X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מתנגדי הממשלה: גיבורה עממית [צילום: ודים גירדה, AP]
תומכי הממשלה: כוחות חיצוניים [צילום: דרקו בנדיק, AP]
גל ההפגנות הגדול ביותר מאז נפילת צ'אושסקו - בעד ונגד המשרד למאבק בשחיתות, החוקר 2,100 מקרים ובהם חשדות נגד בכירים בממשל
▪  ▪  ▪

הפגנות כאלו לא ראתה רומניה מאז ההפיכה שהפילה את ניקולאי צ'אושסקו ב-1989, המשטר הקומוניסטי הראשון שנפל בגל קריסת הקומוניזם. הסיבה: נסיונה של הממשלה לנטרל את המשרד למאבק בשחיתות.
עד לאחרונה, כותב וול סטריט ז'ורנל (12.2.17), התובעים במשרד זה עסקו במורים ושוטרים שקיבלו כשוחד חזיר או תרנגול הודו. אבל כעת הם חוקרים לא פחות מ-2,100 מקרים של חשדות הנוגעים גם לפוליטיקאים בכירים: סנטורים, חברי פרלמנט, שרים. בשנה שעברה עסקו החקירות בחשד למעשי שחיתות שגרמו לנזק של מיליארד אירו. מוסרי מידע מתייצבים שם מדי יום.
את המאבק הזה מובילה לאורה קונדורה-קובסי, שחקנית כדורסל מצטיינת שהפכה לגיבורה עממית - במיוחד מאז החלה הממשלה לנסות ולהצר את צעדיה. היא נכנסה לתפקידה בשנת 2013 ומאז הביאה למאסרם של 3,000 איש על עבירות שחיתות. בכל זמן נתון, עוסקים רבים מהתובעים הכפופים לה ביותר מ-100 תיקים. ניידות שידור מוצבות דרך קבע מול המשרד, כדי לתעד את הפוליטיקאים המגיעים להיחקר.
מאז 31 בינואר מתקיימות מדי לילה הפגנות של שני הצדדים בעד ונגד החקירות, ב-5 בפברואר צעדו בבירה בוקרשט מאות אלפי בני אדם. המחאות מכוונות במיוחד נגד צו חרום ממשלתי, אשר הפחית במחצית - ל-3.5 שנות מאסר - את העונש המירבי על עבירות שחיתות. לטענת המפגינים, הצעד יסכל את מאמציהם של קובסי ואנשיה לפעול נגד פוליטיקאים.
בינתיים הובילה המחאה להתפטרותו של שר המשפטים, והפרלמנט טרם אישר את הצו. אבל המוחים לא מסתפקים בכך, מדווח העיתון: הם דורשים התפטרויות נוספות ואפילו את הפלת הממשלה כולה. חלק מן המפגינים, בעיקר הצעירים והמשכילים שבהם, יודעים בדיוק את מי היו רוצים לראות בראש המדינה: את קובסי. מצד שני, מדי לילה מגיעים מאות בני אדם - בעיקר מבוגרים יותר ואנשי הצווארון הכחול - לארמון הנשיאות כדי להפגין נגדה. רבים מהם מאמינים, כי קובסי היא כלי בידי כוחות חיצוניים המבקשים להחליש את רומניה כדי להשתלט על שדות הנפט שלה.
המפלגה הסוציאל-דמוקרטית השלטת טוענת, כי המאבק נגד השחיתות יצא מכל פרופורציה, ורבים בפרלמנט סבורים שהוא גוזל את המשאבים ותשומת הלב הנחוצים כדי לחלץ את רוב הרומנים מהעוני בו הם שרויים. יש אפילו הטוענים, כי צמיחתו של משרד ממשלתי רב-עוצמה מזכירה להם את התקופה הקומוניסטית. ועם זאת, מציין וול סטריט ז'ורנל, סקרי דעת קהל מלמדים, כי המשרד למאבק בשחיתות הוא אחד הגופים הממשלתיים היחידים הנהנים מאמון הציבור הרומני - אפילו יותר מאשר הכנסייה. וקוסבי אומרת, כי דווקא העבודה שהיא עושה - תעזור בסופו של יום להגביר את האמון בממשלה בכללותה.

תאריך:  13/02/17   |   עודכן:  13/02/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 וול סטריט
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
כוכבת הטלוויזיה המצויה בסכסוך ארוך עם טראמפ, שינתה את תמונת הטוויטר שלה - והציפה גל של שמועות לפיהן תגלם ב-SNL את דמות יועצו רב-העוצמה של הנשיא
איתמר לוין
שון ספייסר, דוברו של דונלד טראמפ, משנה סדרי בראשית בחדר התדרוכים של הבית הלבן. הוא מסתכן בכך שהדבר יהפוך לחרב פיפיות
איתמר לוין
יצרנית המנועים הבריטית צפויה לדווח השבוע על הפסד של 4 מיליארד ליש"ט - בשל חולשת המטבע ובעקבות קנס חסר תקדים ששילמה על שחיתות
איתמר לוין
מדינת האיים שבאוקיינוס האטלנטי מגיבה בזעם על קריאותיה של בריטניה - המושלת בה באופן רשמי - לנטוש את פעילותה כמקלט מס. אם הלחצים יתגברו, היא עשויה להכריז על עצמאותה
איתמר לוין
האפיפיור הצנוע ונעים ההליכות חשף שרירים כאשר השתלט על המסדר היוקרתי של אבירי מלטה, ודחק לשוליים את אחד ממבקריו השמרניים הבוטים ביותר
רשימות נוספות
האסטרונאוט ג'ון גלן מת בגיל 95  /  איציק וולף
בייג'ינג תשנה את פניה  /  איתמר לוין
בקבוקי מולוטוב בוושינגטון  /  איתמר לוין
כיצד לבשל את האורז  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il