X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
במאי הקולנוע הלבנוני העז לטעון שהפלשתינים הם לא רק קורבן, אלא גם מי שביצעו מעשי זוועה. בארה"ב הוא מועמד לאוסקר; בארצו קוראים להחרים אותו
▪  ▪  ▪
רמזים לפצעי מלחמת האזרחים

הסרט "העלבון" מועמד לפרס אוסקר – הסרט הלבנוני הראשון המגיע למעמד מכובד זה – אבל באיזורים המוסלמיים של ביירות וביהודה ושומרון הוא מוחרם. הסיבה: הסרט מציג מבט מאוזן על הסכסוך הישראלי-פלשתיני.
במאי הסרט, זיאד דואירי, כבר התרגל לתגובות מעורבות כאלה. בספטמבר שעבר, לאחר שסרטו "ההתקפה" זכה לשבחים בעולם, נעצר דואירי בנמל התעופה של ביירות והצטווה להתייצב בבית משפט צבאי. האשמה: בגידה. הסיבה: הסרט הזה צולם בישראל, שהיא מדינת אויב ושלטונות לבנון אוסרים להיכנס אליה. אבל דואירי, שהוא גם בעל אזרחות אמריקנית, הוכיח שהודיע מראש על כוונתו זו ולכן שוחרר.
ובכל זאת, מדווח ניוזוויק, הסערה נמשכת וחוגי שמאל בלבנון קוראים להחרים את כל סרטיו של דואירי. "לכו לקולנוע ותזרקו עגבניות על המסך", הוא אומר. "זו זכותכם. אתם יכולים לשנוא את הסרטים שלי כמה שאתם רוצים. אבל אתם לא יכולים לדרוש מאחרים שלא לצפות בהם".
עלילת "העלבון" מתרחשת בביירות העכשווית, תוך רמזים ברורים לפצעים הפסיכולוגיים של מלחמת האזרחים (1990-1975). במרכז העלילה עומדים מכונאי רכב נוצרי לאומני נלהב ומנהל עבודה פלשתיני מזדקן בתחום הבנייה, המתווכחים על צינור ניקוז בלתי חוקי. הוויכוח מתלהט, עובר להעלבות ומתדרדר לאלימות. העימות מגיע לבית המשפט, שם מוזכר טבח נשכח ממלחמת האזרחים כרקע להתנהגותו של הפלשתיני. לדברי ניוזוויק, הסרט מראה עד כמה זהויות אישיות משפיעות על העימותים השבטיים במזרח התיכון, ומה עלול לקרות לחברה כאשר מנהיגיה מעודדים במתכוון מתחים כאלו.
הביוגרפיה של דואירי משפיעה בצורה עמוקה על עבודתו. הוא נולד למשפחה מוסלמית חילונית במערב ביירות, לאב איש עסקים ולאם עורכת דין, ולמד בבית ספר צרפתי במזרח העיר. סרטו הראשון, "מערב ביירות" – שזיכה אותו בפרס הבימוי בפסטיבל קאן בשנת 1998 – היווה מעין חזרה הביתה, לעיר בה פרצה מלחמת האזרחים בהיותו בן עשרה; הוא מתגורר בארה"ב מאז מלחמת שלום הגליל ב-1982. בארה"ב הוא פגש יהודים וישראלים, מפגשים שריככו את הגישה הפרו-פלשתינית התקיפה שהנחילו לו הוריו.
"אתה פוגש אנשים שאוכלים כמוך ולומדים כמוך והולכים למסיבות כמוך. אתה מתחיל לנהל דו-שיח, ואט-אט אתה מתחיל להשתנות. פגשתי אפילו ישראלים, שחלקם היו בצבא ב-1982. בתחילה חשתי שלא בנוח, אבל הם אמרו לי שלא רצו להיות שם. אתה מדבר, והדעות הקדומות על האויב מתפוגגות. הדימוי השטני של היהודי מתפורר", אומר דואירי. הוא התחתן עם ג'ואל טומה – נוצרייה לבנונית – נולד לו בן, השניים עברו לפריז, התגרשו אך נותרו ידידים ועובדים יחדיו. גם הקשר הזוגי הזה ניכר בעבודתו, בה בולטת האמפתיה כלפי הצד השני.
סרטו הקודם של דואירי, "ההתקפה", מספר על רופא ערבי-ישראלי המצליח המתגורר בתל אביב, שאשתו הנוצרייה הופכת למחבלת מתאבדת ורוצחת תריסר ילדים. הרופא מנסה לשווא להבין את מניעיה, ולבסוף מוצא את עצמו מוחרם גם על-ידי הישראלים וגם על-ידי הפלשתינים. "חשבתי שיצרתי סרט הוגן ומורכב, שמראה את שני הצדדים", אומר דואירי.
זו בדיוק הייתה הבעיה בעיניים לבנוניות, חדורות השנאה כלפי ישראל. מבקריו של דואירי טוענים שהוא הלך רחוק מדי כאשר צילם את הסרט בישראל ושכר צוות ישראלי ושחקנים ישראלים. סגן העורך הראשי של העיתון הלבנוני אל-אחבאר טען: "אנחנו במלחמה עם ישראל, ואתה לא יכול לטפל בצורה כזאת במדינה שאתה נמצא איתה במלחמה". שלטונות לבנון התירו להכניס את הסרט למדינה למרות שצולם בישראל, אך בעקבות קמפיין מסיבי של חוגים אנטי-ישראלים, החליטה הליגה הערבית – שכידוע לבנון היא חלק ממנה – להחרים את הסרט. מבחינתם של חוגים אלו, אפילו אהדה מרומזת לישראל אינה בגדר אפשרות.
אותם חוגים מנסים כעת לחסום את "העלבון", מדווח ניוזוויק, בין היתר משום שהסרט מתאר את הפלשתינים לא רק כקורבן אלא גם כאחראים למעשי זוועה בזמן מלחמת האזרחים. "אנחנו אומרים שהפלשתינים היו קורבן לאי צדק, אבל גם גרמו אי-צדק – וזה טאבו", אומר דואירי. "כפלשתיני היום, אתה חייב להוכיח שאתה ניצב לצידם של זכויות האדם וחופש הביטוי. אתה רוצה לסיים את הכיבוש? תוכיח שאתה ראוי לכך, שאתה רוצה ארץ חופשית. אל תחרים סרטים".

תאריך:  07/02/18   |   עודכן:  07/02/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זיאד דואירי שבר טאבו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בכל מקום שונאים בוגדים.
ב_שמואל  |  7/02/18 16:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
איסוף המידע עלינו צפוי להתקדם לתחום הגופני, הרפואי והנפשי. לצד התועלת הרבה שהתפתחויות אלו טומנות בחובן, הן גם עלולות להביא לכך שממשלות וחברות טכנולוגיה יידעו עלינו יותר מדי
איתמר לוין
עשרות צעירות אירניות הפכו את כיסוי הראש שנכפה עליהן לאמצעי מחאה נגד שלטון האייתולות. המשטרה אסרה לפחות 29 מהן, אבל לא הצליחה להחניק את המחאה הראשונה מסוגה מזה 40 שנה
איתמר לוין
אקונומיסט סבור שהירידות של הימים האחרונים אינן מצביעות על משבר כלכלי מתקרב, ומזכיר מה יכולים ממשלות ובנקים מרכזיים לעשות כדי למנוע מיתון
איתמר לוין
אמזון, וורן באפט ובנק צ'ייס-מנהטן יפעלו יחדיו להציע ביטוח בריאות זול ויעיל ל-1.5 מיליון עובדיהם. יהיה מעניין במיוחד לראות את תרומתה של אמזון
איתמר לוין
אחד מבכירי הביון הגרמני חושף: קוריאה הצפונית השתמשה בשנים האחרונות בשגרירותה בברלין כדי לרכוש טכנולוגיות לתוכניות הטילים והגרעין שלה, תוך שימוש בדיפלומטים וקציני מודיעין בעלי אישורים דיפלומטיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il