X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
האם דליפת המידע מפייסבוק שימשה את קמפיין טראמפ כדי להוריד את שיעור ההצבעה בקרב אפרו-אמריקנים? זו השאלה המרכזית שעליה יש לענות, טוען נועם כהן בניו-יורק טיימס
▪  ▪  ▪
מודעות רוסיות בפייסבוק [צילום: ג'ון אלסוויק, AP]

פייסבוק ובעלי בריתה מנסים לגמד את משמעות הגילוי ולפיו מידע על 50 מיליון ממשתמשיה שימש שלא כדין את הקמפיין של דונלד טראמפ. הם טוענים שכיום זה לא יכול לקרות. הם אומרים שהמשתמשים הסכימו בצורה רוחבית למסירת מידע עליהם. הם מקטרים על סטנדרט כפול ביחס כלפי החברה.
אולי סיפור קיימברידג' אנליטיקה הוא הסיבה הלא-נכונה לזעם, אבל אנחנו צריכים לזעום – טוען נועם כהן בניו-יורק טיימס. מה שפייסבוק מכרה לקמפיינים פוליטיים זהה למה שחברת אובר מוכרת לנהגיה וללקוחותיה, ולמה שחברת יוטיוב מוכרת למפרסמים המקווים להגיע לילדים: היכולת לעקוף את החוקים והכללים ולצאת פטורים מעונש.
כאשר מסתכלים בצורה זו על שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, סבור כהן, מתברר שחוסר האחריות של פייסבוק אינו רק במישור היחסים בינה לבין לקוחותיה. פייסבוק הפרה גם את האמון בינה לבין החברה בה היא פועלת. מכירת מידע לצרכי בחירות שונה וחמורה מאשר מכירתו לצרכים מסחריים. אסור שפייסבוק תשמש ככלי בידי מי שמבקשים לערער את יסודותיה של הדמוקרטיה האמריקנית.
לפייסבוק – בניגוד לכל תחנת טלוויזיה קטנה – ממש לא אכפת אם גורמים רוסיים רוכשים פרסומות פוליטיות ומשלמים ברובלים. זוהי מהלומה למערכת הפוליטית האמריקנית, האמורה להגן על אזרחיה מפני השפעות של מדינות זרות. אבל יותר מפחידה המחשבה שקמפיין טראמפ נתן לפייסבוק יד חופשית לפעול להורדת שיעורי ההצבעה בציבור האפרו-אמריקני באמצעות מודעות הנעלמות לאחר הצפייה בהן.
זמן קצר לפני הבחירות ב-2016 אמר מקור בכיר בקמפיין טראמפ לסוכנות בלומברג: "אנחנו מנהלים שלושה מבצעים להורדת שיעור ההצבעה". בלומברג ציין, שמדובר בליברלים לבנים אידיאליסטיים, נשים צעירות ואפרו-אמריקנים – כולם קהלים בהם שיעור התמיכה בהילרי קלינטון היה גבוה במיוחד. בראד פרסקייל, שהיה האחראי על הפרסום הדיגיטלי בקמפיין, אמר במפורש שהרעיון הוא להשתמש בפרסומות נעלמות בהן תיראה אנימציה של קלינטון, אשר בשנת 1996 התייחסה לכמה אפרו-אמריקנים כ"חיות טרף". הוא אף אמר, שהפרסומות הללו יגיעו רק למי שהקמפיין רוצה שיראו אותן.
חלק מן המודעות שרכשו גורמים רוסיים בפייסבוק, ואשר נחשפו במסגרת החקירה בקונגרס בפרשה הרוסית, נועדו לפגוע בהצבעת האפרו-אמריקניות באמצעות העלאת תיאוריות קונספירציה לגבי ביל קלינטון. האם היו גם פרסומות נעלמות כאלו? לא ידוע, כי הרי הן נעלמו ופייסבוק סירבה למסור מידע עליהן, בטענה שהיא שומרת על פרטיותם של המפרסמים. אבל הרשת החברתית סיפקה לקמפיין טראמפ גישה ישירה וזולה לקהל היעד – ואת האפשרות להטעות אותו ולהפחיד אותו. והמידע שדלף יכול היה לגלות לאנשיו למי בדיוק לפנות.
בחירות 2016 – הראשונות לאחר נשיאותו של ברק אובמה – הצביעו על ירידה של שבע נקודות האחוז בשיעור ההצבעה של האפרו-אמריקנים – מ-66.6% ב-2012 ל-59.6%. זו הייתה הירידה הראשונה בשיעור ההצבעה שלהם מזה 20 שנה והגדולה ביותר אי-פעם. גם המספרים הללו אומרים לא מעט. אבל בכל הראיונות עימו מאז התפוצצה הפרשה, לא דיבר מארק צוקרברג אפילו פעם אחת על המשמעות הציבורית הרחבה שלה.
פייסבוק ממשיכה להתמקד בפגיעה של הדליפה במשתמש הבודד. "אנחנו שומעים אמירות ברורות לפיהן קשה למצוא את פרטי קביעת הפרטיות וכלים חשובים אחרים, ושאנחנו חייבים לעשות יותר כדי למסור את המידע הזה", אומרת החברה. היא אינה נותנת מענה לפגיעה בחברה האמריקנית. פייסבוק שואלת בעקביות מזה עשור את השאלה הלא-נכונה: מדוע שערוריות הפרטיות שלה הן המופע הוותיק ביותר בעמק הסיליקון. השאלה הנכונה היא, אומר כהן, כיצד יש לתקן את פייסבוק עצמה – ולכל אמריקני צריכה להיות הזכות להשתתף בגיבוש התשובה.

תאריך:  02/04/18   |   עודכן:  02/04/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השאלה הנכונה לפייסבוק
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
גוגל לא פחות מסוכן פוגיה
ישע .  |  2/04/18 10:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
קרסידה דיק אומרת לעיתון טיימס, כי התכנים ברשתות גורמים למעבר מהיר מאוד ממריבות של מה בכך לפשיעה אלימה    "כנופיות קוראות לפגוע ביריבותיהן"
איתמר לוין
בחודשים האחרונים עצרה למעשה סין את ייצוא הנפט, הפחם, הברזל והמכוניות לקוריאה הצפונית - באיתות ברור שמטרתו להביא את קים לשולחן המו"מ
איתמר לוין
שלוש שנות שלטונו של דאעש בכפר גריב הותירו פצעים פתוחים ומדממים, המאיימים להרוס על סיכוי לשלום. במרכז הוויכוח: מה לעשות עם קרוביהם של אנשי הארגון
איתמר לוין
דאעש לא באמת הובס וסולק מצפון עירק - מדווח כריסטוף רויטר בשבועון דד-שפיגל. אנשיו נסוגו אל מחוץ ליישובים, אבל תוקפים בלילות וממשיכים להטיל אימה
איתמר לוין
טראמפ מושך את המפלגה הרפובליקנית הרחק מעקרונות בהם החזיקה במשך שנים רבות. לצד זאת ברור, שבנושאים לא מעטים הוא זיהה טוב יותר ממנהיגי המפלגה את הרצונות האמיתיים של בוחריה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il