X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
לואל ווייקר הוא רפובליקני בכיר, והסנטור האחרון שעודנו בחיים מחברי ועדת ווטרגייט. במאמר בניו-יורק טיימס הוא אומר, שפרשת טראמפ-רוסיה עדיין איננה ווטרגייט - אבל יש סימנים מדאיגים
▪  ▪  ▪
ווייקר - ראשון משמאל בוועדת ווטרגייט [צילום: AP]

ההשוואות בין פרשת טראמפ-רוסיה לבין פרשת ווטרגייט אינן יורדות מעל סדר היום. ניו-יורק טיימס ביקש לשמוע ממישהו שבאמת מבין: לואל ווייקר, הסנטור היחיד שעודנו בחיים מבין חברי הוועדה המיוחדת שעסקה בווטרגייט. חשוב לציין, כי ווייקר – שהיה גם מושל קונטיקט – הוא חבר המפלגה הרפובליקנית, כמו דונלד טראמפ.
פרשת ווטרגייט, מזכיר ווייקר, החלה בדיוק לפני 45 – ביוני 1972, עם מעצרם של הפורצים למטה המפלגה הדמוקרטית בבניין המשרדים בוושינגטון הנושא שם זה. במאמץ לבלום את חקירת ה..., זימן אליו הנשיא ריצ'רד ניקסון את ראש הסי.אי.איי וסגנו ודרש מהם להתערב בחקירת הבולשת. אלא שה-... עמד בפרץ, וסוכני הביון סירבו להמשיך וליטול חלק במזימה.
זה לקח זמן. נדרשו 16 חודשים עד שניקסון שיבש לראשונה בעצמו את חקירת ווטרגייט, כאשר פיטר את התובע המיוחד ואת שר המשפטים וסגנו שסירבו לעשות זאת. לאחר מספר חודשים התברר, כי ניקסון שילם מיסים בחסר במשך שנים והוא נאלץ לשלם מאות אלפי דולרים. לכל אורך הדרך – מציין ווייקר – טענו תומכיו של הנשיא שזוהי נקמה פוליטית על נצחונו הסוחף בבחירות של 1972.
"אני נשאל לעיתים קרובות אלו נקודות דמיון אני מוצא בין הפליליות של מעשיו של ניקסון לבין אלו של הבית הלבן של טראמפ. תשובתי היא שאין נקודות דמיון. עדיין", כותב ווייקר. ווטרגייט חשפה תעשיה ריגול פוליטי, שוחד, פריצות, הונאות ופשעים אחרים בהיקף של הרבה מיליוני דולרים, לצד פעולות בלתי חוקתיות שנוהלו בבית הלבן במשך שנים. כ-25 מאנשי הסגל של ניקסון נשלחו לכלא, והנשיא עצמו ניצל רק בזכות החנינה שקיבל מיורשו, ג'רלד פורד. השערורייה הרסה את המפלגה הרפובליקנית של אז.
"זכרו, ווטרגייט התבשלה במשך שנים, ואנחנו רק חמישה חודשים בתוך ממשל טראמפ. יש סיבה לדאגה ואני שומע הדים מטרידים של העבר", ממשיך ווייקר. ההרגל של טראמפ לשקר בהודעות רשמיות וההנחיה שלו לעוזריו לעשות אותו הדבר, מזכירים את הבית הלבן של ניקסון. יש ראיות לפגישה שמטרתה הייתה לעצור את חקירת ה-... ויש טענות על נסיונות להשפיע על בכירי המודיעין. שר המשפטים מצוי בניגוד עניינים ואינו יכול לגעת בפרשה. מונה תובע מיוחד, ועדות של הקונגרס מוציאות זימונים ועיתונאים מפרסמים סיפורים ממקורות בעלי גישה לחדר הסגלגל.
בעיניו של ווייקר, הפרט הקרוב ביותר לווטרגייט הוא בקשתו של טראמפ מראש ה-... דאז, ג'ים קומי, להבטיח לו את נאמנותו. הנאמנות היא למשרה ולחוקה, לא לאיש או למפלגה – מדגיש ווייקר. החוקה נועדה להגן על אזרחי ארה"ב מפני פעולות פליליות וניצול לרעה של כוח המשרה, והדבר דורש יכולות להתייצב מול בעלי הכוח.
"כאשר החלו השימועים בווטרגייט, הייתה מחויבות בין-מפלגתית מוצקה להגיע לאמת", נזכר ווייקר. "כאשר אני מקשיב להקלטות של הדיונים שלנו, אני נדהם להיווכח עד כמה קשה להבדיל בין רפובליקני לדמוקרט. אבל ככל שחלף הזמן, המפלגתיות והלחץ הציבורי איימו להותיר את העובדות נסתרות. ציניות נרחבת תפסה את ההובלה, וכמה פוליטיקאים ניצלו זאת כדי להמעיט או להצדיק את מעשיו של הנשיא, ואפילו כדי להכפיש או לבלום את החקירות". וכאשר ניסה ניקסון להימנע ממסירת ההקלטות הידועות לשמצה של שיחותיו בחדר הסגלגל – הוא זכה לתמיכה של חברי קונגרס לא מועטים.
זוהי הסיבה, מדגיש ווייקר, שאפילו משרתי הציבור הטובים ביותר זקוקים לתמיכתו של הציבור. החוקה חזקה רק במידת החוזק של מי שצריכים לאכוף אותה. החוקה ואומץ – אלו הכלים הדרושים כדי לרדת לעומקם של מעשים פליליים וניצול לרעה של הכוח. אך בסופו של יום, זהו תפקידו של העם האמריקני: לקרוא את ממשלתו לסדר.
כאשר הגישה ועדת ווטרגייט את הדוח שלה ביוני 1974, חודשיים לפני התפטרותו של ניקסון, כתב ווייקר, כי יהיו עוד פרשות שחיתות בעתיד. השאלה האם ניתן יהיה לפצח אותן, תהיה תלויה ברוח של מי שיתמודד איתן – והרוח הזו תקבע את גורלה של ארה"ב. זוהי ההשוואה שהוא מבקש להציב בין ווטרגייט לבין טראמפ-רוסיה.

תאריך:  23/06/17   |   עודכן:  23/06/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עוד לא ווטרגייט
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
עשן תשקורתי
דן ה  |  23/06/17 09:17
2
כבר לא עיתונות
לוואל קורביקו  |  23/06/17 10:04
3
השמאל השקיע עשרות מיליונים על
יעקב יעקב  |  23/06/17 10:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
תופעה אבסורדית באירופה של 2017: העמדות של השמאל הקיצוני נשמעות כמו אלו של הימין הקיצוני. שניהם טועים, אומר מיכאל זאוגה בדר-שפיגל: מה שאירופה צריכה זה לא מדינות חזקות יותר, אלא גוש אירו חזק יותר
איתמר לוין
מספר העשירים במדינה מתקרב ל-1.6 מיליון ושווי נכסיהם מגיע ל-24.2 טריליון דולר - וזה בשנה של האטה יחסית בצמיחה בכלל ובעושר בפרט
איתמר לוין
ולדימיר פוטין יקח בהליכה את הבחירות בעוד תשעה חודשים, והשאלה הגדולה היא איזו צורה תלבש הקדנציה הרביעית שלו. בינתיים, מראה פייננשל טיימס, הוא מתנהג כמו צאר ולא כמו פוליטיקאי
איתמר לוין
1.3 מהגרים ופליטים הגיעו לגרמניה בשנתיים האחרונות - והרוב המכריע שלהם מתקשים ויתקשו למצוא תעסוקה. הבעיה הזאת עלולה לפגוע בסיכוייה של מרקל בבחירות הקרובות
איתמר לוין
ג'וש אודום בן ה-21 חיפש כסף קל אחרי פיטוריו, והחליט לסחוט. אלא שהוא בחר כמטרה עורך דין מוביל ושלח את דרישותיו במסרונים. ברור כיצד זה הסתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il