X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מכון המחקר היוקרתי ראנד טוען, שאם ארה"ב תפוצץ את עסקת הגרעין עם אירן – היא תמצא את עצמה בעוד פחות מעשור במקום גרוע בהרבה מי שלא מאמין, מוזמן לבדוק מה קרה מול קוריאה הצפונית
▪  ▪  ▪
יתקדמו בלי פקחים [צילום: AP]
מאסר לראש המודיעין לשעבר
וון סי-הון, לשעבר ראש שירות המודיעין של קוריאה הדרומית (NIS), נשלח לאחרונה למאסר בשל ארגון קמפיין לא חוקי במטרה להשפיע על הבחירות לנשיאות המדינה בשנת 2012. וון, שכיהן כראש שירות המודיעין בשנים 2013-2008, דרש מעובדי הארגון בשנת 2012 "להציף את האינטרנט" במסרים המאשימים את אחד המועמדים לנשיאות באהדה לקוריאה הצפונית. באותן בחירות ניצחה פאק גון-הייה את מון ג'יאה-אין, נשיאה הנוכחי של קוריאה הדרומית. במרס האחרון התפטרה פאק בשל שורה של שערוריות כספיות והיא עומדת לדין על שוחד, ניצול לרעה של כוחה, הדלפת סודות ממשלה ושחיתות.
בפברואר האחרון אישר בית המשפט העליון עונש של שנתיים וחצי מאסר שהוטל על וון, אולם הרשעתו בוטלה לאחר שערער. לפני חודש מצא תחקיר שביצע שירות המודיעין של קוריאה הדרומית, כי רבים מקציני השירות הונחו על-ידי וון להשפיע על הבחירות, עם 30 צוותים ייעודיים שחלקם אף נשכרו במיוחד לשם כך. מספר צוותים היו אחראים ליצירת חשבונות מזויפים במדיה החברתית, כדי להציג דעות שליליות על מון ודעות חיוביות על פאק. צוותים אחרים היו אחראים ליצירת הרושם המוטעה, לפיו קוריאה הצפונית תומכת במועמדותו של מון לנשיאות. קמפיין דומה, בהיקף קטן יותר, נערך במטרה להשפיע על הבחירות לפרלמנט במדינה.
בעקבות ראיות חדשות שהציגה התביעה בשבוע שעבר, נגזרו על וון ארבע שנות מאסר. שני בכירים אחרים בשירות המודיעין נידונו ל-30 חודשי מאסר. השופט אמר, כי וון פעל בכוונה מיוחדת להשפיע על דעת הקהל, תודרך בקביעות על המאמצים השונים והיה בעל אחריות בלעדית על המבצע.

האירועים האחרונים בקוריאה הצפונית הם אחד המשברים הבינלאומיים המסוכנים ביותר בעשורים האחרונים. לפני 25 שנים נחתם הסכם בנושא הגרעין של קוריאה הצפונית, אך גורמים אמריקנים שקיוו לעסקה טובה יותר, נטשו אותה. עסקה טובה יותר מעולם לא הגיעה, וכעת ארה"ב מתמודדת עם מדינה מסוכנת יותר וסיכוי למלחמה. אירועים אלו הם שיעור עבור אתגר נוסף ביחסי חוץ: הסכם הגרעין עם אירן – כותב מכון המחקר היוקרתי ראנד.
הסכם הגרעין בין המעצמות לבין אירן זכה לביקורת חריפה מצד הנשיא דונלד טראמפ וגורמים אחרים בתחום הביטחון הלאומי. בממשל טראמפ ישנם קולות הקוראים לפיצוץ ההסכם, ולפי דיווח אחד טראמפ ביקש להכין דוח על ביטול ההסכם. ככל הנראה, הרעיון הוא לסגת מהתוכנית כדי להגיע לעסקה טובה יותר. זה בדיוק מה שקרה מול קוריאה הצפונית, והניסיון מלמד כמה מהלך זה מסוכן.
בהסכם עם קוריאה הצפונית בשנות ה-90 נקבע, כי תופסק פעילותו של כור גרעיני אחד, תופסק בניית שני כורים אחרים, יועברו חומרים גרעיניים שבידי המדינה ואושר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבקר במתקנים השונים. בתמורה הובטח, כי קוריאה הצפונית תקבל שני כורי כוח גרעיניים, אספקת נפט, הבטחה לאי-תוקפנות מצד ארה"ב ואפשרות לקיום יחסים דיפלומטיים מלאים עם ארה"ב. ללא ההגבלות שהטילה העסקה, ההערכה היא שקוריאה הצפונית יכלה לייצר עוד מאות קילוגרמים של פלוטוניום ועשרות פצצות נוספות.
הדבר מעולם לא קרה - מכמה סיבות. קודם כל, עם כניסתו של ג'ורג' בוש הבן לתפקיד, ממשלו הטיל ספק בכך שקוריאה הצפונית תקיים את ההסכם. ההסכם בוטל בשנת 2002 ולא גובש אחר במקומו. הממשל בקוריאה הצפונית הגיב מיד, עם גירוש פקחי סבא"א מהמדינה, עיבוד מחדש של מוטות דלק גרעיניים וחזרה מהאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. בשנת 1994 ההערכה הייתה, כי לקוריאה הצפונית היה מספיק פלוטוניום לפצצה או שתיים. כיום ההערכה מדברת על 13 עד 30 פצצות, ויש הערכות שמדברות על 60 פצצות. הלקח הברור מהעניין: לא לבטל הסכם כשאין לך חלופה – טוען ראנד.
דבר דומה צפוי לקרות אם ארה"ב תבטל את הסכם הגרעין עם אירן. היא יכולה, באופן חד-צדדי, לטעון שאירן לא עומדת בהסכם או לגרום לאירן לסגת ממנו. כמו שהיה מול קוריאה הצפונית, הדבר צפוי להיות מלווה בהאשמות כל רמאות, ובדרישה לעסקה חדשה וקשוחה יותר ולשינוי התנהגותה של אירן. אירן יכולה לדחות דרישות אלו ולהכריז שהיא פטורה מהסכם הגרעין, או לעבוד מול אירופה כדי למנוע את ביטולו. עם זאת, סביר שגורמים קיצוניים באירן שכבר עכשיו מתנגדים להסכם כפי שנחתם, יקראו להאצת תוכנית הגרעין. לא משנה מה יקרה בשטח; אירן תמשיך להאיץ את תוכנית הגרעין במתקנים סודיים.
אם העסקה תתמוטט, סבא"א לא תוכל להמשיך ולבדוק את מתקני הגרעין ואירן תוכל לקדם את תוכנית הגרעין בחופשיות רבה יותר. בנוסף לכך, אירן תוכל לפעול בחזיתות אחרות כמו האטת הפעילות נגד דאעש או ליצור בעיות חדשות בעירק. ארה"ב תוכל לנסות ולהחזיר את הסנקציות, אבל היא תהיה מבודדת לאחר שהמעצמות האחרות יזעמו על המהלך החד-צדדי שנקטה. זוהי התוצאה הגרועה ביותר כאשר אין פיקוח של סבא"א ואין סנקציות.
אם זה יקרה, בעוד כמה שנים ארה"ב תמצא את עצמה במצב שבו לאירן יש טילים יעילים ומספיק חומר גרעיני למספר פצצות. ארה"ב תנסה להבין מהם הקווים האדומים שלה, ישראל תהיה על סף פעולה צבאית עצמאית ולא תהיה הסכמה בינלאומית על התמודדות עם אירן. הסכנה למלחמה עם אירן ואסון דיפלומטי תהיה אמיתית מאוד.
מטרה אחת של הדיפלומטיה הוא להימנע ממצב שבו האופציות היחידות הן כניעה או מלחמה. לפעמים יש צורך בפשרה לא מושלמת כדי להימנע ממצבים שכאלו. ממשל בוש הבן התעלם מכך במדיניותו מול קוריאה הצפונית, וכעת אנו מתמודדים עם התוצאות. בהקשר הגלובלי, המצב כיום מסוכן יותר ממה שהיה בשנת 2002, ולכן זהו לא הזמן לחזור על אותה טעות.

תאריך:  04/09/17   |   עודכן:  04/09/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פיונגיאנג כתקדים לטהרן
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
איזה כתבה אידיוטית. בוש אשם ?
בני בנקר  |  4/09/17 08:33
 
- נכון, זה לא היה בוש הבן
אלטע קאקער  |  4/09/17 15:27
 
- אולי כדאי שתקרא מה אמר צ'רצ'יל
בני בנקר  |  4/09/17 16:34
2
צפון-קוריאה
רונן.....  |  4/09/17 09:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
בנימין נתניהו הגדיר את אירן כאיום קיומי - אבל לא הצליח לעצור את מרוץ הגרעין שלה וכעת היא מתייצבת על גבולנו. כישלון שכזה מחייב אותו להסיק את המסקנות
עידן יוסף
ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית הכריז כי אם ארה"ב תפרוש מהסכם הגרעין, תחזור טהרן להעשיר אורניום לרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני
אריאל י' לוין
ארה"ב וקוריאה הצפונית עדיין על מסלול עימות, ובינתיים בדרום קרוליינה מתחוללות מהומות המלמדות על סכנה ניכרת לפיצוץ שיגיע עד כדי שימוש בנשק חם
איתמר לוין
נשיא אירן נתון ללחצים בלתי פוסקים מצידם של השמרנים במדינה, בראשותו של המנהיג העליון - ותומכיו חוששים שלא יקיים את ההבטחות בזכותן נבחר בחודש מאי
אריאל י' לוין
ממשל טראמפ הבין שלא יוכל לבטל את ההסכם, וגם בזירות אחרות פעילותו נגד השפעתה הגוברת של אירן במזרח התיכון נעשית בצורה מצומצמת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il