבע שניות    יומן עולמי
איתמר לוין
שירות הלוואות און-ליין סיני מצא שיטה מקורית להבטיח שהלוות יחזירו את הכסף: הוא דורש מהן תמונות עירום כבטוחה    יומן עולמי
רשימות נוספות
השעונים של קים  /  איתמר לוין
בחירת הגולשים: ר"מ הודו  /  איתמר לוין
המרגל שהיה עיתונאי  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il