פרשת ההונאות במדידת גזי הפליטה מכלי רכב הולכת ומתרחבת. אחרי שפולקסוואגן הודתה והסכימה לשלם קנס של 4.3 מיליארד דולר, הגיע תורה של פיאט-קרייזלר: הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה טוענת (12.1.17), כי החברה השתמשה בתוכנה בלתי חוקית כדי להסתיר את נתוני הזיהום האמיתיים של 104,000 מכוניות מדגמי דודג' וגי'פ, ובכך לעמוד לכאורה במגבלות הזיהום.
ההודעה הובילה לצניחה של 17% במניות החברה, שרשמו לאחר מכן התאוששות מסוימת. השבועון אקונומיסט מסביר, כי המשקיעים חוששים שפיאט-קרייזלר תספוג קנס דומה לזה של פולקסוואגן, שבנוסף לקנס הפלילי - שילמה גם 15 מיליארד דולר במישור האזרחי. אם אותו מנגנון יופעל לגבי פיאט-קרייזלר, תג המחיר שלה יהיה 4 מיליארד דולר.
עם זאת, ייתכן שמצבה של החברה האיטלקית-אמריקנית אינו כה קשה כמו של המתחרה הגרמנית. פולקסוואגן הודתה שהיא הפעילה תוכנות שזייפו בפועל את הנתונים, בעוד לגבי פיאט-קרייזלר טרם נמצא שזה מה שעמד בליבה של ההונאה. אם יתברר שהאחרונה "רק" הסתירה נתוני אמת, אבל לא פברקה נתונים - עונשה יהיה קל יותר. הנטל מונח כעת על כתפיה: להוכיח שלא השתמשה בתוכנה בלתי חוקית.
שאלת המפתח, מסביר אקונומיסט, קשורה לכך שמותר בתנאים מסוימים לפלוט גזים בכמות גדולה יותר למשך תקופה מוגבלת - למשל בנהיגה במזג אוויר קר במיוחד. לא יהיה קל להוכיח מה בדיוק עשתה התוכנה של פיאט-קרייזלר בהקשר הזה. אם יתברר שמטרתה העיקרית של התוכנה הייתה לחסוך לחברה כסף - היא תהיה בבעיה.
פיאט-קרייזלר מצידה מכחישה בתוקף את הטענות נגדה. המנכ"ל סרג'יו מרצ'יונה אמר בסגנון אופיני, ש"החברה לא ניסתה לעבור על החוק המחורבן". הסוכנות להגנה על הסביבה, מצידה, רוצה להתחיל את ההליכים לפני שממשל טראמפ ייכנס לפעולה. הממשל החדש עשוי להפחית את הדרישות בתחום גזי הפליטה, בתמורה לוויתורים של תעשיית הרכב בדמות שימור משרות בארה"ב. טראמפ עצמו סבור שנושא איכות הסביבה הוא במידה רבה הגזמה אם לא המצאה מוחלטת, בעוד שמירת המשרות היא אחד הדגלים המרכזיים שלו.
ממשלות ורשויות באירופה ניהלו גם הן חקירות נגד יצרני רכב, אך ללא תוצאות של ממש, מציין אקונומיסט. האחרונה שבהן מכוונת נגד רנו; הדיווח עליה התפרסם יום לאחר הידיעה על החקירה נגד פיאט-קרייזלר ומניותיה ירדו ב-6% - שיעור המצביע כנראה על כך שהמשקיעים לא חוששים מחקירה זו בדומה לעמיתיהם שהשקיעו בפיאט-קרייזלר. אבל גם אם יצרניות אחרות יימצאו אשמות, מסכם השבועון, הרי שהאמצעי האכיפה הבלתי-יעילים אינם ממריצים אותן לנהוג כחוק.