X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
המיעוט הנרדף בידי ממשלת מיאנמר עשוי לצאת נשכר מן הבחירות המתקרבות בבנגלדש, למרות שממשלתה גם מדברת על הגליית רבבות מבניו לאי נידח
▪  ▪  ▪
מחנות מזוהמים [צילום: זכיר צ'ודהורי, AP]

סיפורם של בני הרוהינגיה הוא סיפור טרגי של רדיפה מתמדת, דחיקה לשוליים והגירה המונית. במיאנמר, הידועה יותר בשם בורמה, אוכלוסייה זו מונה כמיליון בני אדם, מהם שוללים זכויות כמו אזרחות וקניית קרקע. בתקופה האחרונה הרוהינגיה שוב מופיעים בכותרות מסיבות לא טובות.
בחודש שעבר, קבוצות מורדים רוהינגית בשם צבא הישועה של ארקן רוהינגיה (ARSA), תקפה מתקנים של כוחות הביטחון במיאנמר בתגובה על הדיכוי המתמשך של בני עדתם. בתגובה, כוחות הביטחון פתחו במתקפה אכזרית ולא מידתית נגד הרוהינגיה. כוחות הביטחון פעלו במדיניות של אדמה חרוכה, כאשר שרפו עשרות בתים והחריבו כפרים שלמים. האירוע תואר על-ידי אישים שונים, ביניהם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, כטיהור אתני.
במיאנמר שולטת כיום אונג סון סו צ'י, פעילת זכויות אדם שזכתה בעבר בפרס נובל לשלום. ביקורת רבה נמתחה עליה, בכך שהיא לא מסייעת לרוהינגיה. זוכי פרס נובל אחרים פנו אליה שתפעל, אך ללא הועיל. נראה, כי מרגע שעברה מפעילת זכויות אדם למנהיגת מדינה שמחזיקה רגשות אנטי-רוהינגיה חזקים, המוסר שלה השתנה – כותב מייקל קוגלמן ממכון המחקר וילסון סנטר.
בני המזל הצליחו להימלט לבנגלדש השכנה, שהיא אחת המדינות העניות ובעלות צפיפות האוכלוסין הגדולה ביותר באסיה. בירתה של בנגלדש, דאקה, היא העיר הצפופה ביותר בעולם, כאשר מתגוררים בה למעלה מ-17.5 מיליון בני אדם בשטח של 270 קמ"ר. לפני ההגירה ממאינמר חיו בבנגלדש 500,000 מבני הרוהינגיה במחנות צפופים ומזוהמים. כעת אומרת ממשלת בנגלדש, כי בעקבות ההגירה וחוסר המקום, בכוונתה לשלוח עשרות אלפי פליטים לאי בודד שפגיע מאוד לשינויי אקלים, מוצף באופן קבוע בתקופת המונסון ושודדי ים פועלים בקרבתו.
בבנגלדש שולטת מפלגת ליגת אוואמי (Bangladesh Awami League), מפלגה חילונית מובהקת שפועלת נגד האופוזיציה המוסלמית. הממשלה האשימה פעמים רבות את האופוזיציה בביצוע פיגועים במדינה. למעשה, פריחת הטרור בבנגלדש בשנים האחרונות, היא פרי עמלם של ארגוני טרור מקומיים, חלקם מקושרים לאל-קאעידה ודאעש – מציין קוגלמן.
בחודשים האחרונים דווח בתקשורת המקומית, כי ארגוני טרור פקיסטנים גייסו מספר פעילים בני הרוהינגיה בבנגלדש. לאחרונה דיווח המודיעין ההודי, כי ארגון טרור פקיסטני ניסה לגייס פליטי רוהינגיה בהודו. הממשלה ההודית השתמשה בטיעון זה, כדי לסלק את בני הרוהינגיה שנמצאים בשטחה. יש לציין, מדגיש קוגלמן, כי בני הרוהינגיה פועלים בארגון ה-ARSA, אך אין עדויות לכך שהם נוטלים חלק בפעילותם של ארגוני טרור אחרים באזור. למרות זאת, בני הרוהינגיה הנכנסים לבנגלדש יכולים להפוך לשעירים לעזאזל של הממשלה המקומית, שמנסה להציג קו פעולה קשוח יותר נגד טרור.
למרבה ההפתעה, יש כאן פתח לתקווה. בתקופה האחרונה ממשלת בנגלדש הייתה תמימת דעות במספר נושאים עם האופוזיציה המוסלמית. בינואר הוחלט על פרסום ספרי לימוד חדשים, עם פחות חומר של סופרים לא מוסלמים. במקרה אחר, קבוצה מוסלמית ביקשה להזיז מאזור בית המשפט העליון בדאקה פסל הדומה לפסל החרות, בטענה שהדבר פוגע באיסלאם. הפסל הוזז והוחזר, אך למקום פחות בולט.
פעילות זו של ליגת אוואמי הוא כנראה מהלך פוליטי. בתחילת 2019 אמורות להתקיים בחירות במדינה, והמפלגה רוצה לזכות בקולות השמרנים הדתיים, שרבים מהם חשים בניכור למפלגה לאור יחסה לאיסלאם. דבר זה יכול להיות לעזר לרוהינגיה: הממשלה יכולה לזכות ביותר קולות, אם תסייע לפליטים ממיאנמר. ראש ממשלת בנגלדש, הסינה ואזד, ביקרה לאחרונה במחנות הפליטים שלהם. באופן די מרשים, למרות הטענות שהממשלה תשלח מבני הרוהינגיה לאי בודד, הממשלה גם אמרה שתספק להם אדמות, דבר שהוא מחווה עצומה. כמו-כן, ממשלת בנגלדש היא היחידה שהתייחסה למה שקורה לרוהינגיה כרצח עם.
מצד שני, מדגיש קוגלמן, אסור להפריז בתקווה זו. בני הרוהינגיה היא קהילה שנאבקת להשגת קרקעות, חינוך ואפילו צורה בסיסית של כבוד. מצבה לא ישתנה בן-לילה. מעבר לכך, ברגע שהעולם יפסיק להתעניין בהם, ממשלת בנגלדש יכולה לבטל חלק מהמחוות שלה. למרות זאת, גם מאמצים אלו מהווים שיפור משמעותי בחיי הרוהינגיה.
בעולם אידיאלי, שיקולים הומניטריים היו מספיקים כדי לשכנע מדינות שונות לסייע לרוהינגיה. אך המציאות היא, שהומניטריות לבדה לא מספיקה. למזלם של הרוהינגיה, הנסיבות הפוליטיות בבנגלדש כיום עשויות להעניק לממשלה תמריץ להושיט להם יד אחרי כל כך הרבה זמן.

תאריך:  11/10/17   |   עודכן:  11/10/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
אריאל י' לוין
רדיפת קבוצת המיעוט המוסלמית רוהינגיה בידי ממשלת מיאנמר עלולה למשוך לאזור קבוצות טרור ג'יהאדיסטיות. מבחינתו של ממשל טראמפ, מדובר בעוד כאב ראש המשליך על המזרח התיכון
איתמר לוין
העיתונאית גרטשן קרלסון, מחושפי פרשת ההטרדות של רוג'ר איילס, קוראת למחוק מחוזי ההעסקה את הסעיפים המונעים מהקורבנות להגיש תביעות משפטיות
איתמר לוין
גארדיאן מפרסם כתבה מצולמת של קייט הולט, על המאבק הקשה של כמה מבין מיליון פליטי מוסול לשוב לבתיהם החרבים בעיר בה עדיין קבורות גופות של קורבנות דאעש
איתמר לוין
ראיון עם הנשיא מוביל את כתב העת למסקנה, שהוא היה ונשאר סוגר עסקות - לא יזם או איש עסקים - הסבור שתמיד יש מנצח ושמותר לעשות כמעט הכל כדי להיות המנצח
אריאל י' לוין
המפלות שסופג דאעש והתמקדות העולם במאבק בו, היטיבו עם אל-קאעידה. כעת קורא מנהיג הארגון, איימן אל-זווהאירי, לשמור על אחדות בשורותיו ולהילחם גם ב"אויב הקרוב"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il