X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
נשיא ארה"ב התייצב לצידן של סעודיה ואיחוד האמירויות - איתן היו ויש לו קשרים עסקיים - נגד קטר, בה לא הצליח לפעול מדיניותו במשבר במפרץ הפרסי מנוגדת לעמדת הפנטגון ומשרד החוץ
▪  ▪  ▪
טראמפ והמלך סלמאן [צילום: אוון ווצ'י, AP]

הצד בו בחר דונלד טראמפ במריבה הקשה בעולם הערבי, בין קטר לגוש בראשות סעודיה ומצרים, תואם את האינטרסים העסקיים שלו - מעלה ניתוח של ניו-יורק טיימס (17.6.17).
לטראמפ יש מזה 20 שנה עסקים עם משפחת המלוכה הסעודית, מאז מכר את מלון פלאזה בניו-יורק לשותפות שארגן נסיך סעודי. הוא גם הרוויח מיליוני דולרים ממסלול גולף הנושא את שמו באיחוד האמירויות. לעומת זאת, מאמציו לעשות עסקים בקטר עלו בתוהו. טראמפ הוא הנשיא הראשון מזה 40 שנה, שהותיר בידיו את הבעלות על עסקיו הפרטיים ורק העביר את ניהולם לידי בניו - דונלד טראמפ ג'וניור ואריק טראמפ. לפיכך, יש לו אינטרס כלכלי אישי וישיר בכל מה שקשור לקבוצה הנושאת את שמו.
לאחר שסעודיה, מצרים ובעלות בריתן ניתקו את הקשרים עם קטר, בטענה שהיא תומכת באירן ובטרור, התבטא טראמפ כמעט באותה לשון. הוא כינה את הנסיכות "מממנת של טרור בקנה מידה גדול". אולם מציין העיתון, למשרד החוץ ולפנטגון יש עמדה שונה כלפי הנסיכות, בה ממוקם בסיס חיל-האוויר האמריקני הגדול ביותר במזרח התיכון. הבית הלבן סירב להגיב על הדברים, ורק ציין שטראמפ ניתק את עצמו מניהול עסקיו.
"מדינות אחרות במזרח התיכון רואות מה שמתרחש ואומרות לעצמן: אנחנו צריכות להקים מסלולי גולף, אנחנו צריכות לקנות חדרים במלונות טראמפ", אומר לעיתון בריאן אגאן, שהיה יועץ משפטי במשרד החוץ בזמן ממשל אובמה. לדבריו, אפילו אם מהלכיו של טראמפ נובעים מהסיבות הטהורות ביותר, הרי שעצם העובדה שהוא מרוויח כסף מפעילות עסקית באיזורים רגישים היא בעלת משמעות.
שגרירת ארה"ב בקטר, דנה של-סמית, הגיבה על המהלך המצרי-סעודי בציוץ בו ציטטה הודעה של משרד האוצר האמריקני, אשר שיבח את קטר על הפסקת המימון לפעילות של קיצונים. היא התפטרה כמה ימים מאוחר יותר, במהלך שלדברי משרד החוץ תוכנן זמן רב קודם לכן. אחרי כמה ימים התבטא הבוס שלה, השר רקס טילרסון, בצורה מאוזנת על המשבר: הוא קרא לקטר להיות קשובה לדאגות של שכנותיה, ולגוש המצרי-סעודי - להקל את הסגר מעל הנסיכות, בציינו שהסכסוך פוגע בסחר הבינלאומי ובמאבק נגד דאעש.
טראמפ, לעומת זאת, שיבח את אותו סגר עצמו מיד כאשר החל ב-5 ביוני. הוא טען בטוויטר, כי הצעד המצרי-סעודי מוכיח שביקורו במזרח התיכון - שהסתיים כמה ימים קודם לכן - כבר נושא פירות. ואילו שעות אחדות לאחר הודעתו של טילרסון, אמר טראמפ שהגיע הזמן שקטר תפסיק לממן טרור.
תמונות של מלאניה בדובאי
הקשר העסקי בין טראמפ לסעודים החל ב-1995, מזכיר ניו-יורק טיימס, כאשר קבוצה שהובילו נסיך סעודי ומשקיע מסינגפור רכשה ממנו את מלון פלאזה ב-325 מיליון דולר והצילה אותו מחדלות פרעון של חובותיו בגין המלון. אותו נסיך רכש מטראמפ את היאכטה שלו ב-18 מיליון דולר, ארבע שנים מאוחר יותר. באוגוסט 2015 אמר טראמפ: "הסעודים קונים ממני דירות. הם מוציאים 40 מיליון דולר, 50 מיליון דולר. אני אמור לא לחבב אותם? אני מאוד מחבב אותם". בחודש שעבר הודיעה סעודיה, כי תשקיע 20 מיליארד דולר בקרן שמנהל אחד ממקורביו של טראמפ ואשר אמורה להשתתף במימון השקעות העתק שמתכנן טראמפ בתשתיות בארה"ב.
כאמור, גם באיחוד האמירויות - שהתייצבה לצד סעודיה נגד קטר - יש לטראמפ אינטרסים. בשנת 2005 הוא תכנן להקים מלון בשותפות עם ממשלת דובאי, אך נסוג בשל המשבר של 2008. שנתיים מאוחר יותר חזרו טראמפ, דונלד ג'וניור ואיוונקה טראמפ לאזור כדי לחפש עסקים חדשים. בשנת 2013 נכנס טראמפ לשותפות עם חוסיין סג'וואני, המכונה "דונלד של דובאי", והקבוצה שבשליטתו החלה לנהל מסלול גולף השייך לסג'וואני. תמונתה של מלאניה טראמפ, דוגמנית בעבר, נתלתה בכל רחבי העיר כדי לקדם את מכירות האתר, אותו כינה בעלה "קהילת הגולף הנהדרת ביותר באסיה". בשנת 2014 הסכימו השניים של ניהול של מסלול נוסף.
עסקי הגולף בדובאי הכניסו לטראמפ 10-2 מיליון דולר עוד לפני שנפתחו; הראשון שבהם החל לפעול לפני ארבעה חודשים. לאחר שטראמפ נבחר לנשיא, הציע סג'וואני לשלם לו 2 מיליון דולר נוספים כדי לפתח יחדיו פרויקטים נוספים. טראמפ טוען, כי בשל מעמדו כנשיא הנבחר, הוא דחה את ההצעה. בסוף השבוע טענה קבוצת טראמפ, כי הכנסותיה מהמסלול הפעיל צנחו ל-13,000 דולר בלבד ב-16 החודשים הקודמים, אך לא הסבירה מדוע. המסלול השני אמור להיפתח בשנה הבאה.
משפחת טראמפ ניסתה לעשות עסקים גם בקטר, אך ללא הצלחה והסתפקה בהקמת חברות-מדף שיוכלו לשמש אותה בעתיד. הקבוצה הצליחה רק להשכיר שטח בטראמפ טאואר בניו-יורק לקטר איירווייס; החברה יצאה מהמקום לפני שטראמפ נבחר לנשיא.

תאריך:  18/06/17   |   עודכן:  18/06/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
הנהגת חמאס איננה מעוניינת בשלב הזה בעימות צבאי נוסף עם ישראל בגבול הדרום    מחמוד עבאס דוחף לפיצול הרצועה מן הגדה כדי לחפות על מחדליו ולישראל אסור לשחק לידיו
אריאל י' לוין
בראיון טלפוני שנתן לעיתון סעודי אישר ראש המודיעין לשעבר בקטר מייג'ור גנרל (במיל') מחמוד מנסור, את קיומו של סיוע קטרי לארגוני טרור באזור. בעוד שקטר מסייעת לארגונים שונים, הוא טוען כי היא לא המדינה היחידה מהמפרץ שעושה זאת. בראיון התייחס גם למשבר בין קטאר למדינות המפרץ, ולאיום של קטאר להציב חיילים מאירן בשטחה
יוני בן-מנחם
המשבר במפרץ מתארך ושליט קטר מסרב להיכנע לדרישות של מדינות ערב ממנו. באופזיציה בקטר מדברים כבר על החלפת השליט וקוראים למדינות ערב להתערב צבאית במדינה
יוני בן-מנחם
הרש"פ ממשיכה לשלם משכורות לאלפי מחבלים ומשפחות "שהידים" למרות דרישות ישראל וממשל טראמפ להפסיק את התופעה. ישראל צריכה להתנות שחרור אסירים ביטחוניים מבתי הכלא בהפסקת התמיכה הכספית של הרש"פ
גרשון אקשטיין
רשימות נוספות
פייק ניוז הביא למשבר עם קטאר  /  איציק וולף
קטאר: ניתוק הקשרים - לא מוצדק  /  איציק וולף
סעודיה מצרים, איחוד האמירויות ובחריין ניתקו הקשרים עם קטאר  /  איציק וולף, איתמר לוין
קטר במצור – משמעויות והשלכות לזירה הפלשתינית   /  קובי מיכאל, יואל גוז'נסקי
אירן נאבקת בציר הסוני  /  יוני בן-מנחם
המצור על קטר  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il