ארגנטינה עדיין מושחתת - זו המסקנה העולה מדוח של
OECD שפורסם בסוף השבוע (24.3.17). הארגון כמובן לא אומר זאת במפורש, אך הדברים ברורים ממה שהוא כן אומר.
מדובר בדוח מעקב על עמידתה של ארגנטינה בתנאי האמנה הבינלאומית נגד שוחד, אליה הצטרפה לפני 16 שנים. "ארגנטינה עודנה נמצאת בתת-יישום משמעותי", קובע OECD. החוק המקומי איננו מטיל אחריות על חברות שעובדיהן משחדים עובדי ציבור במדינות זרות, והמדינה איננה מעמידה לדין את אזרחיה שמשלמים שוחד בחו"ל.
עם זאת, מאז דצמבר 2015 משקיעה ארגנטינה מאמצים ניכרים ביישום האמנה. כעת - ממליץ הארגון - עליה להבטיח שחוק האחריות התאגידית, שהוגש אשתקד לקונגרס, יאושר סופית. היא גם צריכה לנקוט צעדי חרום (כך!) כדי להבטיח את עצמאותם של רשויות האכיפה ובתי המשפט. קבוצת העבודה של OECD נגד שוחד ממליצה על צעדים נוספים:
- לקצר בצורה משמעותית את משך החקירות המורכבות בתחום הפשיעה הכלכלית ואת השפיטה בעקבותיהן.
- לחקור ולהעמיד לדין בצורה פרו-אקטיבית את כל תיקי תשלום השוחד במדינות זרות.
- להפחית את המספר הגבוה מאוד של המשרות השיפוטיות שאינן מאוישות ואת השימוש בשופטים ממלאי-מקום.
- להבטיח את מתן המשאבים הנחוצים לשופטים החוקרים ולתובעים.
הדוח מציין גם מספר התפתחויות חיוביות. חוק האחריות התאגידית מצוי במקום גבוה בסדר היום של הממשלה בבואנוס איירס. תיקון מהיר לחוק המס מונע כעת הכרה לצורכי מס בתשלום שוחד לעובדי ציבור מחוץ לגבולות המדינה. השלטונות עשו מאמצים ראויים לציון לשלב את המגזר הפרטי במלחמה בשוחד החיצוני ולקדם תוכניות ציות ארגוניות. כמו-כן, נעשו מאמצים להגביר את המודעות לעבירה זו בקרב עובדי המדינה בארגנטינה עצמה. בכמה מקרים מונו שופטים חוקרים, אם כי יש לחקור אותם בצורה מקיפה יותר. המדינה גם מרחיבה את יישום התקינה החשבונאית הבינלאומית (IFRS), המקשה אף היא על תשלומי השוחד.
לנוכח כל הממצאים הללו, ניתן היה לצפות ש-OECD יציב בפני ארגנטינה לוח זמנים מזורז לתיקון הליקויים - אך לא זה המצב. המדינה חויבה לדווח באוקטובר השנה ובמארס הבא על התקדמותה ביישום ההמלצות העיקריות, ובמארס 2019 - על היישום של כולן. עם זאת יש לזכור, כי עצם הפרסום של הדוח הנוכחי צפוי להקשות על חברות ובנקים בארגנטינה לעשות עסקים בעולם, במיוחד במדינות שמיישמות בקפידה את הכללים נגד שוחד חיצוני.