X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
העיתון הבריטי מגלה שהכספים הועברו בשנים 2014-2010 דרך שורה של חברות קש מרוסיה למולדביה, משם ללטביה וממנה ל-96 מדינות ברחבי העולם
▪  ▪  ▪
"הלבנה גאונית" [צילום: אלכסנדר זמיילצ'נקו, AP]

פקידים רוסים הבריחו מיליארדי דולרים לאירופה, ארה"ב ומדינות אחרות בשנים 2014-2010 - חשף השבוע (20.3.17) העיתון הבריטי גארידאן בתחקיר מעמיק, וממשלת בריטניה כבר הבטיחה לחקור לעומק את הגילויים לפיהם 740 מיליון דולר הולבנו דרך בנקים בריטיים.
לפרשה ניתן הכינוי Laudromat וממשלות מולדביה ולטביה מדברות על עקבות שגילו ל-20 מיליארד דולר; הן מעריכות שהסכום האמיתי היה גבוה פי ארבעה. הלבנת הכסף נעשתה בצורה גאונית, אומר העיתון. במקרים רבים היו מעורבות בה חברות פיקטיביות, שרובן נרשמו בלונדון. באופן טיפוסי, חברה א' "הלוותה" סכום כסף גדול לחברה ב'. חברות רוסיות אחרות, שבחזיתן עמדו אנשי קש ממולדביה, נתנו ערבויות ל"הלוואות". חברה ב' לא פרעה את ההלוואה, ובתי משפט במולדביה אישרו לממש את הערבויות - והחברות הרוסיות העבירו את הכסף לבנקים במולדביה. מכאן עבר הכסף ללטביה, החברה באיחוד האירופי - ומשם יכול היה להמשיך ללא כל קושי ליתר מדינות העולם.
בהלבנות היו מעורבים לפחות 19 בנקים רוסיים, חשף העיתון. בנק האדמה הרוסי (RZB) הלבין 9.7 מיליארד דולר: הכסף עבר מחשבונות ברוסיה לחשבונות במולדביה ומשם לריגה, בירת לטביה. במולדביה הוגשו כתבי אישום נגד 15 שופטים, עשרה מנהלים בכירים בבנקים ופקידים בכירים בבנק המרכזי.
הכסף הועבר ללא פחות מ-96 מדינות - החל ממדינות גדולות כמו ארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת וסין, וכלה במדינות קטנות כמו סלובניה וטייוואן. הכסף זרם דרך 21 חברות, בעלות שמות כמו "ולמונט" ו"סיבון". כאמור, רוב החברות נרשמו בבריטניה, ואחרות - בקפריסין, החברה באיחוד האירופי ובעלת קשרים טובים עם רוסיה. הבעלים או הנהנים האמיתיים מהן חבויים מאחורי רשת של מנהלים הרשומים במקלטי מס.
על-פי התחקיר, לבנקים בבריטניה הגיעו 738.1 מיליון דולר. הכסף שימש לרכישת פרוות, תכשיטים, מנורות מעצבים ושכר לימוד בבית ספר פרטי יוקרתי. הוא שימש להזמנת להקות רוק להופעות ברוסיה. הוא שימש לרכישת מערכות קולנוע ביתיות וטפטים יקרים. חלק מהכסף זרם לנדל"ן בלונדון, כולל פאב בשכונת בלומסברי ובית בשכונת קנסטינגטון. כל הבנקים הגדולים בבריטניה טיפלו בכסף לאחר שהולבן. ל-HSBC זרמו 545.3 מיליון דולר; לרויאל בנק אוף סקוטלנד, הנמצא בבעלות הממשלה שחילצה אותו מקריסה - 113.1 מיליון דולר.
לארה"ב הועברו למעלה מ-63 מיליון דולר, מוסיף העיתון. גם כאן הכסף הגיע לבנקים הגדולים ביותר, כולל בנק אוף אמריקה וסיטיבנק. הוא שימש לעיצוב פנים, שעוני צלילה יוקרתיים ועוד. מנגד, הבנקים היחידים שהעלו חשש שמדובר בכספים מולבנים היו אמריקניים; בנק ניו-יורק מלון סירב לקבל אותם.
ה-Laundromat פעל כמו מערכת בנקאית חשאית ענקית, מגדיר גארדיאן את היקף הפרשה. בצמרת עמדו משתמשים וסופר-משתמשים, שלכולם היו קשרים לצמרת הרוסית. יבואנים רוסים השתמשו גם הם בעקיפין במערכת: הם שכרו חברות לוגיסטיקה שיטפלו במכס, וחברות אלו עשו שימוש נרחב במערכת ההלבנה. קיים חשש ש"פקידים בעלי קשרים" גזרו קופון במקרים אלו.
וייצ'סלב פלאטון, איש עסקים ולשעבר חבר פרלמנט במולדביה, חשוד שהיה האדריכל הראשי של המערכת. הוא נעצר בידי אוקראינה בשנה שעברה, הוסגר לארצו ועומד לדין; פלאטון מכחיש את ההאשמות נגדו ואומר שאין כל ראיה שמדובר בכסף שהושג בפשיעה, כך שממילא לא מדובר בהלבנה. בנק RZB הרוסי, בנק בלטיקה הרוסי ובנק טרסטה קומרסבנק בלטביה נסגרו בשל חלקם בפרשה.
באופן רשמי, מציין גארדיאן, גם רוסיה חוקרת את הפרשה - אבל קרוב לוודאי שלא באופן ממשי. בשנה שעברה ביקרו סוכנים של שירות הביון הרוסי, FSB, במולדביה ונטלו איתם מסמכים - כנראה לא כחלק מחקירה, אלא בניסיון לדעת מה ידוע למולדבים - המתלוננים שהחוקרים הרוסים "לגמרי לא משתפים פעולה". החודש התלוננה מולדביה על יחס עוין מצד הרוסים כלפי דיפלומטים שלה, וטענה שהדבר קשור לחקירה שהיא מנהלת.

התחקיר המלא של גאדריאן:
[קישור]
תאריך:  22/03/17   |   עודכן:  22/03/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פקידים רוסים הלבינו 80-20 מיליארד דולר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
שלטונות כוויית הורידו את הסרט כדי לערוך אותו מחדש, בשל "רגע הומוסקסואלי"
איתמר לוין
מוזיקאים שנאלצו לגלות מסוריה מפיצים במערב את המוזיקה הערבית, ואילו בדמשק עדיין ניתן לשמוע מדי פעם מוזיקה מערבית. הצד האופטימי-משהו של המלחמה שגבתה מאות אלפי קורבנות
איתמר לוין
פגישת שרי האוצר של G20 בסוף השבוע חידדה את חילוקי הדעות בין ממשל טראמפ לבין יתר הכלכלות המובילות בנוגע לסחר החופשי. כעת ממתינות יתר ה-19 לפסגה שתתכנס בחודש יולי, כדי לראות לאן מועדים פני הבית הלבן
איתמר לוין
תחקיר של השבועון דר-שפיגל מוביל למסקנה, שהיקף השימוש בחומרים אסורים בכדורגל - כולל במעצמות ספורטיביות - גדול בהרבה מכפי שמקובל לטעון
איתמר לוין
אריק טראמפ: "מסיבות פוליטיות אמרנו: היי, תקשיבו, לא נמשיך להתרחב בעולם. אנחנו לא נכנסים לפרויקטים בינלאומיים חדשים, וזה חלק גדול ממה שעשינו"
רשימות נוספות
האסטרונאוט ג'ון גלן מת בגיל 95  /  איציק וולף
קרל הגדול  /  איתמר לוין
אתגר הפיתוח במשק הנפט  /  איתמר לוין
מרקל לא צחקה  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il