X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פלייץ טוען שאין סיכוי שהקונגרס ואירופה יסכימו לשנות את ההסכם כפי שדורש טראמפ - ולכן נראה שארה"ב אכן תיסוג ממנו וטראמפ יטיל עיצומים על טהרן
▪  ▪  ▪
לא יפעלו [צילום: סקוט אלפווייט, AP]

הנשיא דונלד טראמפ צדק בביקורתו על הסכם הגרעין עם אירן – כותב פרד פלייץ, סגן נשיא "המכון למדיניות ביטחון" במאמר המתפרסם באתר פוקס ניוז. הוא גם צדק בחלק המעשי של נאומו: הצורך להטיל תנאים נוקשים יותר על התנהגותה של אירן כדי למנוע מארה"ב לסגת מההסכם.
פלייץ אף היה מעדיף שטראמפ יודיע כבר כעת על נסיגה מההסכם, אך הוא תומך בהחלטתו להעניק לקונגרס ולמנהיגי אירופה עוד הזדמנות אחת לתקן את ההסכם – גם אם הסיכויים לכך קטנים ביותר. טראמפ ראוי למחמאות על כך שגינה את אירן בשל תמיכתה בטרור, תוכנית הטילים שלה ומאמציה לערער את היציבות במזרח התיכון. הוא הסביר בצורה משכנעת מדוע ההסכם, שנועד למנוע מאירן נשק גרעיני, הוא בפועל חלש ומסוכן. זה גם מסביר מדוע ישראל וסעודיה מיהרו לשבח את נאומו.
האולטימטום שהציב טראמפ היה החלק החשוב ביותר בנאומו, שכן הוא הודיע שיחסל את ההסכם אם לא יתוקנו הפגמים הרבים בו. בהתחשב בסיכוי הקלוש לכך שהקונגרס, הדיפלומטים האמריקנים או הפקידים האירופים יוכלו לעצב וליישם שינויים משמעותיים בהסכם, הרי שעתידו נראה קודר. לקונגרס יש כעת 60 יום להחליט האם לשוב ולהטיל על אירן עיצומים כלכליים קשים שהוסרו בעקבות ההסכם, והוא גם ידון בשאלה כיצד להגיב על התנהגותה של אירן בנושאים אחרים.
כל חקיקה או מו"מ מחודש חייבים לעסוק בשלושת הפגמים העיקריים שבהסכם, כותב פלייץ: ההיתר שניתן לאירן להעשיר אורניום, ההיתר שניתן לה להפעיל מפעל מים כבדים המייצר פלוטוניום ואמצעי הפיקוח החלשים מאוד הכלולים בו. כמו-כן, יהיה צורך לטפל בתוכנית הטילים האירנית, בתמיכתה בטרור ובהתערבותה בסכסוכים איזוריים. היו כמה דיבורים על "סעיף השקיעה" – המועד בו ההסכם יפוג – אבל להארכת תוקפו של ההסכם לא תהיה משמעות בלא תיקון אותם ליקויים הנוגעים לליבתו.
אולם, צופה פלייץ, הקונגרס ויתר המדינות החתומות על ההסכם אינם צפויים לאשר אך אחד מהשינויים החיוניים הללו. יותר מדי רפובליקנים מתונים צפויים להצטרף לדמוקרטים ולהתנגד לצעדים העלולים להביא את אירן עצמה לבטל את ההסכם. בסנאט יש צורך ב-60 קולות כדי לאשר חקיקה כזאת – מה שאומר שיהיה צורך בתמיכתם של לפחות שמונה דמוקרטים. ואילו על-פי הצהרת האיחוד האירופי מיד לאחר הנאום, מדינות אירופה מתכוננות להתנגד בתוקף לכל שינוי בהסכם.
הימנעותו של טראמפ מביטול מיידי של ההסכם מבטאת את רצונו לפעול בשיתוף פעולה ולפי החוק. בכך הוא פועל בניגוד לנשיא ברק אובמה, אשר כפה את ההסכם על העם האמריקני בכך שסירב לפעול על-פי החוקה ולהביאו לאישור הסנאט, בנימוק המגוחך שלא מדובר ב"אמנה" המחייבת אישור. לצד זאת כדאי לשים לב לכך, שטראמפ יכול להטיל מחדש בעצמו את רוב העיצומים ואף להוסיף עליהן – אם הקונגרס לא יפעל.
תראו הרבה חכמים בלילה וחברי קונגרס שיציעו כיצד לתקן את ההסכם, מסיים פלייץ ומציע להתעלם מהם. הסכם הגרעין עם אירן למעשה מת, וניתן לקוות שבעוד חודשיים טראמפ יגאל אותו מייסוריו.

תאריך:  14/10/17   |   עודכן:  14/10/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכם הגרעין עם אירן למעשה מת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
האיראנים יצאו במחולות
אלטע קאקער  |  14/10/17 23:43
2
אובמה הרס, טראמפ אולי יתקן
אקטואלי  |  15/10/17 00:28
3
הנשיא הכושל מנסה להחיות עצמו
יאנוס  |  15/10/17 09:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
קסלר מצביע על כמה אי-דיוקים ונקודות הנתונות בוויכוח בנאומו של טראמפ על אירן, אך הרבה פחות מאשר בנאומים אחרים שלו. השורה התחתונה: אם טראמפ יחדש את העיצומים – זהו סופו של ההסכם
עומר כרמון
נמשכות התגובות הסוערות להחלטתו של נשיא ארה"ב לא לאשר מחדש את הסכם הגרעין עם אירן    שר החוץ הגרמני: "בגלל טראמפ, ישראל תתקוף"
עומר כרמון
תגובות זועמות בעולם לנאומו של נשיא ארה"ב: נשיא אירן מבטיח להמשיך ולהרחיב את פרויקט הטילים    מדינות אירופה: אירן לא הפרה התחייבויותיה
עומר כרמון
"כפי שראינו במקרה של קוריאה הצפונית, ככל שאנו מתעכבים בטיפול בבעיה, כך היא נעשית חמורה יותר"    ראש הממשלה בנימין נתניהו מברך על הנאום
אריאל י' לוין
Foreign Policy מעלה את האפשרות שטראמפ יודיע על שלילת הסכם הגרעין עם אירן - אך לא ימהר להטיל עליה עיצומים, כדי להשתמש בכך במטרה לשנות את תנאי ההסכם
רשימות נוספות
המסע לביטול הנשק הגרעיני זכה בנובל  /  איתמר לוין
טראמפ "ישלול" את ההסכם עם אירן  /  איתמר לוין
אירן מאשרת את חששות ישראל  /  עומר כרמון
מאזן עשרת החודשים  /  צ'לו רוזנברג
נסיגה מההסכם? לא כל-כך מהר  /  אריאל י' לוין
קים, חמנאי וראש השנה  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il