X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פורבס סיכם את השנה הראשונה של טראמפ בשורה של אינדיקטורים מרכזיים. בשוק המניות, בצמיחה ובאבטלה הייתה זו שנה מוצלחת; ביצירת המשרות, בגרעון הפדרלי ובשכר - התמונה פחות ורודה
▪  ▪  ▪
השנים הראשונות שלהם

מהו הסיכום הכלכלי לשנתו הראשונה של דונלד טראמפ בבית הלבן? כתב העת פורבס בחן שורה של אינדיקטורים, והשווה את השנה הראשונה של טראמפ בעיקר לנתוני השנה הראשונה של ברק אובמה (2009).
לפני הנתונים מציין פורבס, כי טראמפ ירש כלכלה במצב טוב ובתנופה, וכי ההשפעה שלו על המשק האמריקני תימדד לאורך זמן. שתי השאלות הגדולות ביותר הן: עד כמה תשפיע רפורמת המס הגדולה על התוצר? מה יעשה טראמפ בנוגע להסכם הסחר החופשי עם קנדה ומקסיקו (NAFTA)? נכון לשנה הראשונה, שוק המניות משגשג, התוצר עולה מהר יותר, האבטלה נמצאת בשפל של 17 שנים והשכר עולה בקצב איטי יותר. וכעת - הנתונים.
שוק המניות. מדד דאו ג'ונס עלה ב-2017 ב-25.1% לעומת 18.8% ב-2009; במדד S&P 500 התמונה פחות ורודה - 19.4% בשנה שעברה לעומת 23.5% בשנה הראשונה של אובמה. אנו נעיר, כי אובמה קיבל שוק מניות אחרי המשבר הקשה של 2008, כך שהעליות היו מרמות נמוכות בהרבה מאלו שבהן החלה כהונתו של טראמפ, כך שמדובר בהישג ראוי לציון של הנשיא הנוכחי.
הצמיחה. שוב: תמונה חיובית ככל שחולף הזמן. הצמיחה ברבעון השני וברבעון השלישי של השנה שעברה הייתה 3% ו-3.1% בקצב שנתי (בהתאמה), אם כי ייתכן שחלק ממנה נבעה מהשקעות חד-פעמיות. בין הרבעון השלישי של 2016 לזה של 2017 נרשמה צמיחה של 2.3%.
שיעור האבטלה. כאמור, האבטלה נמצאת בשפל של הרבה שנים והיא עומדת על 4.1% לעומת שיא של 10% באוקטובר 2009. מה שנאמר על שוק המניות, יש לומר במהופך על האבטלה: אובמה קיבל משק בשיא המשבר, ומאז ירדה האבטלה בצורה מתמדת לאורך רוב שמונה שנות כהונתו.
תוספת משרות. בשנת 2017 נוצרו במשק האמריקני 2.06 מיליון משרות, לעומת שיא של 3 מיליון ב-2014 ולאחר מכן 2.7 ו-2.24 מיליון בשנתיים הבאות. המספר בשנה הראשונה של טראמפ נמוך מזה שבשש שנותיו האחרונות של אובמה.
השכר לשעה. בנתון זה נרשמה אשתקד עלייה של 2.5%, לעומת 2.9% בשנה הקודמת ו-2.5% בשנת 2015. חברות רבות מדברות על חלוקת בונוסים בזכות הרפורמה במס (בה נכללת ירידה חדה במס החברות), אך המבחן הגדול לדברי פורבס יהיה בעלייה בשכר היסוד לאורך זמן.
תוספת משרות בייצור. זה היה אחד הנושאים המרכזיים בקמפיין של טראמפ: להחזיר לארה"ב משרות יצרניות. בשנה שעברה נוספו 196,000 משרות כאלו, לעומת תוספת של 208,000 ב-2014 ו-207,000 ב-2011.
עבודות בכריית פחם. עוד נושא עליו הרבה טראמפ לדבר. בשנה שעברה נוספו 800 משרות ומספרן עמד בסוף השנה על 50,500.
הגרעון הפדרלי. אובמה קיבל גרעון של 1.4 טריליון דולר ועד סוף כהונתו הוא הצטמק בצורה דרמטית ל-585 מיליארד דולר. השנה הראשונה של טראמפ הסתיימה בגרעון של 666 מיליארד דולר; השאלה הגדולה היא מה תעשה הרפורמה במס, שעלותה ברוטו היא 1.5 טריליון דולר.
הגרעון המסחרי. טראמפ תקף בחריפות את הסכמי הסחר של ארה"ב, בטענה שהם פועלים לרעתה. בסוף שנת 2008 עמד הגרעון על 709 מיליארד דולר; בסוף 2017 - על 558 מיליארד דולר.

תאריך:  22/01/18   |   עודכן:  22/01/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
חברת Rocket Lab ביצעה - לראשונה בהיסטוריה - הצבה מוצלחת של לווינים במסלול מסביב לכדור-הארץ, על-ידי טיל פרטי ששוגר מאתר פרטי
איתמר לוין
דר-שפיגל: קרן הצדקה של כוכב הכדורגל הוציאה למועדון הכדורגל ברצלונה קבלות לצורכי מס על תרומות - לפני שקיבלה אישור חוקי להנפיק קבלות כאלו
איתמר לוין
מנתחי הנתונים של דיילי טלגרף אומרים, כי הבעיה העיקרית של טראמפ היא הדעה השלילית עליו בשש מדינות המפתח. אם יצליח לשנות מגמה זו, יש לו סיכוי ב-2020
איתמר לוין
פרשן התקשורת הבכיר של הרשת אומר שהטעויות להן העניק טראמפ את "פרסי הפייק ניוז" תוקנו במהירות ובחלק מן המקרים האחראים להן שילמו מחיר כבד
איתמר לוין
זו הייתה אחת הסיבות להוספת תיקון לחוקה, המאפשר לסגן הנשיא ולרוב הקבינט לשלול את סמכויות הנשיא. קרוב לוודאי שהוא לא ישמש נגד טראמפ, אך טיים מציע להכירו בכל זאת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il