X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פרישתו הכפויה של טראוויס קלאניק מניהול אובר מצריכה הסתכלות מחודשת על האופן בו לומדים יזמים מענקי עמק הסיליקון - כותב מאט ולה בשבועון טיים
▪  ▪  ▪
ללמוד גם מנקודות השפל [צילום: מרציו סנצ'ז AP]

פרישתו הכפויה של טראוויס קלאניק מתפקיד מנכ"ל אובר מחייבת את עמק הסיליקון לכתוב מחדש את המיתוסים של גיבוריו – סבור מאט ולה, כתב היי-טק בכיר בשבועון טיים.
קלאניק ניהל במשך 8.5 שנים את חברת שיתוף הנסיעות, שהגיעה לשווי לא יאמן של 70 מיליארד דולר – אבל שורה של טענות על אפליה מינית ואסונות יחסי ציבור הכריעו אותו. הוא יישאר חבר במועצת המנהלים ובעל מניות עיקרי, אבל הניהול יעבור לידיים אחרות.
מה שקרה ועוד יקרה בחברת אובר מן הסתם יילמד בבתי ספר למינהל עסקים. למרות גודלה, ניצבת אובר בפני בעיות מכל הכיוונים: חוסר רווחיות, תביעות משפטיות, מאבקים עם רגולטורים ומתחרים, וכמובן משבר מנהיגות חמור. החברה חייבת לאתחל את תרבותה הארגונית, מציין ולה, תוך אימוץ ממצאי בדיקה חיצונית שהוביל שר המשפטים לשעבר, אריק הולדר.
ולה מצטט מה שכתבו לאחרונה הוא ועמיתתו, קטי שטיינמץ, כאשר טענו שהמשבר באובר מעמיד במבחן כמה מהעקרונות הוותיקים ביותר של עמק הסיליקון: "הטכנולוגיה מתפתחת בקצב כה מהיר, עד שכעת היא תמיד מקדימה את החוק, את הממשלה או את יכולתו של הציבור להבין במלואן את השלכותיה. אם הכישלון המהדהד של אובר מלמד משהו, הרי שזהו העדרם של חוקי שוק כלשהם שיכולים לעמוד בקצב של אדריכלי הכלכלה החדשה – שזה בעצם העולם החדש – ושלהם עליהם להיות כפופים".
יש לקח נוסף, אישי יותר, בסיפורו של קלאניק – מה שיש ללמוד מאייקונים כמו סטיב ג'ובס וביל גייטס. לקלאניק יש מוניטין של פרא אדם, וזה התאים לאובר. בניגוד לחברות כמו גוגל ופייסבוק, אובר נולדה כדי לנהל מאבקים עם המחוקק, העובדים, המתחרים. אבל לעיתים קרובות היא הלכה רחוק מדי והנהיגה תרבות ארגונית אגרסיבית ונתנה גיבוי להתנהגות מהסוג הגרוע ביותר.
גם ג'ובס וגייטס נודעו כאנשים קשים, מציין ולה: ג'ובס פיזר עלבונות בוטים על ימין ועל שמאל, גייטס היה תוקפני בצורה קיצונית. לאורך הזמן, המיתוסים סביבם גברו על המציאות ומציגים אותם כ"אנשים מורכבים" במקום לומר את האמת על הצדדים הפחות-מלבבים של השניים. טעות קשה היא ללמוד מהם בצורה בררנית ולהתמקד רק במנהיגותם הששה-אלי-קרב, מדגיש ולה.
אם רוצים ללמוד מג'ובס וגייטס, יש לראות את התמונה הכוללת. ב-momomyth – מסע הגיבור – הוא עובר תקופה של גלות כואבת כדי להחזירו לקהילה עם היכולת לשנות דברים. ג'ובס וגייטס לא היו הופכים ליזמים ששינו את העולם בלא לעבור תקופות כאלו. אצל ג'ובס היו אלו פיטוריו המשפילים מחברת אפל בשנת 1985 והכישלון בחברת NeXT. אצל גייטס היה זה משפט ההסדר הכובל שניהלה ממשלת ארה"ב נגד מיקרוסופט בראשית העשור הקודם. שניהם יצאו ממשברים אלו: ג'ובס ביצע את המהפך הגדול ביותר של חברה כלשהי בעידן הקפיטליסטי, וגייטס הקים את אחד המוסדות הפילנטרופיים המשפיעים ביותר בעולם. גם זו הוכחה לכך שצריך לראות את התמונה הכוללת, מסביר ולה.
כל מנהיג צריך מידה מסוימת של תחבולנות וקשיחות. ככלות הכל, השקעה בעתיד היא עסק מסוכן. קלאניק בן ה-40 מבוגר בצורה משמעותית מהרבה ממייסדי החברות בעמק הסיליקון, ולא ברור האם יחזור כאדם אחר מן הגלות. בכל מקרה, ליזמים עתידיים כדאי ללמוד גם מנקודות השפל ולא מנקודות השיא, מסיים ולה.

תאריך:  27/06/17   |   עודכן:  27/06/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ביל גייטס  מיקרוסופט
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
אריאל י' לוין
החרם על קטר לא הוטל בהכרח בשל קשריה עם אירן, אומרת קבוצת הייעוץ סופאן, הוא כן עלול למוטט את מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ - ובכך להגשים חלום ישן של טהרן
איתמר לוין
ניוזוויק אסף 25 דוגמאות בולטות לטעויות כתיב של טראמפ בטוויטר. האם זה מלמד רק על המהירות בה הציוצים הללו נשלחים לאוויר, או שמא יש כאן בעיה של בורות?
איתמר לוין
הדעה החיובית ירדה מ-64% בימי אובמה ל-49% כעת    הפופולריות האישית של טראמפ - כמו של ג'ורג' בוש הבן בסיום כהונתו    עלייה באמון בטראמפ מצד הישראלים וזינוק מצד הרוסים
איתמר לוין
ראש עיריית ניו-יורק לשעבר מקים קרן בת 200 מיליון דולר שתסייע לראשי ערים ברחבי ארה"ב לנקוט מדיניות הפוכה מזו של הבית הלבן
אריאל י' לוין
ארה"ב מרחיבה את השימוש בכוחות מיוחדים בסוריה נגד דאעש, במטרה ללכוד פעילים כדי להוציא מהם מודיעין על מבנה הארגון ועל הפיגועים המתוכננים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il