X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ מושך את המפלגה הרפובליקנית הרחק מעקרונות בהם החזיקה במשך שנים רבות. לצד זאת ברור, שבנושאים לא מעטים הוא זיהה טוב יותר ממנהיגי המפלגה את הרצונות האמיתיים של בוחריה
▪  ▪  ▪
הרפובליקנים בקונגרס. עם הנשיא [צילום: סקוט אפלווייט, AP]

במשך מספר ימים בשבוע שעבר, נחשף טיבו של הטראמפיזם לעיני העולם כולו: הוא בירך את ולדימיר פוטין, הודיע שיטיל מכסי ענק על סין וחתם על חוק שינפח את הגרעון הפדראלי. בכל המקרים הללו, טראמפ נטש שנים של אורתודוכסיה רפובליקנית – ורוב המפלגה התיישרה איתו. הסוג הבלתי-ברור של פופוליזם שהביא עימו דונלד טראמפ לבית הלבן, הופך לסט של מדיניות המעצב מחדש את המפלגה ואת המדינה – טוענת אשלי פרקר בוושינגטון פוסט.
למרות חוסר הפופולריות שלו והתוהו ובוהו בבית הלבן, טראמפ השתמש בשילוב של חקיקה ופעולות חד-צדדיות כדי לקדם בהצלחה כמה מרכיבי מפתח בחזונו: מכסים המזעזעים את הסחר הבינלאומי, יד קשה כלפי מהגרים בלתי חוקיים, מדיניות חוץ לאומנית והוצאות כבדות תוך התעלמות מהגרעון.
החקיקה הפיסקלית – המעלה את הגרעון על מסלול בו יעבור את רף טריליון הדולרים כבר בשנה הבאה – נתקלה במעט התנגדות מצד המפלגה הרפובליקנית, למרות שבמשך שנים היא התנגדה ליציאתן של ההוצאות הממשלתיות מכלל שליטה. זו דוגמה בולטת לכך שטראמפ השתלט על ערכיה של מפלגתו, כפי שעשה גם בנושאי הסחר החופשי ותפקידה של ארה"ב בהגנה על ערכי הדמוקרטיה.
אחד מדוברי הבית הלבן, ראג' שאה, אומר בגלוי: "החזון של הנשיא לגבי הגירה פרו-אמריקנית, סדר וביטחון לאומי אינו נהנה מתמיכה רחבה בוושינגטון, אבל הוא זוכה לתמיכה רבה בקרב העם האמריקני. זוהי המפלגה הרפובליקנית של הנשיא טראמפ".
פרופ' אנסוואר פרסאד מאוניברסיטת קורנל אומר: "אין ספק שהיה עיצוב מחדש הרבה מעקרונות היסוד שעיצבו במשך השנים את חשיבתה של המפלגה הרפובליקנית. הנכונות שלהם להשיג כמה נצחונות באג'נדה שלהם בתמורה לקבלת הטראמפיזם – עושה רושם שזה הקו שמנחה את הנהגת המפלגה הרפובליקנית".
תומכיו ויועציו של טראמפ אומרים כי הוא אכן עיצב מחדש באופן חלקי את המפלגה, אבל הוא הגיע לשלטון על-ידי כך שהבין להיכן הלך בסיס התומכים שלה ותיעל את החששות והרצונות הקיימים. בבית הלבן מוסיפים, שתפיסת "אמריקה תחילה" של טראמפ מהווה אידיאולוגיה שבאה לידי ביטוי במתן עדיפות לפועל האמריקני על פני פועלים זרים, או בקריאה לחברות נאטו להוציא יותר על הגנתן. עוד הם מציינים, כי בנושאים רבים – כמו למשל רפורמת המס הגדולה – הנשיא וראשי הרפובליקנים מצויים בהסכמה. הרבה ממצביעיו של טראמפ, מוסיף מקור בבית הלבן, המדיניות פחות חשובה מאשר העיקרון – והעיקרון הוא טראמפ עצמו, המבטיח להילחם עבורם.
הסנאטור בוב קורקר, אשר החליט שלא להתמודד שוב השנה לאחר שורת התנגשויות עם טראמפ, שמע אמירות בנוסח "אנשים כבר לא שואלים על הנושאים. לא אכפת להם מהנושאים. הם רוצים לדעת האם אתה בעד או נגד טראמפ". בסקר אחרון אמרו 59% מהרשומים כרפובליקנים, שהם מזדהים עם טראמפ יותר מאשר עם המפלגה.
השאלה היא, האם המחוקקים הרפובליקנים ומנהיגי המפלגה מתפשרים על עקרונות ארוכי ימים, או פשוט רצים אחרי הנשיא והמפלגה הנשמטת מתחת לרגליהם. אחד מתומכיו הבולטים בקפיטול, הסנאטור מארק מידואס, מזכיר שלטראמפ יש יכולת לתקשר מדי יום במישרין עם 49 מיליון עוקביו בטוויטר, ומדגיש שאין ספק שלעובדה זו יש השפעה על המדיניות.
פרקר מציינת, כי טראמפ אימץ עמדות שמרניות מסורתיות של המפלגה בנושאים רבים, כך שהוא עומד בשורה אחת עם המצביעים האוונגליסטים הנמצאים בליבת תומכיו. מכל מקום, המעבר לטראמפיזם בולט במיוחד בתחום הסחר. הצעדים הפרוטקציוניסטיים של טראמפ – הטלת מכסים, פרישה מהשותפות הטרנס-פסיפית ואיום לפרוש מהסכם נאפט"א עם קנדה ומקסיקו – אומצו במהירות בידי המפלגה שבמשך שנים דגלה בסחר חופשי.
בסקר שנערך החודש נמצא, כי 58% מהמצביעים הרפובליקניים תומכים בהחלטתו של טראמפ להטיל מכס על ייבוא פלדה ואלומיניום. לאורך שנת הבחירות 2016 הצביע סקר מתמשך על ירידה חדה בשיעור הרפובליקנים הסבורים שהסחר החופשי טוב לארה"ב: 29% בלבד באוקטובר 2016, ערב הבחירות לנשיאות, לעומת 56% שנה קודם לכן. המסקנה: טראמפ משקף את רצונם הגובר של בוחריו.
טראמפ הקדים את מפלגתו בנושאים נוספים. למרות שמצביעים רפובליקנים רבים תמכו בו בתחום ההגירה, הקו התקיף שלו התנגש עם רצונם של מנהיגי המפלגה למשוך את המצביעים ההיספנים. בבחירות ב-2012 קיבל מיט רומני רק 27% מהקולות ההיספניים, ודוח של המפלגה קבע שהיא חייבת לאמץ רפורמה בתחום ההגירה. אבל, כאמור, בשטח הדעות היו שונות.

תאריך:  29/03/18   |   עודכן:  29/03/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
ג'ון פול סטיבנס, שהיה שופט בית המשפט העליון בארה"ב במשך 35 שנה, קורא בניו-יורק טיימס לנקוט את הצעד הפשוט ביותר כדי להפסיק את מעשי הטבח: לשמוט את הקרקע החוקית מתחת לעצם אחזקת הנשק
איתמר לוין
התובע המיוחד אומר לראשונה, שאוקראיני שעמד בקשר עם בכירי קמפיין טראמפ, היו גם ב-2016 קשרים עם הביון הצבאי הרוסי    זהו הרמז הקרוב ביותר של מולר לקשר בין הקמפיין לבין רוסיה
איתמר לוין
המעוז האחרון של העיתונות החופשית-למחצה בטורקיה נפל גם הוא בידי בעלי בריתו של הסולטן המודרני - שנה בלבד לפני הבחירות לנשיאות ולפרלמנט
איתמר לוין
דונלד גרהאם טוען שהטלת פיקוח על חברות הטכנולוגיה האמריקניות תפגע לא רק בהן, אלא גם בלקוחותיהן ובארה"ב כולה. חברות סיניות עלולות לעקוף אותן ואז הפרטיות של המשתמשים תיפגע הרבה יותר
איתמר לוין
בניגוד מוחלט להרגלו, נשיא ארה"ב אינו מתייחס אפילו במילה אחת להאשמותיה של שחקנית הפורנו כאילו קיים עימה יחסים ועורך דינו קנה את שתיקתה. דיילי טלגרף מסביר, שזוהי הדרך הטובה יותר מבחינתו למזער את הנזק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il