X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פרופ' טים וו מאוניברסיטת קולומביה טוען שהתיקון הראשון לחוקה - המבטיח את חופש הביטוי - צריך התאמה לסיכונים הנוכחיים, ובראשם אלו המגיעים מהבית הלבן
▪  ▪  ▪
בעיות אחרות בעידן אחר [צילום: רובין קליין]

לא צריך להיות היסטוריון של התקשורת כדי לדעת, שאנו חיים בעידן של התקפות על העיתונות, תעמולה מבית וניסיון לשלוט על הוויכוח הפוליטי בארה"ב. ממשל טראמפ מבקש לפגוע ביוקרתה של התקשורת, מאיים לשלול רשיונות של גופי שידור וקורא לפטר עיתונאים שמביעים את דעתם. היכן בכל הסיפור הזה נמצא התיקון הראשון לחוקה, המבטיח את חופש הדיבור? – שואל בניו-יורק טיימס פרופ' טים וו מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת קולומביה.
התיקון הראשון נועד להתמודד עם בעיות שונות לחלוטין בעידן שונה לחלוטין. עשרות שנים התעלמו ממנו, והוא קם לתחייה רק בשנות ה-20 של המאה הקודמת, תודות לשופטים כמו לירנד האנד, לואיס ברנדייס ואוליבר וונדל הולמס. בתי המשפט וארגונים אזרחיים השתמשו בתיקון הראשון כדי להגן על דוברים מפני רדיפות ממשלתיות וצנזורה.
במאה ה-21 הצנזורה עובדת לגמרי אחרת. הצנזורים המשוכללים ביותר בעולם – ממשלות רוסיה וסין – השקיעו עשור שלם בפיתוח כלים וטכניקות חלוציים שמתאימים טוב יותר לעידן האינטרנט. לרוע המזל, טוען וו, הכלים הללו הגיעו גם לארה"ב עם תוצאות הרות אסון לדמוקרטיה שלה.
ממשלת רוסיה הייתה מן הראשונים להבין שהביטוי עצמו יכול לשמש ככלי לדיכוי ושליטה. צבא הטרולים שלה מפיץ ידיעות פרו-ממשלתיות וסיפורים כוזבים, ומתאם התקפות מרושעות על מתנגדיו של ולדימיר פוטין. סין פועלת אחרת: התבטאויות אנטי-ממשלתיות נשטפות תחת זרם אדיר של ידיעות פרו-ממשלתיות. שתי המדינות מפעילות את האמצעים שלהן כמו כלי נשק לכל דבר, במטרה לזרוע מבוכה, לסחוט, לגרום לדמורליזציה ולהביא לשיתוק.
גם בארה"ב נעשה שימוש באמצעים דומים, במיוחד בידי הבית הלבן – מאשים וו. הממשל עובר דרך קבע את הגבול בין עובדות לבין תעמולה; במקום לפעול, הוא דורש שאחרים יענישו את מתנגדיו. וכדי להוסיף לבלגן – ברור שרוסיה ואולי גם אחרים רוצים להשפיע על המערכת הפוליטית האמריקנית, בין היתר דרך טוויטר ופייסבוק.
וו טוען, כי קודם כל יש להכיר בכך שהזירה הפוליטית האמריקנית מצויה תחת מתקפה, ושקיים צורך חיוני בעיצוב מחדש של התיקון הראשון. החוק ורשויות האכיפה צריכים לעשות יותר כדי להגן על עיתונאים ואחרים המתבטאים בפומבי מפני איומים והטרדות; בית המשפט העליון כבר הבהיר, שאיומים אינם חלק מחופש הביטוי. מדינה בה הבעת דעה מובילה לאיום ברצח, אינה מדינה חופשית באמת.
שנית, מעט מדי נעשה כדי להגן על הפוליטיקה האמריקנית מפני התקפות זרות. למדיה החברתית יש השפעה עצומה על הבחירות, אך בניגוד לרשתות הטלוויזיה – אין עליה שום פיקוח ממשלתי. לכל הפחות, סבור וו, יש לאסור על הרשתות החברתיות לקבל תשלום תמורת פרסומים פוליטיים של ממשלות זרות או נציגיהן. יש גם צורך בחקיקה תקיפה יותר נגד שימוש ברובוטים לצורכי תעמולה.
לבסוף, יש להטיל על הבית הלבן את האחריות כאשר הוא מנסה להשתמש בארגונים פרטיים כדי לפגוע בתיקון הראשון – כמו קריאתו של הנשיא דונלד טראמפ לקבוצות הפוטבול לפטר שחקנים הכורעים בזמן השמעת ההמנון. יש תקדימים המאפשרים להגיש תביעות נגד התנהלות כזו, מציין וו.
יש מי שעשויים לטעון, שהתוהו ובוהו הנוכחי הוא מה שהתיקון הראשון התכוון להשיג. וו אינו מסכים: מסורת הביטוי החופשי אינה כוללת הטרדות ואיומים, לגיטימציה לתעמולה של מדינות זרות או הגנה חוקתית לרובוטים אינטרנטיים. ויכוח חופשי הוא דבר אחד; השחתת הוויכוח עצמו היא דבר אחר לגמרי. האיומים על הדמוקרטיה האמריקנית מחייבים אמצעים הרבה יותר תקיפים.

תאריך:  04/11/17   |   עודכן:  04/11/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרוש תיקון לתיקון הראשון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איתמר לוין אתה רשע מרושע ונדוש
ד"ר עאלק  |  4/11/17 23:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
כתבי האישום בפרשה הרוסית לא יירדו לעומקן של השאלות החשובות ביותר: מדוע רוסיה בכלל התערבה בבחירות והאם היא תעשה זאת שוב - כותב ניו-יורק טיימס
אריאל י' לוין
קריסת דאעש יוצרת בעיה מסוג חדש: אלפי אזרחים מעשרות רבות שהצטרפו לארגון וכעת חוזרים לבתיהם. חלקם יירדו למחתרת, חלקם עלולים לבצע פיגועים, כולם יתקשו לשוב ולהשתלב בחברה
איתמר לוין
השבועון אומר כי חשיפת נתוני שכר אומנם יוצרת אי-נוחות - אך יש לה חשיבות רבה בצמצום פערים בלתי מוצדקים ובעידוד של עובדים צעירים לרכוש כישורים
איתמר לוין
ממשל טראמפ הכריז שברצונו "להרוס את המדינה המינהלית" והוא מתקדם במלאכה במלוא המרץ. רבים מהמופקדים עליה הם אלו שעד אתמול נאבקו נגד הפיקוח הממשלתי
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס בדק ומצא, כי בעוד MSNBC ו-CNN הקדישו ביום שני שעתיים שלמות לכתבי האישום, פוקס הידידות לטראמפ נתנה לנושא 25 דקות בלבד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il