ניסיתם פעם לשלוח דואר לבדואי המתגורר באוהל בנגב? קצת קשה, בהתחשב בעובדה הפשוטה שאין לו כתובת. "הדיונה השלישית משמאל אחרי עדר הכבשים" - זה לא ממש מועיל. סטארט-אפ הפועל בדובאי מבקש לפתור את הבעיה הזאת, המשותפת לעשרות אלפי קמ"ר של מדבריות ברחבי המזרח התיכון.
פורבס חושף (3.5.17) את חברת Fetchr, המתמודדת עם בעיה שנשמעת כמעט כמו בדיחה: תושבים במדבריות המבצעים הזמנות אצל סוחרים מקוונים שלא יכולים להעביר להם את הסחורות. כתובת אין, אבל מחשב ואינטרנט יש - ויש גם
אמזון ו-eBay וכל יתר נפלאות הקניות און-ליין. Fetchr תעמיד לרשות המשתמשים את האפשרות לתת מיקום מדויק שלהם, וכך יוכלו החבילות להגיע אליהם באמצעות שירות המשלוחים שהיא מפעילה.
מאחורי החברה עומדים ג'וי עג'לוני, אשת עסקים פלשתינית-אמריקנית, והיזם הערבי אידריס אל-ריפאעי, שהקים אותה בשנת 2012 - שנתיים לפני הצטרפותה של שותפתו. מדובר באפליקציה המשתמשת ב-GPS של הסמארטפון כדי למקם את הלקוח - אותו רעיון העומד מאחורי שירות המוניות של אובר. את הכתובת הזאת תעביר האפליקציה לשולח, וכך הוא יוכל לאתר את הלקוח.
"הטכנולוגיה שלנו מקשרת בין המשימות לבין הנהגים, על בסיס אלגוריתמים שמוצאים את הדרך היעילה ביותר להגיע אל הלקוח מבלי לפגוע במסלול הנסיעה. המידע עולה למיחשוב ענן, שמאפשר לנו להודיע מתי בדיוק הנהג יגיע", מסביר אל-ריפאעי. עג'לוני עוסקת בסחר אלקטרוני מזה 20 שנה והיא הבעלים של חברה למוצרי יוקרה בסן פרנסיסקו. היא הצטרפה למיזם אחרי פגישה מקרית עם אל-ריפאעי בעמק הסיליקון, והרעיון קסם לה משום שהיא התמודדה עם בעיות דומות בחברות קודמות שהיו בבעלותה.
הטכנולוגיה של Fetchr רשומה כפטנט והיא מגבירה הן את המהירות והן את הדיוק של מסירת המוצרים באיזורים המדבריים של המזרח התיכון, אומר פורבס. גם לזמן המסירה יש חשיבות רבה, משום שצריך להבטיח שהלקוח יהיה זמין במועד ובמקום שנקבעו - וכאמור, החברה מבטיחה שפתרה גם בעיה זו. בסבב הגיוס הראשון, לפני שנתיים, גייסה החברה 11 מיליון דולר מקרן ההון-סיכון הגדולה בעולם - New Enterprise Associates. היא אמורה לסגור בחודשיים הקרובים את סבב הגיוס השני, שמטרתו לשפר את המוצר ולהיכנס לשווקים חדשים.