126 מיליון אמריקנים – מחצית מבעלי זכות הבחירה במדינה - צפו במודעות שפורסמו בפייסבוק בחסות רוסית במהלך הבחירות לנשיאות בשנה שעברה, מדווחת החברה. הדברים כלולים בהצהרה שמסרה פייסבוק לקראת שימוע (31.10.17) בוועדה המשפטית של הסנאט.
פייסבוק סבורה, כי 120 דפים של מידע מזויף בחסות רוסית יצרו 80,000 פוסטים, אותם קיבלו 29 מיליון אמריקנים במישרין; קרוב ל-100 מיליון נוספים נחשפו להם במסגרת של שיתוף, לייקים ומעקב אחרי הפוסטים – מדווח גארדיאן. נציגי פייסבוק, גוגל וטוויטר יעידו מחר (1.11.17) בפני ועדות המודיעין של הסנאט ובית הנבחרים, החוקרות את המעורבות הרוסית בבחירות.
עורך דינה של פייסבוק, קולין סטרץ', צפוי לומר לוועדה המשפטית, כי סוכנות המחקר האינטרנטי של ממשלת רוסיה העלתה את הפוסטים החל משנת 2015 ועד השנה הנוכחית. לדבריו, מדובר ב"שדה קרב חדש לחברה שלנו, לענף שלנו ולציבור שלנו". אולם החברה מתכוונת להמעיט בחשיבותה של החשיפה הנרחבת לחומר הרוסי. לדבריה, מדובר ב-0.004% מהמידע החדשותי העובר ברשת החברתית – או 1 ל-23,000 פריטים. פייסבוק סגרה את החשבונות הללו ודיווחה עליהם לרשויות האכיפה האמריקניות.
הפוסטים הללו באו בנוסף ל-3,000 מודעות שמאחוריהן עמדה הסוכנות הרוסית, ואשר בהן צפו 10 מיליון אמריקנים – נתונים עליהם דיווחה פייסבוק בתחילת החודש. גוגל וטוויטר זיהו פעילות רוסית דומה בפלטפורמות שלהם. מודעות אלו עסקו בנושאים שנויים במחלוקת בארה"ב, כגון זכויות להט"ב, מהגרים ונשיאת נשק.
תצהירה של גוגל מוסר לראשונה, כי החברה זיהתה מודעות עם טביעות אצבע רוסיות בשווי של 4,700 דולר, אשר הוצמדו ל-18 ערוצי יוטיוב (השייכת לגוגל) הקשורים למסע הדיסאינפורמציה של הקרמלין. טוויטר מצאה 2,752 חשבונות הקשורות לפעילות הרוסית – פי עשרה מאשר המספר הקודם עליו דיווחה.
גארדיאן מציין, כי פייסבוק וטוויטר – אבל לא גוגל – הודיעו על צעדים שמטרתם לתת לציבור יותר מידע על מי קונה ומי רואה מודעות פוליטיות. צעדים אלו מיועדים לקרב את שתי החברות לכללים החלים על פרסומות בטלוויזיה ובעיתונות, שם קיימת חובה לציין במפורש מי עומד מאחורי המודעות. שתי החברות מקוות בצורה זו להקדים רפואה למכת הרגולציה העלולה לנחות עליהן. בתחילת החודש הוגשה לקונגרס הצעת חוק, ולפיה חברות המדיה החברתית יהיו חייבות לעשות "מאמצים מתקבלים על הדעת" כדי להבטיח שגורמים זרים אינם מתערבים בפוליטיקה האמריקנית.