X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
כתבה נרחבת בשבועון טיים מציגה את מלחמת המידע בין גרמניה לרוסיה - החזית המשמעותית ביותר כיום בתחום הדיסאינפורמציה והחדשות הכוזבות
▪  ▪  ▪
מרקל ופוטין. הבאה בתור [צילום: מרקוס שרייבר, AP]

שבועיים לאחר הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר שעבר, הוזעק פרופ' סימון הגליך מהאוניברסיטה הטכנולוגית של מינכן אל הקנצלר אנגלה מרקל. היא רצתה לשמוע מכלי ראשון על מחקריו בתחום מניפולציית הבחירות: אחרי שרוסיה התערבה בבחירות מעבר לאוקיינוס, מרקל הייתה משוכנעת שהבחירות בארצה – בעוד שבועיים – הן הבאות בתור.
כמנהיגה החזקה ביותר באירופה וכמתנגדת עיקשת לתוקפנותו של ולדימיר פוטין, מרקל כבר הייתה יעד למתקפות רוסיות, מציין טיים בכתבה נרחבת על מלחמת ה-fake news הבאה. תכתובות דוא"ל של בני בריתה הפוליטיים נגנבו בשנת 2015 בידי אותם האקרים רוסים שלאחר מכן חדרו למחשבי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב. בתריסר שנותיה בתפקיד, גם חוותה מרקל התקפות של התקשורת הרוסית, הנשלטת בידי הקרמלין, במגוון של שפות: גרמנית, אנגלית, צרפתית וספרדית.
הדאגה העיקרית של מרקל, מספר הגליך, איננה מפני התקשורת הממוסדת, אלא מפני היכולת לשתול ידיעות מפוברקות במדיה החברתית, במהירות ובהיקף כאלו שהפוליטיקאים או בודקי העובדות אינם מסוגלים להפריך. סקר בארה"ב העלה, כי 15% מהמצביעים נחשפו לידיעות כאלו ו-8% אף האמינו להן. בבחירות צמודות כמו בשנה שעברה, זה מספיק כדי להכריע. בחודש יוני השנה אמרו 59% מהגרמנים שראו חדשות מזויפות און ליין ו-61% אמרו שמדובר בסכנה לדמוקרטיה.
ממשלת מרקל מתכוננת לקרב, מדווח השבועון טיים בכתבה נרחבת. ממשלתה העבירה בבונדסטאג לפני שלושה חודשים חוק המאפשר לה להטיל קנסות של עד 50 מיליון דולר על פייסבוק ורשתות חברתיות אחרות שאינן מסירות "תוכן בלתי חוקי" – מונח המשמש את הממשלה לכל דבר החל מנאומי שטנה, עבור בפורנוגרפיה וכלה בתעמולה זדונית. שר המשפטים, הייקו מאס, שיזם את החוק, הבהיר שלא יהיו חוכמות באכיפתו: "לא צריכה להיות סובלנות לפשיעה במדיה החברתית בדיוק כשם שאין כלפי פשיעה ברחוב".
החוק הגרמני הוא התגובה העזה ביותר למסע הרוסי, אך בהחלט לא התגובה היחידה. האיחוד האירופי הקים משרדו שמטרתו להיאבק בחדשות מזויפות ובתעמולה המגיעות ממוסקבה. משטרה צ'כיה הקימה יחידה הסורקת את המדיה החברתית כדי לאתר דיסאינפורמציה ו"איומים היברידיים". נשיא צרפת, עמנואל מקרון, אסר בחודש אפריל על שני גופים חדשות המזוהים עם הקרמלין – RT וספוטניק – להיכנס למטה הבחירות שלו.
הפתעה וכעס בפייסבוק
כל הצעדים הללו נועדו להתמודד עם החששות – ויש שיאמרו: הפרנויה – לפיהם כלי החבלה הפוליטיים שבידי הרוסים כה מתקדמים, עד שביכולתם לאיים על הדמוקרטיות המערביות. "דמוקרטיה היא בראש ובראשונה דעת הקהל, ואם יש כלים חדשים להפעיל עליה מניפולציה – נראה סוג חדש של דמוקרטיה", הזהיר הגליך את מרקל.
במובנים מסוימים – זה כבר קורה, קובע טיים. בעידן בו האקרים יכולים לגנוב את סודותיו של כל פוליטיקאי, וקשר אינטרנטי הוא כל מה שצריך כדי להעביר הוראות למיליונים – קורסים הכללים לפיהם פעלו הדמוקרטיות המערביות במשך עשרות שנים. מה יבוא במקומם? כל הימור זוכה. רוסיה וגרמניה מצטיירות כשחקניות הנחושות ביותר בניסיון לעצב את המערכת החדשה. ההצבעה בגרמניה בעוד שבועיים תהיה נקודת מבחן: האם היא תלווה בחשדות לפריצות, הדלפות ודיסאינפורמציה כמו בארה"ב, או שהיא תתנהל בסדר גרמני אופייני הגובל בשעמום.
ריצ'רד אלן, סגן נשיא פייסבוק למדיניות ציבורית באירופה, צפה בצעדים הגרמניים בתערובת של הפתעה וכעס. החוק החדש, שייכנס לתוקף בחודש הבא, הופך את פייסבוק ל"פוסקת האמת", הוא אומר: פייסבוק תצטרך להחליט מה אמת ומה שקר, מה חוקי ומה פלילי. אולם אומר טיים, פייסבוק אינה יכולה לטעון שהיא רק אמצעי אוביקטיבי להעברת מידע, ושהיא אדישה לתכנים המועברים באמצעותה. הגישה הפסיבית הזאת עפה לכל הרוחות בבחירות 2016.
שבוע לאחר נצחונו של טראמפ, הודה מארק צוקרברג שהציבור זכאי לשאול מה היה חלקה של פייסבוק בהפצת חדשות כוזבות ומה הייתה השפעתן על תוצאות הבחירות. עם זאת ציין צוקרברג, ש"מציאת האמת היא משימה מורכבת". במקום ליטול משימה זו על עצמה, פייסבוק העבירה אותה לבוחני עובדות חיצוניים. בארה"ב היא החלה להזהיר את הגולשים מפני "תוכן שנוי במחלוקת" ולהפנותם למקורות אמינים כמו סוכנות AP.

תאריך:  10/09/17   |   עודכן:  10/09/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מניפולציות בדמוקרטיות המערביות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
דן ליונס כותב בניו-יורק טיימס על טירוף העבודה בעמק הסיליקון, בו הדת החדשה היא Hustle: לדחוף, לזרז. כמה שיותר שעות, כמה שיותר מאמץ - גם אם זה בכלל לא נחוץ
איתמר לוין
תואר שני בארה"ב עולה רבבות דולרים, ויכול גם להביא לקפיצה בשכר. USA Today מדרג את המדינות בהן הכי משתלם לעשות יותר מאשר תואר ראשון - מידע רלוונטי גם לישראל
איתמר לוין
גיבורי הספר Middlemarch אינם מגשימים את שאיפותיהם - אך בעוד האחד מת מאוכזב, האחרת משנה את יעדיה. מאמר בניו-יורק טיימס מציע לצעירי המאה ה-21 לחשוב באותה צורה
אריאל י' לוין
אתר בלומברג עושה סדר במשבר בין ארה"ב לקוריאה הצפונית: איזה נשק מפתח משטרו של קים, מה האופציות העומדות בפני טראמפ והאם יש אפשרויות לפתרון דיפלומטי
אריאל י' לוין
קול אחד בולט בהיעדרו מההתייחסות האמריקנית למשבר מול קוריאה הצפונית: זה של מזכיר המדינה, רקס טילרסון. לאחר חיכוכים קודמים שלו עם טראמפ ואנשיו, יש הסבורים שהוא יסיים בקרוב את תפקידו
רשימות נוספות
קושניר: לא הייתה קנוניה  /  איתמר לוין
עו"ד של טראמפ הונה נזקקים  /  איתמר לוין
ירידה חדה בדימוי של ארה"ב  /  איתמר לוין
נקודת השפל: 22%  /  איתמר לוין
מאה ל"טנק" של קרטייה  /  איתמר לוין
"נור" נגד נישואי ילדים  /  אריאל י' לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il