X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ההצלחות בעירק ובסוריה הן רק ההתחלה מנקודת מבטה של טהרן. כעת היא רוצה להרחיב את השפעתה על דמשק, לאיים במישרין על ישראל וליצור בסיסי תמיכה גם באפגניסטן
▪  ▪  ▪
עודף ביטחון [צילום: וחיד סאלמי, AP]

ב-21 בנובמבר שלח מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, מכתב למנהיג העליון באירן, עלי חמנאי, בו הכריז על ניצחון על הח'ליפות של דאעש בעירק ובסוריה. בתשובתו קרא חמנאי לכל הכוחות לשמור על נכונותם לעמוד בפני האתגרים האזוריים העתידיים. ברוח זו, מפקד משמרות המהפכה, הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי, ומפקדים אחרים קראו ל"בסיג' של העולם המוסלמי" (בסיג' הוא שמו של ארגון מתנדבים סמי-צבאי הפועל באירן בחסות המשטר), כמודל לגיוס שיעים ברחבי העולם תחת הנהגתו של סולימאני.
הרמטכ"ל האירני, מוחמד בגחרי, מאמין ששילוב צבא מתנדבים ביחד עם יכולותיה הצבאיות של אירן, יכול להביא לאיחוד בין מספר מדינות ולמנוע את תקומתו המחודשת של דאעש בעיקר באפגניסטן ופקיסטן. במקביל לפעילות נגד תקומת דאעש, דובר גם על הרחבת חזית ההתנגדות להשמדת ישראל ולדחיקת רגליה של ארה"ב מהאזור.
דברים דומים אמר הקולונל סייד מחמוד האשמי, מפקד הבריגדה השיעית המרכזית בסוריה. לא ידוע רבות על היחידה, שפועלת בצמוד לכוח קודס ומתמקדת בפעילות קרקעית. לוחמי הבריגדה עוברים מיון קפדני, ויועצים ממנה פועלים להכשרת לוחמים זרים והם כנראה מעורבים בסיוע לחות'ים בתימן.
חוקרי Washington Institute צופים, כי כעת, כאשר המפקדים האירנים מתמקדים באפגניסטן ופקיסטן כיעד הבא של דאעש, הם יתמכו בשלוחות האירניות במדינות אלו. הלוחמים השיעים שנמצאים כעת בסוריה יחזרו לבתיהם, חלקם יחזרו לאפגניסטן שם אירן תסייע ותשדרג אותם. דבר זה ישפיע על יחסי קאבול עם הכוחות האמריקנים באפגניסטן.
במדינות אחרות, כוחות צבאיים שכאלו פועלים במקביל או במקום הצבא המקומי, תוך שהם מרחיבים את השפעתם הפוליטית ומחזקים את הלגיטימיות שלהם. הם מצליחים בעיקר במדינות בהן לצבא אין היכולת או את הרצון להילחם ביעילות. הדבר מעלה את הפופולריות שלהם בעת ניצחון נגד כוחות עוינים. באפגניסטן יש היסטוריה של מיליציות שיעיות, אך אף אחת מהן לא הגיעה לרמה של חיזבאללה בלבנון מבחינת תמיכה פיננסית, אידיאולוגית והכשרה מטהרן. אם אירן תחליט להעניק תמיכה זו לכוחות שיעים אפגניסטן, היא תשיג השפעה ניכרת באפגניסטן בטווח הארוך, במיוחד לאחר נסיגת כוחות נאטו - מזהיר המכון.
מבחינה חברתית, רוב האוכלוסייה השיעית אפגניסטן מחזיקה בקשרי משפחה ואידיאולוגיה חזקים עם אירן, במקביל לתחושת ניכור מצד הממשלה. כמו-כן, באפגניסטן יש מספר מפלגות שיעיות שכל אחת מהן יכולה ליצור קשרים עם אירן.
מדבריו האחרונים של הגנרל ג'עפרי עולה, שאירן לוחצת על המשטר הסורי להעניק מעמד רשמי לכוחות ההגנה הלאומיים (NDF), המיליציה המרכזית של משמרות המהפכה במדינה. ג'עפרי אמר שלא ניתן לכפות על הממשלה הסורית להעניק למיליציה מעמד רשמי, אך הזכיר, כי דבר דומה נעשה בעירק והם היו אסירי תודה. אם מיליציה זו תקבל מעמד רשמי ותהפוך למוטב הרשמי של אירן בסוריה, לטהרן יהיה מנוף משמעותי על דמשק, שיכולה לדרוש להציב את המיליציה ברמת הגולן כדי לאיים על ישראל. איום זה יגדל משמעותית, כאשר חיזבאללה ייסוג מסוריה ויחזור לעמדותיו בלבנון.
אירן שוקלת כעת כיצד להגדיל את תמיכתה בחות'ים בתימן, במיוחד לאור העלייה במתח עם סעודיה. אולם, בניגוד לעירק ולסוריה, לאירן אין נתיב לוגיסטי אמין לשליחת אנשים ואספקה לתימן. כתוצאה מכך, ישנן ראיות מועטות על הצלחה אירנית במדינה ועל מידת מעורבותה.
ההצהרות האחרונות של משמרות המהפכה על צבא שיעי אזורי, מעידות על עודף ביטחון גיאופוליטי. רטוריקה זו עדיין לא תורגמה לחלוטין לפעילות אמיתית, ועדיין הדבר מחייב את ארה"ב להיות מוכנה לכל הרחבה של המיליציות האירניות באזור. למרות שצבא המתנדבים מונחה על-ידי אירן, הוא רב-לאומי כך שכך ארגון במדינות האזור יכול לקדם את מטרותיה של אירן, גם ללא נוכחות פיזית שלה בשטח.

תאריך:  13/12/17   |   עודכן:  13/12/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
נשיא טורקיה ארדואן מנסה למנף את המשבר בין ארה"ב למדינות ערב והאיסלאם בעקבות הכרזת הנשיא טראמפ כדי לשדרג את מעמדו בעולם המוסלמי. בדרך הוא משתלח גם בישראל,הדרג המדיני חייב להעמידו במקומו ולחשוף את חלקה של טורקיה בתמיכה בטרור האיסלאמי הקיצוני
אריאל י' לוין
המדיניות הכושלת של ארה"ב של ממשלי אובמה וטראמפ, מספקת לרוסיה הזדמנות פז להפוך למעצמה הדומיננטית במזרח התיכון. פוטין הפגין זאת בביקור הבזק שלו באיזור
יוני בן-מנחם
הרחוב הפלשתיני זועם על מדינות ערב כי הן מגלות רפיסות ואינן פועלות בנחישות מול ארה"ב כדי לבטל את הכרזת טראמפ. גל ההפגנות בשטחים נחלש ומדינות ערב מתקשות לגבש תגובת נגד בעלת "שיניים" על ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל
אריאל י' לוין
אלו היו האמצעים בהם השתמשו מנסור עומארי ואסירים אחרים בסוריה כדי לתעד את שמות 82 האסירים במתקן. כעת הרשימה מוצגת במוזאון השואה בוושינגטון, אך דומה שהציבור אדיש לזוועות של אסד
הלל פריש
הקונפליקט בין פתח לחמאס מסתכם בזקנים    זהו קונפליקט בין קבוצה תיאוקרטית לקבוצה לאומית    רק עימות שבו יוכתר צד אחד כמנצח והשני כמובס יוכל להכריע בין חמאס לבין פתח בעזה, וספק אם הפתח תוכל לגייס את הכוח לזכות בשליטה אמיתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il