X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מאבק של "קאסטות" ומעמדות

מבחן הבית של מודי

בחירות לפרלמנט של גוג'ארט, מדינת הבית שלו, מדאיגות את ראש ממשלת הודו, נרנדה מודי. האם מפלגת הקונגרס תצליח לשחזר, לפחות במישור המדינתי, את ימיה הגדולים? אנשי מודי בטוחים שלא, וייתכן שהם צודקים
▪  ▪  ▪
גוג'ראט. "רק" 66 מיליון [צילום: עודאי פארמר]

הפרלמנט ההודי, "לוק סבהה", אינו עובד יותר מדי. 70 יום בשנה – זהו העומס הכבד המוטל על חבריו. הקצר שבמושביו, המתחיל בחודש נובמבר, יהיה השנה קצר עוד יותר. ממשלתו של נרנדרה מורי נתנה להם חודש נוסף של חופשה, לרגל הבחירות לפרלמנט המקומי של מדינת גוג'ראט, מדינתו של מודי, שיתקיימו ב-9 וב-14 בחודש.
השבועון אקונומיסט שואל: מדוע מעכב מודי את ענייניה של הודו כולה בחודש שלם כדי לנהל קמפיין במדינה בה יש "רק" 66 מיליון תושבים? דובר מפלגתו אומר, שהיא לוקחת ברצינות כל מערכת בחירות. אבל מתנגדיה טוענים, שהיא מפחדת מאוד מהאפשרות להפסיד את השליטה במדינת הבית שלה.
אם להאמין לסקרים, ל-BJP יש סיבה טובה לחשוש. בחודש אוגוסט היה לה יתרון עצום של 30% על פני יריבתה העיקרית, מפלגת הקונגרס. בסוף אוקטובר הפער הזה צנח ל-6%, ובסוף נובמבר – לאפס. בשלב האחרון של המרוץ, שתי המפלגות מנהלות מאבק צמוד. הפעם האחרונה בה הפסידה BJP בהצבעה מהותית בגוג'ארט הייתה ב-1990. היא שולטת כיום, יחד עם בעלות בריתה, ב-18 מדינות בהן מתגוררים 60% מתושבי הודו. מודי נראה כמי שצפוי לזכות בהליכה בקדנציה נוספת בשנת 2019. הפסד בגוג'ארט יעצור את המומנטום שלו, ומה שחשוב עוד יותר – יפגע באטרקציה של הכוכב המרכזי של המפלגה. מודי היה ראש ממשלת גוג'ארט בשנים 2014-2001 והפך את "מודל גוג'ראט" הידידותי לפיתוח עסקי לזה שהוא מבקש ליישם בהודו כולה.
יש סיבות רבות לפגיעה בכוחה של BJP, כותב אקונומיסט. מפלגות אופוזיציה תמיד מתמודדות היטב בהודו, וכמה מהקווים שהנהיג מודי הרגיזו קבוצות מצביעים מרכזיות. האיסור הפתאומי שהטילה אשתקד ממשלתו על השימוש בשטרות כסף בערכים גבוהים, פגע קשות בחוואים ובבעלי עסקים קטנים. השנה היא הטילה בצורה מרושלת מס מכירות סבוך המתסכל את הסוחרים והיצרנים בעת ובעונה אחת. הצעירים עודם מתקשים למצוא עבודה למרות שטף ההשקעות הזרות. "הבחירות הללו הן תחרות בין אלו שהרוויחו מ'מודל גוג'ראט' לבין אלו שלא", אומר פעיל פוליטי מקומי.
מצב הרוח הקודר אינו חדש; מה שחדש הוא היכולת של מפלגת הקונגרס לנצל אותו, אומר אקונומיסט. רבים ראו את מפלגתם של נהרו-גנדי, ששלטה שנים רבות בהודו, כמפלגתם של מי שהיו וכמי שאין לה כל מסר או בסיס תומכים יציב. לעומת זאת, BJP של מודי נתפסת כמפלגה אנרגטית וממוקדת, וככזו המנצלת בחוכמה את החברה ההודית מרובת המעמדות כדי לגרוף קולות. הנוסחה המנצחת שלה הייתה לתמרן את החשש של ההינדים מפני המוסלמים, תוך "איחוד" ההינדים – והכל תחת הכותרת הכוללת של שלטון פטרנליסטי, סדר וקידמה. בעבר היא הייתה מזוהה עם ה"קאסטות" הגבוהות, אך הרקע של מודי ממעמד הביניים משך אליה את ה"קאסטות" הנמוכות.
למודי הייתה טקטיקה שנחלה הצלחה רבה בכמה ממדינותיה של הודו: הוא פנה הן למעמדות הגבוהים והן למעמדות הנמוכים ויצא נגד מעמדות הביניים, שלטענתו צברו יותר מדי כוח ויוקרה. לפני מספר חודשים רשמה BJP ניצחון מוחץ במדינה המאוכלסת ביותר בהודו, אוטאר פראדש, במידה חלקית תוך ניצול הרגשות נגד "קאסטת" ידאווס ששלטה עד אז במדינה.
כעת לומדת מפלגת הקונגרס מאותן טקטיקות. בעבר נטען כלפיה שהיא מפייסת את המוסלמים כדי לזכות בקולותיהם, אך בגוג'ארט היא פשוט מתעלמת מהם מתוך ידיעה שקרוב לוודאי שממילא לא יצביעו בעד BJP. היא גם הצליחה ליצור קואליציה בלתי-אפשרית לכאורה של "קאסטות" שאינן מרוצות, בראשותם של שלושה מנהיגים מקומיים כריזמטיים. הקואליציה הזאת מייצגת תושבים המהווים 34% מתושבי גוג'ראט, והמוסלמים הם 10% נוספים. אם כולם יצביעו בעד מפלגת הקונגרס – למודי תהיה בעיה קשה.
מודי הגיב במתקפה עזה: "מפלגת הקונגרס עושה את מה שהיא עשתה תמיד – לפלג אנשים, על בסיס של 'קאסטות', על בסיס של קהילות, בין כפרים לבין ערים. מפלגת הקונגרס למדה את שיטת הפרד ומשול משליטינו הקולוניאליים" – עלבון קשה במיוחד כלפי מי שראשיה הובילו את המאבק לעצמאות נגד הבריטים. המפלגה פונה לרוב ההינדי ומבטיחה שהיא זו אשר תשמור על זכויותיו, ומשחקת על ראשי התיבות של מנהיגי הקואליציה שיצרה מפלגת הקונגרס: חאג' – העלייה לרגל המוסלמית.
טקטיקות הכפשות כאלו עבדו בעבר ועשויות לעבוד שוב, מציין אקונומיסט. ל-BJP יש הרבה יותר משאבים מאשר למפלגת הקונגרס; בחמש השנים האחרונות היא גייסה 82% מכלל התרומות מתורמים גדולים בגוג'ראט. קואליציית ה"קאסטות" של מפלגת הקונגרס היא שבירה, המבוססת חלקית על ההבטחה הבלתי-סבירה למתן יותר הטבות של המדינה לתומכיה, משום שהם עצמם חלוקים קשות בשאלה כיצד לחלק ביניהם את המשאבים.
פעיל מרכזי ב-BJP צופה שהמפלגה תזכה ב-150 מתוך 182 המושבים בפרלמנט בגוג'ראט. יכול להיות, אומר אקונומיסט, אבל יש אפשרות נוספת. מודי הורה להקים במדינתו פסל של מנהיג העצמאות סרדאר פאטל, כפול במידותיו מפסל החרות, בהשקעה של 400 מיליון דולר. מודי עלול למצוא את עצמו על אי, מוקף במים המלחכים את רגליו.

תאריך:  11/12/17   |   עודכן:  11/12/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
איש המודיעין הוותיק מייקל דמפסי טוען בניו-יורק טיימס, כי הטליבאן לא ישתלטו על אפגניסטן ובכל מקרה לא יהפכו אותה לבסיס לטרור עולמי, גם אם ארה"ב תוציא את כוחותיה במקום לתגבר אותם
אריאל י' לוין
הקולונל בדימוס דגלאס מקרגור טוען באתר פוקס ניוז, כי רוסיה היא העומדת מאחורי המשחק המסוכן שמנהלת קוריאה הצפונית – וקורא לטראמפ שלא ליפול בפח וליזום מלחמה
איתמר לוין
פרופ' בלה דה-פאולו חוקרת שקרים ושקרנים מזה 20 שנה, ובמאמר בוושינגטון פוסט היא טוענת שטראמפ משקר הרבה יותר ובצורה זדונית בהרבה מאשר האדם הממוצע
איתמר לוין
בעוד עשור יוכלו חברות להתבסס על מידע וניתוחים שיספקו להם מחשבים מתקדמים בתחום הבינה המלאכותית. הבעיה המרכזית תהיה כיצד להבטיח שהמידע הזה יהיה אמין והוגן
איתמר לוין
המגזר העסקי יעמוד בקו החזית של מאמצי הממשלות בכל העולם לגבות יותר מיסים, והוא אף יידרש לסייע להן לגבות מיסי אמת מהעובדים בו - לצד שקיפות רבה יותר כלפי הציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il