X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
האם ימונה יורש לסעד אל-חרירי בתפקידו כראש הממשלה? האם הבחירות יתקיימו במועדן? האם חיזבאללה יעבור לחיסולים כדי להבטיח לעצמו רוב בפרלמנט? מה יקרה לתקציב המדינה ולהשקעות הזרות?
▪  ▪  ▪
חיזבאללה הופתע [צילום: טרה תודראס-ווייטהיל, AP]

בסוף השבוע שעבר הודיע ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, על התפטרותו. את הודעת ההתפטרות הלא-צפויה מסר בהודעה טלוויזיונית מריאד, בו טען שנעשה ניסיון להתנקש בחייו, והאשים את אירן ושלוחותיה בערעור לבנון והאזור. ההודעה על התפטרותו הייתה מפתיעה ביותר, מאחר שיום קודם לכן נפגש אל-חרירי עם עלי אכבר ולאיתי, יועצו הבכיר של המנהיג העליון של אירן לנושאי חוץ. לאחר הפגישה פרסמו השניים הודעה שמדגישה את האינטרסים של לבנון.
מעבר לכך, העובדה שהודעת ההתפטרות בוצעה בריאד נושאת ממד אזורי, שיכול להשפיע על לבנון במסגרת הסכסוך בין סעודיה ואירן, וניסיונותיה של ארה"ב להכיל את פעילותה של אירן במרחב - אומרים מומחי Washington Institute. עדיין לא ברור מדוע ההכרזה בוצעה דווקא בסעודיה. ישנה אפשרות שסעודיה הפעילה לחץ על אל-חרירי, בתגובה לביקורו של ולאיתי או כחלק מפעילות רחבה יותר נגד חיזבאללה. לכך יש להוסיף את הטיל ששוגר מתימן לעבר סעודיה, ואשר לטענתה שוגר בידי חיזבאללה. לא משנה מה האמת; כעת חיזבאללה חשוף יותר לביקורת בינלאומית, כאשר איןבלבנון ממשלה קואליציונית שתיתן לפעילותו חותמת לגיטימציה, ובלי שותף סוני שיחליף את אל-חרירי.
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, מתח ביקורת על התפטרותו של אל-חרירי, האשים את סעודיה בהפעלת לחץ בנושא ובאחזקת אל-חרירי במעצר בית. באופן מפתיע, הרטוריקה של נסראללה הייתה רגועה מבעבר. מנהיגי חיזבאללה הופתעו מהמהלך, במיוחד כאשר פעולותיו של אל-חרירי העידו על המשך שיתוף פעולה והתפשרות עם הארגון.
כעת עולה השאלה מה יקרה עכשיו. לפי חוקת לבנון, הנשיא אמור לקרוא להתייעצות פרלמנטרית לבחירת ראש הממשלה הבא. הנשיא מישל עאון הודיע, כי לא יקבל את התפטרותו של אל-חרירי עד שיחזור מסעודיה ויסביר את מניעיו. אם אל-חרירי יסרב, עאון ימשיך הלאה וייווצר חור במוסדות הרשמיים במדינה. לנוכח המצב הפוליטי, הביטחוני והכלכלי העדין בלבנון, אי-יציבות נוספת עלולה לדחוף אותה לצרות רציניות.
אם החור שייווצר לא יתאים לחיזבאללה, לא ידוע מה הארגון יעשה כדי למנוע מהממשלה, שהם חלק ממנה, לעמוד בפני סנקציות בינלאומיות חדשות. נראה שהם ינסו לשכנע את עאון לקחת על עצמו את תפקיד ראש הממשלה. דבר זה בעייתי, מאחר שהחוקה קובעת שראש הממשלה חייב להיות סוני, ועאון הוא נוצרי מארוני. ועדיין מסלול זה מאתגר משתי סיבות. ראשית: במאי 2018 אמורות להתקיים בחירות לפרלמנט וכאשר והלחץ הנוכחי על חיזבאללה גובר, קשה יהיה למצוא סוני שיסכים לחבור לארגון. שנית: לחיזבאללה אין את הרוב הדרוש כדי לבחור ראש ממשלה חדש. ישנו חשש שחיזבאללה יפנה לחיסולים כדי להבטיח את הרוב הדרוש - מזהיר המכון.
באשר לבחירות עצמן, היה צורך בהסכמת כל הסיעות כדי להסכים על הפרטים עליהן, דבר שהיה סיוט בפני עצמו. התפטרותו של אל-חרירי יכולה להביא לדחיית הבחירות ואף לדרישות לשנות את חוקי הבחירות. אל-חרירי הסכים לחוקי הבחירות שיועילו רבות לחיזבאללה, כדי לשמור על אחדות. כעת הדברים השתנו, וחוקי הבחירות ומועדן עשוי להשתנות.
התפטרותו של אל-חרירי עשויה גם להשפיע על חוקים ומהלכים פוליטיים אחרים, כולל העברת התקציב הראשון של לבנון זה 12 שנים. ישנו חשש שחברות זרות יראו את המהלכים הפוליטיים ויחששו להשקיע במדינה, דבר שישפיע משמעותית על לבנון בהתחשב בעובדה שהיא מתמודדת עם השפעות מלחמת האזרחים בסוריה שפגעה בסחר והביאה אליה מיליון פליטים.
בעיות אלו, בשילוב האפשרות של השפעה רבה יותר מצד סעודיה ואירן, יכולות להוביל את לבנון מהר מאוד למשבר פוליטי וכלכלי. בהתאם לכך, על הקהילה הבינלאומית להגיב בתוכנית שתבטיח את יציבותה של לבנון ותתעמת עם חיזבאללה ותמנע מהארגון לנצל את החלל שנוצר.
חיזבאללה ינסה לשמור על אחיזתו במדינה, תוך התמודדות עם אתגרים מבית ומחוץ. הדבר נותן הזדמנות ליריבותיו לפעול נגדו. סביר להניח שהבחירות בכל מקרה לא יתקיימו בזמן, אלא אם הקהילה הבינלאומית תמנע מלבנון להתדרדר לתוהו ובוהו ושהעימות בין סעודיה ואירן לא יביא לעימותים חמושים ברחובות המדינה. חלל פוליטי ומלחמות רק חיזקו את חיזבאללה מאז 2005, ואין זה סביר שכעת אותו מצב יחליש את הארגון.

תאריך:  10/11/17   |   עודכן:  10/11/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
עידן יוסף
על-רקע המתיחות בין ריאד לביירות, בממלכה הערבית קראו לאזרחים סעודים לעזוב בהקדם את לבנון    לא נמסר הסבר לקריאה    גורם בממשלת לבנוו: "אל-חרירי מוחזק בכוח בסעודיה"
מירב ארד
הבהיר: לבנון תפנה למדינות זרות וערביות הפעיל לחץ על סעודיה לשחרר את ראש הממשלה סעד אל-חריר. הוא עדיין ראש הממשלת לבנון וזיהי התקפה על הריבונות הלבנונית
אריאל י' לוין
יירוט טיל תימני, התפטרות ראש ממשלת לבנון, מאסרים בצמרת, מותם של בכירים – זהו היבול של הממלכה בסוף שבוע אחד. מה שמתרחש בריאד משפיע על המזרח התיכון כולו, כותב הפרשן הבכיר אישאן ת'רור בוושינגטון פוסט
עומר כרמון
מאז מינויו בחודש יוני של מחמד בן סלמאן, כיורש העצר הסעודי, עלו מחירי הנפט בכ-30 אחוזים    הנשיא טראמפ תומך במעצרים: "כמה מהחשודים חלבו את מדינתם במשך שנים"    שדות התעופה בממלכה קיבלו הנחיה לא לאפשר לשום מטוס פרטי להמריא ללא אישור
מירב ארד
כך מדווח העיתון הסעודי אל-שרק אל-אווסט    מזכ"ל חיזבאללה כינה את ההתפטרות - "טירוף סעודי"    נסראללה צפוי לנאום הערב    אל-חרירי שהודיע אתמול על התפטרותו האשים בנאומו את אירן וחיזבאללה בתכנון המזימה
רשימות נוספות
הנפת דגל ישראל - עבירה פלילית  /  עומר כרמון
סעודיה ניקתה את בן-לאדן מאחריות  /  עומר כרמון
חמאס מוכן לפירוק הממשל העצמאי  /  איציק וולף
יום שישי או יום ראשון  /  אריאל י' לוין
אני בוחר בכורדים  /  אריאל י' לוין
ארה"ב וטורקיה הן יריבות  /  אריאל י' לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il