X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הכלכלה העולמית תיראה טוב בשנה הקרובה, אבל ההיסטוריה מלמדת שייתכן שאנו מצויים על ספו של עוד מיתון - שיתחיל, כמו תמיד, בהעלאות ריבית חדות ומהירות מדי, מזהיר ליאו אברוזסה
▪  ▪  ▪
פדרל ריזרב. שלוש העלאות

הכלכלה העולמית תרגיש כמעט בריאה בשנה הקרובה - צופה ליאו אברוזסה ב-The World in 2018 של אקונומיסט. עשר שנים אחרי המשבר הפיננסי הגדול, רווחת תחושה של מצב טוב. הדפלציה הודברה, השכר עולה, כמעט כל המשקים צומחים ואפילו הבנקים המרכזיים מתחילים להתנהג כמו בנקים. ובכן, זה בדיוק הזמן לדאגה חדשה: האם 2018 מכינה את הקרקע למיתון הבא?
התפוקה העולמית גדלה ב-2017 בקצב המהיר ביותר מאז 2010, אבל זה לא הייתה שנה לפנתיאון. הצמיחה העולמית הייתה 2.9% - מתחת לרף 3% שעד לא מזמן נחשב למשהו ממוצע לגמרי. בשנה הקרובה הצמיחה אף תהיה נמוכה יותר - 2.7% בלבד - אבל החדשות הטובות הן שכמעט כל הכלכלות הגדולות - מפותחות ומתפתחות כאחת - נעות קדימה. ארה"ב ואירופה יצמחו ב-2%, ברזיל ורוסיה נחלצות ממיתון, הנמרים האסייתיים לשעבר אינדונזיה ומלזיה יגדלו ב-5% ואילו הודו תזנק ב-8%. רק סין מדאיגה במקצת, אבל גם לה יש מספיק כוח כדי לצמוח ב-6%.
גוש האירו הוא הפתעה נעימה. הוא התגבר על שני מיתונים בעשור האחרון ושרד כמעט-התרסקות, וכעת האביב ניצב בפתחו. האשראי הצרכני גדל, אמון הצרכנים עולה והאבטלה תרד ל-8.5% לעומת 12% ב-2013. אל תצפו ל"בום" באירופה - האוכלוסייה מזדקנת, ההשקעות עדיין נמוכות והברקזיט מטיל את צילו - אבל השנה החדשה מתחילה לא באוויר של משבר אלא של נורמליות.
אברוזסה צופה שהמשק האמריקני לא יגיע לצמיחה של 3% שהבטיח הנשיא דונלד טראמפ, שכן יותר מדי אנשים עזבו את עבודתם והחברות אינן משקיעות מספיק. אולם שוק העבודה האמריקני בריא והשכר ממשיך לטפס, כך שההתרחבות תימשך.
בשווקים המתפתחים תהיה 2018 השנה הטובה ביותר מאז 2014. ברזיל נתונה במשבר של שחיתות ורוסיה נאנקת תחת העיצומים המערביים, ובכל זאת שתיהן יצמחו ב-2% - לא מרשים, אבל שיפור גדול לעומת השנים הקודמות. גם ניגריה ודרום אפריקה ייחלצו ממיתון, אם כי המדינות שמדרום לסהרה יצמחו רק ב-3% לעומת ממוצע של 5% בשנים 2015-2005.
נשיא סין, שי ג'ינפינג, נחוש לפוצץ את בועת הכלכלה המקומית. הממשלה מפחיתה את היכולת התעשייתית ומפחיתה את ההשקעות בנכסים קבועים; הצעד הבא הוא העלאת שיעורי הריבית. תוכנית החומש הנוכחית, שבתוקף עד 2020, מציבה יעד צמיחה שנתי של 6.5%, אך כאמור בשנה הקרובה היא תהיה נמוכה במעט. כל זה עדיין עלול להשתבש בצורה חמורה; טיפול בבועות של נכסים היה עסק מסובך במדינות אחרות. עם זאת, שליטתה של הממשלה בבנקים ויכולתה להוציא כסף בעתות צרה, מביאים לכך שהסבירות לכישלון ב-2018 היא נמוכה.
אז למה לדאוג? מסיבות היסטוריות, מסביר אברוזסה. הכלכלה והעסקים פועלים בגלים, שכולם מסתיימים. הכלכלה העולמית נוטה לשקוע במיתון מדי שמונה-עשר שנים, והאחרון הסתיים ב-2009. מיתונים מתחילים בדרך כלל כאשר בנקים מרכזיים מעלים את הריבית מהר מדי או יותר מדי. הפדרל ריזרב צפוי להעלות את הריבית שלוש פעמים בשנה הקרובה, לאחר שלוש העלאות בשנה היוצאת - מה שעלול לגרור את העולם כולו, למרות שהבנק המרכזי האמריקני מבטיח לפעול בזהירות.
העלאות ריבית מפחיתות את נטילת ההלוואות וגורמות ליותר חובות אבודים ופשיטות רגל, וגורמות לבריחת הון ממדינות מתפתחות. העלאות חדות עלולות לגרום גם לירידות בשוקי המניות; אחד ממדדי המניות העולמיים הוכפל בשנים 2017-2010, מה שאומר שיש הרבה מקום לירידות. רבים עשויים לחשוב ש-2018 היא תחילת ההתאוששות האמיתית; למעשה, ייתכן שאנו מתקרבים לסיומה.

תאריך:  02/01/18   |   עודכן:  02/01/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
קיסר יפן יפרוש בסוף השנה, וריצ'רד גסט מציע ב-The World in 2018 למלכת בריטניה ללמוד ממנו. יש לו גם הרבה מה לומר על מנהיגים שנבדקים לכסא - ואת נתניהו הוא אינו מזכיר
איתמר לוין
הברקזיט, קוריאה הצפונית, בחירות אמצע הקדנציה - אלו רק כמה מן האירועים שיעצבו את השנה הבאה. אבל לדעת דניאל פרנקלין, עורך The World on 2018 של אקונומיסט, יש גם סיבות לאופטימיות
איתמר לוין
נשיא ארה"ב יצטרך להחליט בשנה הקרובה כיצד לטפל באיום הגרעין מצד קים. אדוארד קאר מציע, ב-The World in 2018 של אקונומיסט, לבחור בהכלה לצד שיתוף פעולה עם סין
אריאל י' לוין
המדען הבכיר ערק לסין מקוריאה הצפונית, נתפס בתחילת נובמבר ונשלח בחזרה בעל כורחו    הוא הספיק להתאבד לפני שנחקר
אריאל י' לוין
חברת הייעוץ הביטחוני סופאן גרופ מתארת את הסכנות המדאיגות ביותר שאיתן על ארה"ב להתמודד בשנה הקרובה - אך דומה שממשל טראמפ רק מעצים אותן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il