X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פוטין ייבחר בקלות לקדנציה רביעית ויצטרך להחליט מה יקרה אחרי 2024. בינתיים הוא יימנע מרפורמות כלכליות הכרחיות ותגבר אמונתו בקיומה של קנוניה נגדו - טוען נח סניידר
▪  ▪  ▪
יו"ר התאחדות הג'ודו? [צילום: אלכסיי ניקולסקי, AP]

ולדימיר פוטין אינו רוצה להפוך את אלקסיי נוואלני לקדוש מעונה. המנהיג המוביל של האופוזיציה לנשיא רוסיה יוכל לבלות את החודשים הראשונים של 2018 בעצרות שימשכו בעיקר תומכים צעירים, בתקווה שיוכל להתמודד על הנשיאות בחודש מארס. נוואלני לא ייאסר, צופה נח סניידר ב-The World in 2018 של אקונומיסט, אך אלפים מתומכיו ימצאו את עצמם בניידות משטרה בדרכם לבתי הכלא. לבסוף יימנע ממנו להתמודד לנשיאות, הוא יקרא לתומכיו להחרים אותן ויטען שהן חסרות לגיטימיות [הדברים נכתבו לפני שבית המשפט הרוסי אכן אסר על נוואלני להתמודד].
מבחינתו של פוטין, הבחירות הן רק עניין טכני. הנוהל חייב להישמר, אבל אין לו משמעות של ממש. מדובר בהכתרה יותר מאשר בבחירות, מתן תוקף רשמי לתפקידו הרשמי כמנהיג האומה. פוטין ייבחר בקלות רבה ויקבל עוד קדנציה של שש שנים, בסיומה ישלוט ברוסיה למעלה מרבע מאה.
הסיפור האמיתי יתחיל אחרי הבחירות. תהיה זו הקדנציה הרביעית של פוטין, ולפי החוקה - גם האחרונה. אם הוא לא ינסה לשנות את החוקה או למצוא שליט בובה נוסף (דמיטרי מדבדב היה הנשיא ב-2012-2008 אך פוטין ניהל את העמדה בתפקידו כראש הממשלה), נצחונו יסמל את תחילתו של העידן שאחרי פוטין.
השאלה המטרידה ביותר תהיה כמובן זהותו של היורש. פוטין בנה מערכת המבטיחה את הישארותו בשלטון ושבה כולם כפופים אליו במישרין. קשה להניח שפוטין ייסוג לפרישה בשמש החמימה, כותב סניידר. האם הוא ימשול ללא תואר רשמי, כמו דנג שיאופינג בסין - נניח בתור יו"ר התאחדות הג'ודו הרוסית? או שמא הוא יתחיל לטפח יורש? כיצד הוא מתכנן להעביר את השלטון? אלו השאלות שירחפו מעל הקדנציה הרביעית שלו.
בהמשך למגמה בה החל ב-2016, פוטין יערוך ארגון מחדש בהיקף ניכר: הוא יזיז מתפקידיהם שרים, מושלים ופקידים, תוך שהוא מחליף את המבוגרים שבהם בטכנוקרטים צעירים הנאמנים לו ורק לו. ייתכן שאפילו מדבדב ימצא את עצמו בחוץ. כמחליפו עשוי פוטין לבחור את אחד מכוכביו העולים הצעירים, כמו שר הכלכלה מקסים אורנשקין בן ה-35. הוא יכול גם לפנות לפוליטיקאי בעל משקל, כמו ראש עיריית מוסקבה, סרגיי סוביאנין. כל התנודות הללו ייבחנו במשקפיים של הירושה.
המשימה הראשונה של הממשלה החדשה תהיה לבצע רפורמה כלכלית. למרות שרוסיה התאוששה מהמיתון של 2016-2014, המודל מבוסס הנפט שעיצב פוטין כבר מיצה את עצמו. ללא שינוי משמעותי, ניצבת רוסיה בפני שנים של צמיחה איטית. הקרמלין הטיל על כמה קבוצות של מומחים להכין תוכניות לשינוי, והללו ינסו לשכנע את פוטין שהרפורמות הן עניין של ביטחון לאומי. הם יביאו כדוגמה את סין ויטענו שאפשר לפתוח את הכלכלה גם בלא פתיחות פוליטית - אבל סניידר צופה שהדברים יפלו על אוזניים ערלות.
הקרמלין יבחר בגישה של ערבוב: הוא יקח חלקים מתוכניות שונות וייצור מהן סלט. פוטין ידבר על שיפור בהגנה על קניין רוחני ובאווירת ההשקעות. לפני הגביע העולמי הוא ישחרר כמה מתומכיו של נוואלני, בתקווה שהדבר ישקיט את מבקריו במערב. אבל הן האופוזיציה הליברלית מבית והן מנהיגי המערב לא יבלעו את המחווה הצינית הזאת. אנגלה מרקל ועמנואל מקרון ימצאו סיבות להחרים את המונדיאל, אלא אם נבחרות גרמניה וצרפת יגיעו לגמר. התקשורת המערבית תקטר על התשתית הרעועה שתגלה ברוסיה. הדבר רק יעמיק את אמונתו של פוטין בקיומה של קנוניה נגדו ובצדקתו במסע הצלב שהוא מנהל נגדה.
אחרי כל אלו, כהונתו הרביעית של פוטין תתחיל להיות דומה לשלישית: צמיחה איטית של הכלכלה, אידיאולוגיה שמרנית-לאומנית ועמדה מתריסה על הבמה העולמית. הוא יישאר בשלטון, אך תגבר הסכנה לצרות לאחר פרישתו.

תאריך:  04/01/18   |   עודכן:  04/01/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
אריאל י' לוין
חברת הייעוץ הביטחוני סופאן גרופ מנתחת את המחאות האחרונות באירן, את פעילות המשטר - ומה ממשל טראמפ יכול לעשות
איתמר לוין
התמ"ג הסיני יעבור בקרוב את זה של ארה"ב, אך ייתכן שהדבר יתרחש רק לאחר שהודו תעבור את סין במספר התושבים ותמנע ממנה את תואר "המדינה החזקה בעולם" - מנתח סימון קוקס
אריאל י' לוין
בשנה האחרונה חלו שינויי אקלים ברחבי העולם, וההערכה היא שהם ילכו ויחמירו בשנים הבאות. הדבר מחייב מחשבה גם על האזרחים השונים והאפשרות להגירתם למדינות בטוחות יותר
איתמר לוין
הכלכלה העולמית תיראה טוב בשנה הקרובה, אבל ההיסטוריה מלמדת שייתכן שאנו מצויים על ספו של עוד מיתון - שיתחיל, כמו תמיד, בהעלאות ריבית חדות ומהירות מדי, מזהיר ליאו אברוזסה
איתמר לוין
קיסר יפן יפרוש בסוף השנה, וריצ'רד גסט מציע ב-The World in 2018 למלכת בריטניה ללמוד ממנו. יש לו גם הרבה מה לומר על מנהיגים שנבדקים לכסא - ואת נתניהו הוא אינו מזכיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il