X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
דווקא הסיוע המערבי לממשלת אל-חרירי תורם לחיזוקו של הארגון, שפשוט צריך להמתין בשקט עד הבחירות בעוד חצי שנה - בתקווה שאז יוכל להשפיע על זהותם של מנהיגי המדינה ואפילו לשנות את חוקתה
▪  ▪  ▪
עוד ועוד כוח [צילום: טרה תודראס-ווייטהיל, AP]

בתחילת החודש פורסם סרטון, בו מופיע קייס אל-ח'זאלי, מפקד מיליציית אסאיב אהל אל-חאק בדרום לבנון, המאיים על ישראל לצד פעילי חיזבאללה. במבט ראשון נראה, כי הסרטון מצביע על כך שטהרן הרחיבה את פעילותה הצבאית מסוריה ללבנון - אומרים מומחי Washington Institute. בסרטון אמר ח'זאלי שכוחותיו מוכנים לעמוד לצד העם הלבנוני ולהילחם לצד המטרה הפלשתינית. אבל למרות הכל, טהרן לא מעוניינת להצית לחימה בלבנון. לבנון חשובה לטהרן מכדי להפוך אותה לשדה קרב נוסף, לפחות לא לפני שחיזבאללה יהדק את אחיזתו במדינה.
הסרטון של ח'זאלי עולה בקנה אחד עם פגישה שנערכה בתחילת דצמבר בפריז, בה השתתפו נציגי מספר מדינות במסגרת קבוצת התמיכה הבינלאומית ללבנון. המשתתפים קראו לממשלת לבנון ולכוחות הפועלים בה לשמור על יציבות המדינה ולהימנע מעימותים בינלאומיים. אולם מדיניות ההיפרדות של ממשלת לבנון, לא תוכל לכפות על חיזבאללה לסגת ממלחמת האזרחים בסוריה או מאזורים אחרים. למרות שהשרים בממשלת לבנון שהגיעו מחיזבאללה הסכימו למדיניות, לוחמי הארגון ויועציו עדיין פועלים בסוריה, עירק ותימן ולא נראה, כי המצב עומד להשתנות בקרוב.
לא במתכוון, הקהילה הבינלאומית שלחה מסר דומה לחיזבאללה. לאחר התפטרותו של ראש הממשלה, סעד אל-חרירי, התערב נשיא צרפת, עמנואל מקרון, כדי שהוא יוכל לחזור למדינה, וארה"ב הביעה תמיכה בו והדגישה את חשיבות יציבותה של לבנון. עבור חיזבאללה המסר ברור: כל עוד לבנון יציבה - הארגון יכול להמשיך את ההשתלטות שלו. כדי להוכיח שאיש לא יכול לעצור את הארגון מלעשות מה שהוא רוצה, פורסם הסרטון של ח'זאלי.
לדברי המכון, השבועות האחרונים למעשה הוכיחו, שאיש לא מוכן לשנות את המצב הקיים בלבנון. באירופה חוששים מגל נוסף של פליטים, סעודיה עסוקה יותר מדי בתימן ואילו ארה"ב הודיעה על חבילת סיוע צבאית בסך 120 מיליון דולר אחרי פגישה עם חרירי. יציבות שכזאת תגיע במחיר של סיוע לחיזבאללה, כאשר מנהיגי הארגון יודעים שהקהילה הבינלאומית חוששים משיבוש הדינמיקה הפוליטית בלבנון יותר מאשר הרצון להכיל את ההשפעה האירנית.
חזרתו של חרירי ללבנון למעשה עזרה לחיזבאללה. לפני התפטרותו, חרירי שימש כראש ממשלת האחדות הלאומית וסיפק כיסוי פוליטי לפעילות חיזבאללה בלבנון ובעולם. מאז שחזר, חרירי היה יותר ביקורתי על בעלי בריתו מאשר על חיזבאללה. בסוף נובמבר הוא אמר בראיון שחיזבאללה היא בעיה אזורית, לא רק בעיה של לבנון. האמירה שלחיזבאללה יש תפקיד פוליטי בלבנון ואת נשקו הוא מפנה החוצה, הביאה להתרעמות אצל שותפיו של חרירי תוך ציון שלוחמי הארגון השתמשו בנשק במהלך מהומות במאי 2008, וכי הארגון עדיין מואשם בחיסול אביו, רפיק אל-חרירי.
חיזבאללה יכול כעת לנצל את התמיכה הבינלאומית בלבנון כדי להתכונן לצעד הבא. הכסות שהארגון מקבל מהמדיניות של ממשלת לבנון, יכולה לקנות לו מספיק זמן כדי לנצח בבחירות לפרלמנט במאי 2018. עם חוק הבחירות החדש שהעבירה ממשלת לבנון, חיזבאללה יוכל להכניס את בעלי בריתו לפרלמנט ולחזק את כוחו באופן דמוקרטי. זה יאפשר לארגון לבחור את ראש הממשלה והנשיא הבאים, לבצע מינויים צבאיים ואפילו לשנות את חוקת לבנון.
לדוגמה: חיזבאללה יכול לשנות את חלוקת הכוח בפרלמנט מחצי נוצרי וחצי מוסלמי, למערכת בת שלושה חלקים של נוצרים, סונים ושיעים, דבר שיבטיח לו כוח מתמיד במוסדות הלבנונים. הארגון העלה את הרעיון בעבר, אך לא הצליח להשיג את הרוב הדרוש. זאת לא תהיה בעיה לאחר הבחירות הבאות, ולכן צריך לחזק את כל המועמדים המתנגדים לחיזבאללה - מדגיש Washington Institute.
בסופו של דבר, חיזבאללה ואירן אינם מעוניינות במלחמה בלבנון מסיבות רבות, ולכן המצב הקיים אידיאלי עבורם. טהרן מנסה לבסס את כוחה בסוריה, תוך המתנה לבחירות בעירק שייערכו באפריל 2018 בתקווה שהן יביאו לביסוס כוחה גם שם. עדיין לבנון יותר חשובה, משום שאירן רואה בה כבסיס לעימותים האזוריים. סרטו של ח'זאלי היה רק קצה הקרחון, לכל המיליציות האירניות יש נוכחות בלבנון, והן מתחילות לצבור עוד ועוד כוח, פוליטי וצבאי.
השמירה על יציבותה של לבנון חשובה מאוד. הרגיעה מעצימה את אירן ואת חיזבאללה, אך מדובר רק במצב זמני. מעבר לכך, היציבות בלבנון לא יכולה להגן על הפוליטיקה או הכלכלה המקומית, אם יציבות זו פוגעת בדמוקרטיה ומעצימה את השחיתות. דבר זה יגביר את המתח העדתי ויפגע במוסדות הלבנונים. הקהילה הבינלאומית צריכה לשים דגש על יציבות, תוך התמקדות ברפורמות במוסדות המדינה כדי להגן על ערכי החרות בלבנון. המדיניות הנוכחית של חרירי צריכה להיות מלווה בצעדים אגרסיביים נגד חיזבאללה ופעילותו במרחב, אם כי לא סביר שזה יקרה לאור מהלכיו הפוליטיים.

תאריך:  25/12/17   |   עודכן:  25/12/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
עומר כרמון
בקול רועד ובעיניים דומעות, הקריא קריין החדשות בטלוויזיה הממלכתית של ממשלת תימן, ידיעה כי אחיו נהרג במלחמה המשתוללת במדינה
עומר כרמון
תנועת הפתח ברצועת עזה, בראשה עומד יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, קיימה משפט מבוים לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בשל הכרזתו על ירושלים כבירת ישראל
אריאל י' לוין
קצין לשעבר במודיעין הסובייטי מסביר מהן מטרותיה של רוסיה במזרח התיכון. המטרה המרכזית: הכרה מצד ארה"ב כשותפה שווה במאבק הטרור – שמשמעותה הסכמה להגדרתו של פוטין למונח "טרור"
עומר כרמון
תושבים בריאד מדווחים על קול פיצוץ    סעודיה טוענת כי הטיל יורט. אולם גם בעבר דיווחה על יירוט של טיל ששיגרו החות'ים בתימן לעבר נמל התעופה של ריאד, ובסופו של דבר התברר כי מדובר היה בדיווח שקרי
בעז שפירא
אל מול תעשיית שקרים משומנת בהובלת הצורר הערבי, שונאי ישראל ויהודים בעולם ויהודים מתוכנו שחצו את הקווים ומזדהים עם מבקשי נפשנו, יש רק דרך אחת להתמודד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il