X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
50 מצביעים גרמנים במחקר פסיכולוגי

"שיאים של כעס ושנאה"

הפסיכולוג סטפן גרינוולד השתתף במחקר מעמיק שנועד לעמוד על רגשותיהם של הגרמנים ערב הבחירות לבונדסטאג. אנגלה מרקל יכולה להיות רגועה – אבל מתחת לפני השטח יש רגשות מסוכנים
▪  ▪  ▪
"מאוכזבים לחלוטין" [צילום: AP]

הפסיכולוג סטפן גרינוולד עוסק מזה שנים בחקר הגרמנים, ולאחרונה נטל חלק במחקר ייחודי שביקש לעמוד על רגשותיהם ערב הבחירות לבונדסטאג שיתקיימו ב-24 בספטמבר. הוא שיתף את השבועון דר-שפיגל בממצאים, ובהחלט יש בהם גם משום סימני הרגעה וגם משום איתותי אזהרה.
מכון ריינהולד, בו עובד גרינוולד, ביצע בדיקות עומק של החברה הגרמנית באמצעות 50 מצביעים ש"הושכבו על הספה". 26 מתוכם עברו ראיונות פסיכולוגיים מקיפים, והאחרים השתתפו בשלושה מפגשים קבוצתיים. שבעה פסיכולוגים השתתפו במחקר, ושניים מהם התמקדו במזרח המדינה. "זה לא מייצג, אבל זה מאפשר לזהות מגמות", אומר גרינוולד.
"ברמה הבסיסית, הבוחרים מאוכזבים לחלוטין ממסע הבחירות. הם חשים שהנושאים החשובים להם כלל אינם נדונים, ושנושאים אחרים מטואטאים אל מתחת לשטיח. כולם רצו לדבר על משבר הפליטים, משבר הפליטים, משבר הפליטים. למרות שהנושא הושאר בצורה אלגנטית מחוץ לקמפיין, זוהי נקודה כואבת שלא טופלה בידי הפוליטיקאים", מצא גרינוולד.
לדברי גרינוולד, המשבר שפרץ לפני שנתיים הכניס את הגרמנים להתלבטות שטרם מצאו לה תשובה: הם רוצים להיות חלק מהתרבות מכניסת האורחים, אבל הם חוששים שיוצפו בזרים ושלבסוף שוב לא יכירו את ארצם. לכן, הם רוצים שהפוליטיקאים ימצאו פשרה – אך זה לא קרה והבוחרים מרגישים שנטשו אותם.
התוצאה היא, שהבוחרים מרגישים חסרי כיוון ומלאי אי-ודאות. הם מתארים את גרמניה כמדינה חולה שאינה מנוהלת כהלכה, או בתור אי-של שפע בתוך ים של סכנות. "הכל שביר מאוד ומוביל להתפרצויות רגשיות. מעולם לא ראיתי כל כך הרבה כעס ושנאה בקרב נבדקים", קובע גרינוולד. עם זאת, הוא עדיין אינו רואה גלישה להקצנה בשל כך, משום שאינם רוצים להגיע למצב בו שליטי גרמניה יהיו דומים לדונלד טראמפ, ולדימיר פוטין או רג'פ טאיפ ארדואן. הכעס מוצא את ביטויו בעולם הצללים הדיגיטלי, אך בעולם הפיזי – הגרמנים בולמים את עצמם.
ואם הזכרנו את טראמפ – גרינוולד סבור שהוא משחק לטובתה של הקנצלר אנגלה מרקל: בגללו – כמו גם בגלל פוטין וארדואן – מרקל נתפסת כמי שיכולה לאלף את החיה וכאדם היחיד שניתן לסמוך עליו. לעומתה, מרטין שולץ – מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית – נתפס תחילה כדמות אב שיוכל למלא את חלל המגע האנושי בפוליטיקה הגרמנית, אבל הדימוי הזה התנפץ לרסיסים. "שולץ האדם לא יכול היה להגשים את הציפיות הללו. הוא נראה יותר כמו דוד ידידותי. למפלגה הסוציאל-דמוקרטית צפוי אסון בבחירות", סבור גרינוולד.
על מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) הימנית-קיצונית אומר גרינוולד כי היא מתעלת חלק ניכר מהכעס אבל אין לה דמות מנהיגותית; לכן, הייתה זו טעות לסלק את פראוקה פטרי מההנהגה. גם הירוקים יתקשו מאוד לרשום הישגים בבחירות, כי הבוחר הגרמני סבור שיש לו בעיות גדולות יותר מאשר איכות הסביבה, ומשום שהירוקים מציגים גישה מתנשאת המתעלמת מטבע האדם.
הנבדקים נשאלו גם איזו קואליציה היו רוצים לראות לאחר הבחירות, אם הנוצרים-הדמוקרטים של מרקל לא ישיגו רוב מוחלט בבונדסטאג. התשובה הפופולריות ביותר הייתה: עם המפלגה הדמוקרטית החופשית, התומכת במגזר העסקי, בראשותו של כריסטיאן לינדנר. "בראיונות עלתה אהבה אמיתיץ כלפיו. הוא נתפס ככוכב טלוויזיה מודרני, אפילו כסוג של 007, שיכול להניע שינוי".
לגבי מצבם האישי, אמרו הנבדקים שהוא טוב, אבל – בלשונו של גרינוולד – "הם נאבקים למצוא את מקומם: מקומות עבודה, מעונות יום, מקומות חניה". גם הדיור הוא נושא משמעותי [לתשומת ליבו של מי שמקנא במחיר המילקי בברלין]. כל אלו הם סימנים לצורך המשמעותי במבנה ובכיוון". מרקל מספקת חלקית את הסדר המבוקש, אבל הנאמנות כלפיה היא עדיין בלב ובלב.

תאריך:  05/09/17   |   עודכן:  05/09/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
חברות התעופה הגדולות באירופה דורשות להוריד את מעמדן של חברות התעופה הבריטיות לאחר הפרישה מהאיחוד האירופי - מה שיפגע משמעותית בתחרות ויעלה את המחירים
איתמר לוין
מושל טקסס מעריך שהנזקים מהסופה בשבוע שעבר יעלו בהרבה על אלו שגרמה "קתרינה"    הממשל מזהיר: בלי העלאת תקרת החוב - לא ניתן יהיה להעביר סיוע
איתמר לוין
תרזה מיי הפתיעה כאשר הודיעה שתתמודד בראש המפלגה השמרנית בבחירות 2022 - אבל בכלל לא בטוח שהמפלגה תרצה אותה, גם אם תצליח בצורה מדהימה בביצוע הברקזיט
אריאל י' לוין
טראמפ הפסיק לפני חודשיים את תמיכת ה-CIA במורדים מתונים בסוריה, וחלק מהם פנו לעזרתה של טורקיה. בשבוע שעבר התחוללו חילופי אש בין כמה מהם לבין חיילים אמריקנים בגבול סוריה-טורקיה
אריאל י' לוין
מכון המחקר היוקרתי ראנד טוען, שאם ארה"ב תפוצץ את עסקת הגרעין עם אירן – היא תמצא את עצמה בעוד פחות מעשור במקום גרוע בהרבה    מי שלא מאמין, מוזמן לבדוק מה קרה מול קוריאה הצפונית
רשימות נוספות
קושניר: לא הייתה קנוניה  /  איתמר לוין
עו"ד של טראמפ הונה נזקקים  /  איתמר לוין
ירידה חדה בדימוי של ארה"ב  /  איתמר לוין
מסע לבואנוס איירס  /  איתמר לוין
1.7 מיליון כרטיסים  /  איתמר לוין
"אני תובע, לא צייד"  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il