X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
דומיניק זיגלר סבור שיש אולי סיכוי למנוע מלחמה בחצי-האי קוריאני ואפילו להגיע להסדר כולל עם קים – אך הוא מודה שהסיכון למאבק צבאי גדול יותר
▪  ▪  ▪
לחזור למלחמה הקרה [צילום: שיזו קמביאשי, AP]

בשנה הקרובה זה יקרה. קוריאה הצפונית תבצע ניסוי שיוכיח שפיתחה טילים היכולים לפגוע בסן פרנציסקו ובלוס אנג'לס, תודיע שהצליחה למזער ראשי נפץ גרעיניים שניתן להתקין עליהם ואולי אפילו תוכיח זאת בשיגור טיל גרעיני אל מחוץ לאטמוספירה. ארה"ב לא תוכל להמשיך במדיניות העיצומים ובלחץ הדיפלומטי והעולם יתקרב ליום הדין יותר מאשר אי-פעם מאז משבר הטילים בקובה.
המשבר הנוכחי יהיה אפילו מסוכן יותר – מזהיר דומיניק זיגלר ב-the World in 2018 של אקונומיסט. ב-1962 האצבע שעל ההדק לא הייתה של פידל קסטרו המהפכן, אלא של ניקיטה כרושצ'וב המפוכח שחיפש דרכים לרדת מהעץ. כעת האצבע היא של קים ג'ונג-און, הדיקטטור חמום המוח שאפילו סין ורוסיה – שתי הידידות היחידות של ארצו – לא מסוגלות לרסן. מולו ניצב אדם בעל עור לא הרבה יותר עבה – דונלד טראמפ.
החשש הגדול הוא שמילותיהם של שני המנהיגים ידחקו אותם לפינה ממנה יתקשו לצאת. בה במידה, כאשר המתח יהיה כה גבוה – אחד הצדדים עלול לפרש צעדים הגנתיים של משנהו כצעדים התקפיים ולהנחית מכה מקדימה. ייתכן שגם הגנרלים האמריקנים, המהווים כוח מרסן, יסכימו שאי-אפשר לחבוק ידיים כאשר עריה של ארה"ב נתונות בסכנה ישירה.
מוחות קרים יותר צריכים תחילה לשכנע את טראמפ, שאין כזה דבר "מכה כירורגית על קוריאה הצפונית". הנשק והמתקנים הגרעיניים שלה פרוסים ומוחבאים מתחת לפני האדמה, או ניתנים להעברה בקלות – כמו קים עצמו (כך שגם חיסולו אינו בא בחשבון). חצי-האי הקוריאני מאוכלס בצפיפות וכל פעולה צבאית תגרור אבידות כבדות; סיאול נמצאת בטווח של הארטילריה הצפונית. ברשות פיונגיאנג גם מצבורים של נשק כימי וביולוגי, כך שכל עימות יגבה מחיר דמים כבד מאוד.
לאחר מכן, ממשיך זיגלר, צריך לסייע לטראמפ להבין את הראש של קים. למרות שהוא נראה מטורף, הוא רוצה למות בשקט במיטתו בגיל מבוגר – כמו אביו וסבו. קים מבין היטב, שהתקפה על ארה"ב או שימוש בנשק גרעיני יביאו להרס משטרו. הוא זוכר היטב מה קרה לסדאם חוסיין ולמועמר קדאפי, ואמונו בטראמפ לא יגבר אם הלה יבטל את ההסכם עם אירן. אבל הוא יודע מה תהיה המשמעות של שימוש בטילים שברשותו; ולא, הוא לא משוגע.
לאור כל אלו, התגובה האמריקנית הנאותה צריכה להיות חזקה למדיניות הישנה של המלחמה הקרה: הכלה והרתעה. וזה אומר: מערכות הגנה מפני טילים, עיצומים כבדים, כינון יחסים דיפלומטיים, יצירת טלפון אדום בין שתי הבירות והמתנה לכך שהמשטר יקרוס בשל הסתירות הפנימיות שלו. מה שעבד מול ברית המועצות, יעבוד בקל וחומר מול קוריאה הצפונית.
זיגלר טוען, כי דווקא משום שהסיכונים כה גדולים – יש לנסות ולבצע מהלך דיפלומטי עוד יותר נועז בדמות הסכם בין שתי הקוריאות, ארה"ב וסין. הסכם כזה יכול לכלול ערובות מוצקות מצד ארה"ב לכך שלא תנסה להפיל את קים, ואילו קים יוותר על הנשק הגרעיני הבין-יבשתי. אפשר אפילו לחשוב על סיום רשמי של מלחמת קוריאה – ב-1953 הושגה רק הפסקת אש ולא הסכם שלום – ועל כינון יחסים דיפלומטיים וכלכליים בין קוריאה הצפונית לשכנותיה.
שר החוץ האמריקני, רקס טילרסון, רמז לאפשרות הזאת כאשר אמר שארצו תהיה מוכנה להבטיח לקים שלא תפיל אותו ולא תחצה את קו הרוחב 38 המבדיל בין שתי הקוריאות – אבל אז טראמפ ביטל בפומבי את דבריו תוך לגלוג. אבל כאשר מביאים בחשבון את העובדה שלטראמפ אין אמונות נוקשות ושהוא איש של עסקות גדולות – אולי בכל זאת יש איזשהו סיכוי שהעתיד נראה בהיר יותר מאשר תחזית לחורף גרעיני.

תאריך:  11/01/18   |   עודכן:  11/01/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
נרנדרה מודי נראה כמשייט בקלות לקראת קדנציה שנייה בראשות ממשלת הודו בבחירות בתחילת 2019. מקס רודנבק אומר שבעיות כלכליות ומתחים עדתיים עלולים לפגוע בו, אבל סביר להניח שהוא יתגבר עליהם
איתמר לוין
ברזיל, מקסיקו, קולומביה, קוסטה-ריקה, אל-סלוודור, צ'ילה, פרגוואי - בכל אלו יתקיימו השנה בחירות. מייקל רייד צופה שהקשיים הכלכליים עשויים להביא קץ להגמוניה של השמאל ביבשת
אריאל י' לוין
פקיסטן טוענת לזלזול מצידה של ארה"ב, וארה"ב טוענת שפקיסטן רימתה אותה    שגרירות ארה"ב בפקיסטן טוענת שלא ידוע לה דבר על הפסקת שיתוף הפעולה
איתמר לוין
הסנאטור ג'ון מקיין חוזר לשורשי הסדר העולמי הליברלי שנוצר לאחר מלחמת העולם השנייה ומצהיר שארה"ב עדיין מחויבת לו - למרות שבחרה בנשיא של "אמריקה תחילה"
איתמר לוין
טראמפ לא יוכל למחוק את ההישגים של השחורים בתחום זכויותיהם, אבל הוא עלול ליצור מלחמת תרבות בינם לבין הבסיס הלבן הזועם שלו - מזהיר ג'ון פסמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il