X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מאסק רוצה לבנות רכבת שתעבור ב-35 דקות את 400 הק"מ שבין לוס אנג'לס לסן פרנציסקו. אלא שבדרך יש בעיות עצומות בכל התחומים, ולא בטוח שהפתרונות שלו הם מציאותיים
▪  ▪  ▪
מכונת כרייה של בורינג [צילום: האתר הרשמי]

בשבוע שעבר נתן ריצ'רד ברנסון דחיפה למיזם הרכבת העתידנית של אלון מאסק. היפרלופ1 היא המובילה מבין מספר חברות העובדות על רכבת מונעת בכוח מגנטי, שתוכל להתחרות בחברות התעופה. ברנסון הודיע על השקעה בחברה, בסכום שלא פורסם, ואשר הביא את ההון שגייסה עד כה ל-186 מיליון ליש"ט.
מאסק – מייסד פייפאל בעלי חברת המכוניות האוטונומיות טסלה – השיק את המיזם בשנת 2013. הוא מדבר על תעלה באורך של 404 ק"מ שתחבר בין לוס אנג'לס לסן פרנציסקו, ועל רכבת שתעבור את המרחק ב-35 דקות במקום ב-6.5 שעות כיום. מוקדם יותר השנה, מזכיר גארדיאן, היפרלופ1 ביצעה נסיעת מבחם ראשונה בנבאדה והגיעה למהירות של 200 קמ"ש; היעד הסופי הוא קרוב ל-1,000 קמ"ש.
מאסק לא עוצר. בחודש יולי הוא הודיע, כי חברת הכרייה בורינג שבבעלותו הגיעה להסכם בעל-פה עם הממשל על כריית מנהרה בין ניו-יורק לוושינגטון. הבית הלבן מצידו אמר, כי מדובר בשלב זה רק ב"שיחה מבטיחה". העבר של מאסק ראוי שיקחו אותו ברצינות, אומר העיתון, אבל גם ההשקעה של ברנסון לא השקיטה את המבקרים הטוענים, שאיש מן המעורבים בתוכנית לא לקח ברצינות את הקשיים העצומים שהיא מעוררת.
למרות שהרעיון נראה מהפכני, הוא מבוסס על כמה עקרונות ותיקים. התוכניות של מאסק מתארות את הקרונות (בצורת קפסולות) הנדחסות ונדחפות בידי מאווררים חשמליים, היוצרים לחץ אוויר גבוה ומעבירים אותן בתוך מנהרות בלחץ נמוך. מערכות דומות, המשתמשות בכוח מגנטי, מצויות מזה זמן רב בשימוש ביפן, סין וקוריאה הדרומית; השימוש בלחץ אוויר להעברת חפצים בתוך מנהרות ידוע מזה 150 שנה. מובן, ששימוש באותה טכנולוגיה כדי להעביר אנשים למרחקים גדולים, מציב אתגרים הנדסיים ובטיחותיים חסרי תקדים. למשל: המערכות יוצרות חום כבד, והמנהרות יושפעו בצורה משמעותית מן השמש החזקה הזורחת בקליפורניה.
הבטיחות היא העדיפות הראשונה במעלה לכל מערכת תחבורה, ומומחים אומרים שהמיזם של מאסק טרם הסביר כיצד יטפל אפילו בתקלות פשוטות בלא לסכן חיי אדם. מאחר שמדובר במערכת חדשה לחלוטין, ההערכה היא שיידרשו שנים רבות – אולי אפילו שני עשורים – של ניסויים על-מנת להבטיח את הבטיחות. ואחרי הבטיחות יהיה צורך להבטיח את הנוחות; יש המכנים את היפרלופ1 "מנהרת הקאה", משום שזה מה שצפוי לקרות לנוסעים במעברים החדים בין עצירה לבין מהירות אדירה ובחזרה. מאסק מדבר על הגעה למהירות שמעל 1,000 קמ"ש בתוך 70 שניות, מה שיפעיל על הנוסעים לחץ הדומה לזה שבתא טייס.
בעיה נוספת: מרכיב ה-NIMBY. מדובר בתופעה חברתית ידועה, "לא בחצר האחורית שלי": מעטים מאוד, אם בכלל, מתושבי קליפורניה יסכימו שמנהרות כאלו יעברו מתחת לבתיהם. מדובר באיזורים מאוכלסים בצפיפות בהם הקרקע יקרה במיוחד, ולהתנגדויות התושבים יהיה משקל ניכר. הפרויקט גם יידרש לבחון את ההשפעות על הסביבה ולהתמודד איתן – וגם זה יארך שנים.
ונניח שכל הבעיות ייפתרו ותהיה רכבת שכזאת; הבעלים יצטרכו להתגבר על החשש האנושי הטבעי ממשהו חדש. 30% מבני האדם מודים שיש להם חשש כזה או אחר מטיסה, למרות שזהו אמצעי התחבורה הבטוח ביותר – וכעת יציעו להם למעשה סוג חדש של מטוס, אבל על הקרקע. מאחר שהרעיון חדש, אין עדיין סקרים הבוחנים את יחס הציבור אליו. אבל אולי אפשר ללמוד מההתייחסות לרעיון המכונית האוטונומית: 78% מהאמריקנים אמרו שיפחדו להיכנס למכונית כזו, ו-54% ירגישו פחות בטוחים אם היא תסע לידם.
לבסוף, אומר גארדיאן, יש עוד גורם קטן: המחיר. בשנת 2013 צפה מאסק שהפרויקט בין לוס אנג'לס לסן פרנציסקו יעלה 6 מיליארד דולר. מאז המחיר הוכפל מספר פעמים. כל מייל (1.6 ק"מ) של הרחבת הרכבת התחתית בלוס אנג'לס, פרויקט המבוצע כעת, עולה כמיליארד דולר. מאסק מאמין שהוא יוכל לצמצם את העלויות בעשרות אחוזים על-ידי הקטנת המנהרות וחפירתן משני הצדדים. רוב המהנדסים חושבים שזה לא מציאותי; אחד מהם אמר שהוא מסווג את הרעיון ב"קטיגוריית הבולשיט". חוץ מזה, הקטנת המנהרות פירושה פחות נוסעים או יותר קרונות שיסעו קרוב זה לזה ויגבירו את סכנת ההתנגשות.

תאריך:  26/10/17   |   עודכן:  26/10/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טסה הרכבת? עוד לא
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הרבה מהנדסים
שוחר-שלום  |  27/10/17 14:28
 
- תגובה של חוסר הבנה בסיסית
מהנדס  |  28/10/17 08:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
הרחבת העיצומים על משמרות המהפכה וחוסר הוודאות סביב עסקת הגרעין ישפיעו לרעה על כלכלתה של אירן עד שנת 2022 - צופה יחידת המחקר של אקונומיסט
איתמר לוין
הסנאטור הרפובליקני ג'ף פלייק הודיע שלא יתמודד שוב ויצא חזיתית נגד טראמפ. אלא שרוב הרפובליקנים על גבעת הקפיטול עודם מתייצבים מאחורי הנשיא
אריאל י' לוין
הסנאטור הבכיר קורא לממשל טראמפ לגבש אסטרטגיה ארוכת טווח למזרח התיכון, כדי שארה"ב לא תגלה יום אחד שנדחקה אל מחוץ לאחד האזורים החשובים ביותר בעולם
איתמר לוין
החברה תשתמש בכלי הניתוח שלה כדי לאתר לקוחות פוטנציאליים לתקשורת הממוסדת, ותגבה בתמורה עד 30% מההכנסות מאותם מנויים
אריאל י' לוין
טראמפ צדק לחלוטין בגישתו כלפי הסכם הגרעין עם אירן וכאשר הוציא את ארה"ב מהסכם פריז - כותב כריסטופר בוקר בדיילי טלגרף. כעת עליו לתקן את המשגה הגדול השלישי של אובמה: המדיניות כלפי אוקראינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il