X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
זו הייתה אחת הסיבות להוספת תיקון לחוקה, המאפשר לסגן הנשיא ולרוב הקבינט לשלול את סמכויות הנשיא. קרוב לוודאי שהוא לא ישמש נגד טראמפ, אך טיים מציע להכירו בכל זאת
▪  ▪  ▪
חייבים לו את תפקידיהם [צילום: אנדרו הרניק, AP]

"הנשיא עלול להיות משוגע כמו עוגת פירות. הוא עלול להיות לא-נורמלי", אמר באפריל 1963 יו"ר הוועדה המשפטית של בית הנבחרים, עמנואל סלר, בהסבירו מדוע – במיוחד בעידן הגרעין – חייבים להביא בחשבון אפשרות כזאת. לאחר שנתיים אושר התיקון ה-25 לחוקה, הקובע בין היתר שסגן הנשיא ורוב חברי הקבינט יכולים להודיע שנבצר מהנשיא למלא את תפקידו – ואזי נכנס סגן הנשיא לנעליו. אם הנשיא יכחיש את הדברים, יוכל הקונגרס להדיחו ברוב של שני שלישים בשני הבתים.
האם התיקון הזה עשוי להיות מופעל כלפי דונלד טראמפ? קרוב לוודאי שלא, כותב ג'ון מיצ'ם באתר השבועון טיים, אבל אם טראמפ נבחר לנשיא – הכל יכול להיות. נכון, מייק פנס הוא אחד מתומכיו הנאמנים ביותר של טראמפ, וכמו בכל קבינט – השרים חייבים לנשיא את משרותיהם. למרות כל זאת, הכלי קיים וההיסטוריה החקיקתית מלמדת שלפני יובל צפו המחוקקים אפשרות שהנשיא לא יוכל לתפקד מסיבה כלשהי – אז שווה לבדוק במה מדובר.
התיקון נועד בעיקרו להתמודד עם מצב בו בריאותו הגופנית של הנשיא אינה מאפשרת לו לתפקד: השבץ של וודרו וילסון, גסיסתו האיטית של פרנקלין רוזוולט, התקפי הלב של דווייט אייזנהאואר. המציאות של המלחמה הקרה חייבה נשיא שיוכל להגיב באופן מיידי למשבר גרעיני פתאומי. תיקון 25 בא לענות על צורך זה, והוא הופעל בידי הנשיאים רונלד רייגן וג'ורג' בוש האב כאשר נכנסו לניתוחים בהרדמה מלאה: הם העבירו את סמכויותיהם לסגניהם ונטלו אותן בחזרה כאשר התאוששו.
פסקה 4 של התיקון היא הרלוונטית לדיוננו. ג'ון פיריק, מאבות התיקון, אמר שפסקה זו עוסקת במצב הבעייתי ביותר: כאשר הנשיא אינו מודע לאי-כשירותו או מסרב להכריז עליה. מנסחי התיקון חשבו על הסיוטים הגרועים ביותר: הנשיא נחטף או נופל בשבי, נמצא באוהל חמצן בזמן מתקפה גרעינית או מאבד את יכולת הדיבור. לעומת זאת, הדגיש פיריק, היה ברור מה לא נכלל בפסקה זו: "חוסר פופולריות, העדר תיפקוד, התנהגות פלילית, שיקול דעת לקוי ועצלות".
מנסחי התיקון עמלו כדי להבהיר שלא מדובר באפשרות שיש לנצל בזמנים רגילים. הסנאטור בירץ' בייה, המנסח הראשי, הדגיש שמדובר במצב בו "הנשיא יכול ללכת ולכן בעיני האדם הסביר הוא מסוגל לתפקד, אך בו בזמן אין לו היכולת הנפשית לקבל החלטות ולמלא את חובות התפקיד". לכן, אומר מיצ'ם, ברור שהשאלה המרכזית תהיה המסוגלות הנפשית ולא הגופנית – ובמצב בו נבחר בכיר (סגן הנשיא) ומי שאושרו בידי הסנאט (רוב השרים) סבורים שהוא איבד יכולת זאת.
כאמור, הבעיה המרכזית איתה מתמודד תיקון 25 היא מצב בו הנשיא מסרב או אינו מסוגל להכיר בחוסר כשירותו, והוא מאפשר לקונגרס לכפות את מינויו של סגנו לנשיא בפועל. במקרה כזה, סביר להניח שהקונגרס יבצע פעולות חקירה, ימנה מומחים (רופאים) מטעמו וישמע עדויות. ובעוד הדחה במשפט בסנאט היא סופית, הנשיא יכול לערער ללא הגבלה על העברה מהתפקיד לפי תיקון 25.
ההיסטוריה אינה מספקת הרבה תובנות לגבי יישום התיקון. הוא היה בתוקף בזמן פרשת ווטרגייט, אך מקורביו של הנשיא ריצ'רד ניקסון הסתפקו בצעדים בלתי רשמיים למרות שחששו ליציבותו. כאשר ביקר אצלו אחד מחברי הקונגרס בעיצומה של הפרשה, אמר לו ניקסון: "אני יכול להרים את הטלפון ובתוך 25 דקות 70 מיליון בני אדם יהיו מתים". בעקבות זאת התקשר הסנאטור אלן קרנסטון לשר ההגנה, ג'יימס שלזינגר, ואמר לו שיש להבטיח שניקסון לא יגרור את ארה"ב לשואה. בימים האחרונים של נשיאות ניקסון הורה שלזינגר לצבא לבדוק איתו כל הוראה של הנשיא לבצע תקיפה צבאית, ובכך למעשה ניטרל את סמכותו של המפקד העליון.
בשנת 1987 שוב עלה התיקון ה-25 על סדר היום, כאשר נשאלה בגלוי השאלה האם רייגן בן ה-76 – שהיה שקוע בפרשת אירן-קונטרס – מסוגל למלא את תפקידו. הווארד בייקר, שנכנס אז לתפקידו כראש סגל הבית הלבן, ביקש מאחד מעוזריו לבחון את האפשרויות החוקתיות. אולם כאשר הגיע לעבודה התברר לבייקר בצורה ברורה, כי רייגן כשיר.
קרוב לוודאי שגם טראמפ כשיר, מסכם מיצ'ם, אבל בעידן גרעיני – ובוודאי במשבר מול קוריאה הצפונית – אין מקום לטעויות. לכן, כדאי שפנס וחברי הקבינט ירעננו את הידע שלהם בהיסטוריה החוקתית, משום שייתכן שדווקא בשעות המסוכנות ביותר יוטל עליהם להפוך לחלק ממנה.

תאריך:  19/01/18   |   עודכן:  19/01/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הנשיא עלול להיות משוגע"
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
פרשנות זבל...
יש העזתי שצופר...  |  19/01/18 20:16
 
- הוא קיבל את התעודה רק בגלל
בבר  |  21/01/18 15:38
2
הכותב מדבר על טירוף????...
אפ  |  20/01/18 00:09
3
תולדות התבונה בעידן השגעון...
אלו שלא שוכחים 73  |  20/01/18 12:21
4
Tיתמר, אתה ניזון מתקשורת שחושב
תקוה ב.  |  20/01/18 14:52
5
העיתונאי עלול להיות משוחד
תיקון 304  |  20/01/18 18:17
6
שתי סדרות בטלוויזיה העוסקות
ב_שמואל  |  20/01/18 18:41
7
הלוואי על כל נשיא הגיון בריא
נועם3  |  20/01/18 19:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
השגרירות החדשה של ארה"ב בלונדון נפתחת השבוע, ובדיילי טלגרף מסבירים מדוע זהו בניין כושל מראשיתו. הבשורות הטובות: הבניין הנפלא ששירת עד כה את השגרירות יהפוך לבית מלון וייפתח לציבור
איתמר לוין
רמת הפשיעה בכלל והפשיעה האלימה בפרט בערי ארה"ב נמצאת בירידה מתמדת מזה 25 שנה. פרופ' פטריק שרקי מצא, כי מלכ"רים ממלאים תפקיד מרכזי בתהליך זה
איתמר לוין
האיחוד האירופי הכריז שמטרתו היא שכל הפלסטיק הנמצא בשימוש בתחומו יהיה ניתן למיחזור או לשימוש חוזר לא יאוחר משנת 2030
איתמר לוין
הנשיא הקודם קיבל שורה של מתנות מאישים זרים בשנתו האחרונה בתפקיד. המתנות דווחו כחוק, חלק מהן יישארו בידי המדינה וחלק יועברו לספרייה הנשיאותית
אריאל י' לוין
למרות שממשל טראמפ אינו מוכן לנהל עם קוריאה הצפונית מו"מ ללא תנאים מוקדמים, טוען וושינגטון פוסט שזה בדיוק מה שצריך לעשות כדי לנסות ולפתור את המשבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il