X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הפיגוע בניו-יורק אינו הראשון אותו ביצע מחבל שמוצאו מאחת מרפובליקות מרכז אסיה, שם דוכאו המוסלמים תחת שלטון בריה"מ - וגם המשטרים החדשים רואים בהם סכנה ליציבותם
▪  ▪  ▪
מסגד בבוכרה, אוזבקיסטן [צילום: פרץ פטנסקי]

הפיגוע בניו-יורק בשבוע שעבר נושא את סימן ההיכר של פיגועים שבוצעו בלונדון, ניס, ברצלונה, ברלין ושטוקהולם, שם בוצעו פיגועי דריסה. בדומה לפיגוע בשטוקהולם, גם כאן המחבל היה ממוצא אוזבקי.
רבים הזהירו מפני האיום ההולך וגובר מצד קיצוניים ממרכז אסיה, ממדינות כמו אוזבקיסטן, קירגיזסטן וקזחסטן. רובן רפובליקות סובייטיות לשעבר שנפגעו ממשבר כלכלי, הפכו ליעד למהגרי עבודה והיו לאטרקטיביות במיוחד עבור מגייסים של ארגונים כדוגמת דאעש. אזרחים ממרכז אסיה ביצעו פיגועים באיסטנבול, בסנט פטרסבורג ושטוקהולם.
אזרחים ממדינות מרכז אסיה יכולים להגיע לארה"ב, ואינם כלולים באיסור שהטיל הנשיא דונלד טראמפ. אך אחרי הפיגוע במנהטן, הציע טראמפ לשנות את כללי ההגירה, זעם בטוויטר על האפשרות שדאעש ייכנס לארה"ב, ואז צייץ, כי הנחה את המשרד לביטחון המולדת להגביר את הפעילות לאיתור קיצוניים.
כלכלות מרכז אסיה נפגעו ממיתון עמוק בשנת 2014, מיתון שנגרם מהירידה במחירי הנפט והמשבר הכלכלי ברוסיה אז נשלחו מיליוני מהגרי עבודה הביתה. המודלים הכלכליים באזור הציעו מעט הזדמנויות כלכליות ויצרו קרקע פורייה לגיוס לארגוני טרור - מסביר פייננשל טיימס.
יממה לאחר הפיגוע, שלח נשיא אוזבקיסטן, שבקט מירזייאיב, הודעת ניחומים לטראמפ בה גינה בחריפות כל צורה וגילוי של קיצוניות וטרור. עוד כתב שבמקרה שכזה, צריך לאחד את הקהילה הבינלאומית כדי להתמודד עם האתגרים, וכי אוזבקיסטן מוכנה לסייע בכל האמצעים העומדים לרשותה.
מנהיגי מרכז אסיה מכירים את האיום מצד קיצוניים מוסלמים למדינותיהם. בעקבות כך, הוגבר שיתוף הפעולה עם סוכנויות מודיעין מערביות לאחר פיגועי 11 בספטמבר. כ-80% מאזרחי מרכז אסיה הם מוסלמים והם דוכאו תחת שלטון בריה"מ. לאחר נפילת בריה"מ והשגת העצמאות, מדינות האזור והמשטרים החדשים המשיכו להתייחס בחשדנות לאיסלאם הפוליטי, כפוטנציאל לאיום על המשטר החילוני.
ארגוני זכויות אדם שונים טוענים, כי נעשה שימוש באיסלאם במטרה להצדיק דיכוי של מתנגדים פוליטיים, מעקב אחר האזרחים ורגולציה כבדה על התקשורת. בעקבות שני פיגועים שבוצעו אשתקד בקזחסטן, הכלכלה הגדולה באזור, הוחלט על מינויו של ראש הממשלה לראש שירות הביטחון הלאומי, היורש של הקג"ב. בשבוע שעבר הכוחות המיוחדים של קזחסטן ביצעו תרגיל גדול ללוחמה בטרור, בעוד הנשיא נורסולטן נזרבייב הזהיר, שכל אזרח מדינה שיצטרף לארגון טרור - יאבד את אזרחותו.
ההערכה היא ש-2,000 אזרחים ממרכז אסיה הצטרפו לדאעש היה בשיא כוחו. לוחמים לשעבר מהארגון תיארו את הלוחמים ממרכז אסיה כקשוחים וכאידיאולוגיים ביותר, שנהגו לפקוד את החזית יותר מאשר קבוצות אתניות אחרות. מהגרי עבודה ממרכז אסיה מגיעים לאזור הקווקז, שם לדאעש יש מערכות גיוס אפקטיביות מאוד. דאעש יודע מיהו קהל היעד שלו וכיצד לקרב אותו, מסכם פייננשל טיימס.

תאריך:  09/11/17   |   עודכן:  09/11/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
אריאל י' לוין
למרות שפיגועי דריסה התרחשו בארה"ב בצורה הרבה פחות נפוצה מאשר באירופה, הפיגוע במנהטן מלמד שגם היא חשופה לאיום זה - בין היתר משום שמעולם לא התמודדה עם טרור כזה
אריאל י' לוין
אם כל מה שדאעש מסוגל לעשות כיום הוא פיגוע מגושם וחובבני נגד רוכבי אופניים בניו-יורק, הרי שהאיום הנשקף ממנו אינו כה גדול כפי שחוששים במערב
אריאל י' לוין
קריסת דאעש יוצרת בעיה מסוג חדש: אלפי אזרחים מעשרות רבות שהצטרפו לארגון וכעת חוזרים לבתיהם. חלקם יירדו למחתרת, חלקם עלולים לבצע פיגועים, כולם יתקשו לשוב ולהשתלב בחברה
עומר כרמון
סייפולו סייפוב, בן 29 ממוצא אוזבקי, היגר באופן חוקי לארה"ב לפני שבע שנים    נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ: "להיות פוליטיקלי קורקט זה בסדר, אבל לא בנושא הזה. אסור לתת לדאעש לשוב, או להיכנס, למדינה שלנו"
אביתר בן-צדף
אחרי כמה חודשים בשורות הארגון, הבין מוחמד קווייס, שאלה אינם החיים שיתאמו לו, והסגיר את עצמו לכוחות כורדיים בצפון עירק    שיתף פעולה עם חוקריו במתן מידע חשוב על הארגון ובזיהוי אזרחים מערביים, שעזבו את דאעש מתוך כוונה לבצע פיגועים בארצות מוצאם
רשימות נוספות
דאעש  / מי ומי    | 
דאעש נטל אחריות לטבח בלאס וגאס  /  עומר כרמון
פשיטה על פרבר ייצור הפצצה  /  עידן יוסף
"מצבנו הביטחוני - טוב מאי פעם"  /  אריאל י' לוין
דאעש: חמש שאלות  /  אריאל י' לוין
חשש מפיגוע כימי של דאעש  /  אריאל י' לוין
דאעש מכה במצרים  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il