X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פגישתו של ג'ארד קושניר עם מנכ"ל הבנק הרוסי VEB גרמה לצלצול פעמוני אזעקה, משום שלא מדובר באמת בבנק - אלא בזרוע של הקרמלין, מסביר פייננשל טיימס
▪  ▪  ▪
גוקרוב ופוטין. משימות מיוחדות [צילום: AP]

כאשר נזקק נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, למיליארדי רובלים כדי לבנות את מתקני אולימפיאדת החורף בעיירת הנופש סוצ'י, או כאשר התעורר צורך במימון פעולותיהם של תומכי רוסיה באוקראינה – הוא פנה ל-Vnesheconombank הידוע יותר בקיצור כ-VEB.
זו הסיבה, מסביר פייננשל טיימס (יום א', 25.617), מדוע צלצלו פעמוני אזעקה כאשר נודע שג'ארד קושניר נפגש בניו-יורק עם מנכ"ל הבנק, סרגיי גורקוב, בחודש דצמבר – שבועות אחדים לפני שחותנו, דונלד טראמפ, נכנס לתפקידו כנשיא ארה"ב. את הבנק ייסד ולדימיר לנין ופוטין עצמו עמד פעם בראשו, ולכן אותה פגישה מעניינת במיוחד את חוקרי פרשת טראמפ-רוסיה.
ל-VEB אין רישיון לבנקאות, הבנק המרכזי של רוסיה אינו מפקח עליו ואין לו מועצת מנהלים עצמאית. אז מה כן יש לו? – את האפשרות, או למעשה התפקיד, להיות זרוע מבצעת של הקרמלין ולקדם את סדרי העדיפויות של מוסקבה. פוטין העמיד אשתקד את גורקוב בראש הבנק במטרה לנער אותו לאחר שספג הפסדים כבדים, אך בנקאים ואנליסטים במוסקבה אמרו לפייננשל טיימס, שההפסדים הללו היו תוצאה ישירה של מה שחולל פוטין עצמו בבנק לפני עשור.
פוטין שימש כיו"ר הבנק בשנים 2012-2008, כאשר כיהן כראש ממשלת רוסיה (ולמעשה האיש החזק בממשל שבראשו עמד הנשיא דמיטרי מדבדב). באותן שנים, העניק הבנק הלוואות למטרות שביקש פוטין הפוליטיקאי לקדם, בלי שום קשר להשלכות הפיננסיות. הבנק עצמו טען שתמך בעסקים רוסים כדי שלא יקרסו אחרי משבר הסאב-פריים, אבל בפועל הוא משקיע במה שהממשלה אומרת לו להשקיע. לא ממש מפתיע, לנוכח העובדה שהיו"ר שלו כיום הוא מדבדב, שאחרי הכסאות המוסיקליים עם פוטין חזר לתפקיד ראש הממשלה, וכל חברי מועצת המנהלים שלו הם עובדי מדינה.
הגישה הזאת היא שגרמה לבנק להשקיע מיליארדים בסוצ'י – עיר שמזג האוויר שלה רחוק מלהתאים לספורט חורפי, ואשר נזקקה להשקעות עתק כדי לארח את אולימפיאדת החורף – ועוד 8 מיליארד דולר במכרה ברזל במזרח אוקראינה. ההפסדים הכבדים בסוצ'י והמשבר באוקראינה מכבידים כעת מאוד על מאזנו של הבנק. כאשר שקעה רוסיה במיתון, בשל העיצומים של המערב בעקבות כיבוש חצי-האי קרים, לא יכלה הממשלה להמשיך ולממן את VEB, והוא נותר שקוע בחובות בסך 18 מיליארד דולר למלווים מחו"ל.
גורקוב היה האיש אותו בחר פוטין לטפל בבלגן. כמו פוטין עצמו, גם הוא יוצא השירות החשאי הרוסי, אך יש לו גם ניסיון בנקאי כמי שהיה מנהל בכיר ב-סרבנק ופיקח על כינוס הנכסים של מספר בנקים אירופיים. בשנת 2016 הפסיד הבנק 116 מיליארד דולר, וגורקוב אמר שיש צורך לארגן מחדש הלוואות בסך 200 מיליארד רובל שניתנו לצרכי אולימפיאדת סוצ'י. הממשלה מספקת לבנק 300 מיליארד רובל בשנה למימון פרויקטים חדשים, הוסיף, אבל אינה רוצה לחלץ אותו מהחובות הקיימים. "זה לא שאין להם את הכסף; הם לא רוצים", הדגיש.
בסמוך לפגישתו עם קושניר, מציין העיתון, חשף גורקוב את האסטרטגיה שלו להחזיר את הבנק לפסי רווחיות, שבמרכזה מכירת נכסים שאינם בליבת פעילותו וניקוי ספרי ההלוואות שלו. לפני שלושה חודשים טען, שפגישתו עם קושניר הייתה חלק מנסיונו לשווק את האסטרטגיה הזאת. את הפגישה ארגן שגריר רוסיה בוושינגטון, סרגיי קיסליאק, שפגישותיו עם מייקל פלין גרמו להדחתו של האחרון; ג'ף סשנס נפגש עימו גם הוא, ונאלץ להשעות את עצמו מטיפול בחקירה הרוסית. קושניר אמר, לעומת זאת, שהפגישה הייתה חלק מהמשימות הדיפלומטיות שהטיל עליו טראמפ.
פרשנים אומרים, כותב פייננשל טיימס, שייתכן שגורקוב נשלח לניו-יורק כחלק מהניסיון הרוסי להביא להקלה בסנקציות שהוטלו על המדינה – מהן נפגע הבנק בצורה קשה. פקיד בכיר בבנק המרכזי של רוסיה אמר לעיתון, כי מוסקבה פועלת להסרת הסנקציות מעל המגזר הפיננסי, אך היא הפסיקה את מאמציה כאשר העמיקה החקירה בנוגע לקשרים בינה לבין קמפיין טראמפ.

תאריך:  25/06/17   |   עודכן:  25/06/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
אריאל י' לוין
40 מחבלים מורשעים נותרו בממלכה תוך ניצול של חוקי זכויות האדם    חלקם היו קשורים לפיגועים שבוצעו בלונדון ביולי 2005
איתמר לוין
שנה אחרי הברקזיט, סימון קופר מצביע בפייננשל טיימס על הטכניקות בהן יכול הזרם המרכזי לגבור על המפלגות הפופוליסטיות - הן בשימוש ברטוריקה שלהן והן ביצירת חשש מפניהן
אריאל י' לוין
סין מגבירה את השפעתה במזרח התיכון ובוחשת בענייני המפרץ הפרסי ואירן. פורבס ממליץ לממשל האמריקני להיזהר ממדיניות חוץ אימפולסיבית
איתמר לוין
ריצ'רד ליטלג'ון תוקף בחריפות ובציניות, במאמר בדיילי מייל, את התנהלות הלייבור אחרי האסונות האחרונים בבריטניה. גם תרזה מיי לא בדיוק מצטיינת, אבל אם היא ומפלגתה לא יתעשתו – הוא מזהיר – התוצאות יהיו קשות מנשוא
אריאל י' לוין
הפיגוע ליד המסגד בלונדון בתחילת השבוע העלה את החשש שהימין הקיצוני יבצע פיגועים משלו. הבעיה היא, שאת הקיצוניים הללו יותר קשה לאתר מאשר את המוסלמים הקיצונים - מסביר אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il