X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פייננשל טיימס צופה שניסוי גרעיני של קוריאה הצפונית באטמוספירה או נסיגה של ארה"ב מההסכם עם אירן, יגבירו במידה רבה את סכנת העימות מול קים
▪  ▪  ▪
מאטיס (מימין) וקלי. סומכים עליהם [צילום: פבלו מונסיביאס, AP]
עוד ניסוי בדרך?
קוריאה הדרומית מתכוננת לניסוי גרעיני או ניסוי טילים נוסף של קוריאה הצפונית בקרוב. לפי הדיווחים, ישנם סימנים להיערכות של קוריאה הצפונית לניסוי נוסף בחודש הקרוב, ככל הנראה ב-10 באוקטובר - יום השנה להקמת מפלגת השלטון. לנוכח מצב זה, גופים ביטחוניים בקוריאה הדרומית נערכים להסלמה ולהתמודדות עם פרובוקציות אפשריות של קוריאה הצפונית. אחד מפקידי הממשל אמר שהוקמה מערכת לתגובה מיידית, וכי מרכז ניהול המשברים ימשיך ויפעל 24 שעות ביממה כרגיל.
מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, קיים לאחרונה שיחות עם בכירים בסין במטרה להדק את הלחץ הכלכלי על קוריאה הצפונית. לפי גורמים רשמיים, סין מוכנה לקצץ את קשריה עם קוריאה הצפונית באמצעות אימוץ הסנקציות שהאו"ם הטיל על קוריאה הצפונית, למרות שהיא אחראית לקרוב ל-90% מסחר החוץ שלה.

הנה תמצית המבוכה של העולם בנוגע לארה"ב, כותב אדוארד ליוס בפייננשל טיימס: רוב המדינות בונות על כך שהגנרלים האמריקנים ירסנו את דונלד טראמפ, בעוד שבדרך כלל המצב הפוך.
סקר בארה"ב העלה, כי 70% סומכים על הצבא שיטפל בקוריאה הצפונית; רק 37% ציינו את טראמפ. מעולם לא היינו בסרט הזה, טוען ליוס. כאשר אנחנו סומכים על לובשי המדים שיגנו על הרפובליקה החוקתית הגדולה ביותר בעולם, משהו השתבש.
בימים האחרונים שחק טראמפ עד עפר את הדוקטרינה האמריקנית ארוכת הימים של הרתעה גרעינית. במרכזה עמד העיקרון, לפיו ארה"ב תגיב בכל העוצמה על התקפה נגדה או נגד אחת מבעלות בריתה – במקרה הנוכחי: יפן וקוריאה הדרומית. מנהיגיה של ברית המועצות בתקופת המלחמה הקרה הבינו היטב את הדוקטרינה של השמדה הדדית, ועד כה העמדה הרשמית של וושינגטון הייתה שהיא תעבוד גם מול קים ג'ונג-און.
טראמפ סטה מהתסריט הזה. מספר פעמים הוא רמז, שארה"ב תתקוף ראשונה כדי לחסל את הנשק הגרעיני של קוריאה הצפונית. אלא שלדעת ליוס, האיום הזה ישפיע לרעה על הלוך הרוח של קים. האיומים של טראמפ – "איש הטילים נמצא במשימת התאבדות", "הוא לא יהיה בסביבה עוד זמן רב" – עלולים להביא אותו למסקנה שארה"ב מתכננת להפיל אותו. קשה לדעת מה הוא יעשה במצב כזה.
למילים יש משמעות, מדגיש ליוס, ולעיתים הן עלולות להיות קטלניות. דבריו של טראמפ מגבירים את הסכנה שהדיקטטור הצפון-קוריאני יהיה הראשון לשגר יריית אזהרה. הוא עלול להטביע ספינה דרום-קוריאנית, ליירט מטוס סיור אמריקני או משהו גרוע יותר. ברגע שיתחיל עימות צבאי, יהיה קשה מאוד לשלוט בו. מאחר שנשק גרעיני הוא כלי המשחק היחיד שבידי קים, כל משחק מלחמה כולל תרחיש מפחיד של הסלמה מהירה. אלו הם הכללים שטראמפ כותב מחדש. צריך להגיד תודה על כך שהוא מינה גנרל בדימוס, ג'יימס מאטיס, לשר ההגנה.
בעוד טראמפ מותיר את העולם תוהה, מאטיס הרגיע בשקט את בעלות בריתה של ארה"ב באומרו שגישתה לא השתנתה. אבל ליוס תוהה האם די בכך. איש אינו מפקפק בכך שמאטיס ועמיתו הגנרל ג'ון קלי, ראש הסגל בבית הלבן, עושים כל מאמץ אפשרי כדי ללמד את טראמפ מהם יסודות מדיניות הגרעין האמריקנית. העולם לא כל כך בטוח לגבי הגנרל השלישי – הרברט מקמסטר, יועצו של טראמפ לביטחון לאומי, שהעלה בגלוי את אפשרות המכה הראשונה של ארה"ב בנימוק שקים אינו שפוי. אולם הוא אמר זאת בפומבי פעם אחת בלבד.
מאטיס וקלי לא סטו מהקו המקובל. הם חיילים ממושמעים. אבל נשיאם לא תמיד מאזין להם. לעיתים הוא מתבטא בצורה אחראית וראויה, לעיתים לא. השאלה היא, איזה טראמפ קים אמור לקחת ברצינות. מאחר שהעולם המערבי ואפילו האמריקנים לא בטוחים מהי התשובה, כיצד קים אמור לדעת אותה?
תכנון צבאי מחייב להתכונן לגרוע מכל. מכאן, שעל הצבא לצאת מתוך הנחה שלדעת קים – טראמפ התוקפני הוא האמיתי. הוא הרי יכול לפטר בן רגע את מאטיס וקלי, ושניהם יכולים להתפטר בכל רגע נתון. אם זה יקרה, הסיכוי לעימות בין ארה"ב לקוריאה הצפונית יגבר משמעותית. הרבה תלוי בכך שהגנרלים ישארו במקומותיהם, סבור ליוס.
הימים הבאים יהיו רבי חשיבות. קוריאה הצפונית עלולה לבצע ניסוי גרעיני באטמוספירה, כפי שרמזה; עד כה הניסויים היו תת-קרקעיים. במקרה כזה, דעת הקהל האמריקנית תתייצב מאחורי האינסטינקטים התוקפניים של טראמפ. מבחן מרכזי שני הוא האם טראמפ יסוג מהסכם הגרעין עם אירן, כפי שרמז שהוא עשוי לעשות – בניגוד לעצתו של מאטיס. כל אירוע שכזה יכול לשנות את המשחק. כל שנותר הוא לקוות שטראמפ מאזין לגנרלים שלו.

תאריך:  01/10/17   |   עודכן:  01/10/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגנרלים מרסנים את טראמפ
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תפקיד גנרלים כמרגיע, אקמול...
איציק סיבוש  |  1/10/17 08:50
 
- וגם מגלומן. שהתנחל בבית הלבן ל"ת
אכן עסקינן במשוגע  |  1/10/17 13:04
2
זוכרים את הגנרל מקארטור?
הגוי..  |  1/10/17 09:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
הבלוגרית המיתולוגית אריאנה הפינגטון שיתפה את קוראי טיים בעשר העצות החשובות ביותר שלה ליצירת תרבות עסקית מצליחה
אריאל י' לוין
ל-11% מתושבי העולם עדיין אין גישה למים נקיים, ושיעור גדול עוד יותר אינם נהנים מתנאי תברואה מספקים – כותב השבועון דר-שפיגל
איתמר לוין
המחוז שנועד להיות אוטונומיה יהודית בימי סטאלין, מבקש להחיות את התרבות היהודית ואף למשוך אנשי עסקים ישראלים בזכות קרבתו לגבול הסיני. כתב גארדיאן ביקר שם
איתמר לוין
הכלכלנית המובילה רנה פורוהאר כותבת בניו-יורק טיימס על הבעיה הגדולה ביותר של ענף הפיננסים האמריקני: העובדה שהבנקים הגדולים הפסיקו לממן עסקים קטנים
איתמר לוין
מחיר השיא שהושג בשבוע שעבר במכירה פומבית בז'נבה גבוה פי 10,000 מן ההערכה המקורית של בית המכירות. הוא הושג בקרב לוהט בין שני מתמודדים, הסבורים שהאגרטל יוצר במאה ה-18
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il