X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
80% מהרציחות - ב-2% מהרחובות

רצח אינו גזירת גורל

אקונומיסט מצביע על העלייה ברציחות במדינות המפתחות ובמיוחד באמריקה הדרומית - וגם על הלקחים שניתן ללמוד ממאבקה המוצלח של קולומביה בתופעה
▪  ▪  ▪
אל-סלבדור. הקטלנית ביותר [צילום: פרננדו אנטוניו, AP]

מלחמות בין מדינות נעשות פחות שכיחות ופחות קטלניות, אבל כמה מהערים הגדולות במדינות המתפתחות מאיימות להפוך לשדות קטל – כותב אקונומיסט. בשנת 2016 היו בעולם 560,000 מקרי מוות אלים, 68% מתוכם – מעשי רצח; מלחמות גרמו רק ל-18%. שיעורי הרצח יורדים במדינות העשירות, אך עולים באמריקה הדרומית, אסיה, אפריקה והמזרח התיכון.
המצב באמריקה הדרומית מדגים היטב במה מדובר. למרות שרק 8% מתושבי העולם מתגוררים במדינות אלו, אבל 38% ממקרי הרצח התרחשו בהן. העלות של מעשי הרצח (כולל שיטור, בתי חולים, אובדן הכנסות של הקורבנות ועוד) מגיעה ל-3.5% מהתוצר של היבשת. ומובן שהמחיר האנושי הוא הכבד ביותר: הורים קוברים ילדים, ילדים גדלים בלי הורים, מדינות מאבדות רבבות בני אדם במיטב שנותיהם.
אין כל הצדקה לסבל הזה, קובע אקונומיסט. רבות מן הבעיות בעולם המתפתח הן גזירות גורל; רצח אינו אחת מהן. לשיעורי רצח גבוהים יש גורמים רבים: ממשלה שבירה, כלי נשק שנותרו אחרי מלחמות, משפחות שמתפרקות ונאלצות לעבור לערים, סמים ופשיעה מאורגנת שהמשטרה אינה יכולה או אינה רוצה להתמודד איתם, ומספר רב של מובטלים צעירים.
התמהיל של הסיבות שונה ממדינה למדינה, אך עיור כאוטי מחמיר את הבעיה. העיור כשלעצמו הוא מבורך, משום שהוא מגדיל את ההכנסות והצמיחה. אבל הוא אינו חייב להוביל לאלימות – ראו את סין והודו, בהן שיעור הפשע נמוך יחסית. העיור יכול להזין מעגל של אלימות, שכן מעשי הרצח הורסים את האמון בין המשטרה לקהילה עליה היא אמורה לגונן. תושבים לא יוצאים לרחובות. הם לא תומכים ברשויות. והתוצאה היא גידול נוסף בפשיעה.
זה מה שניצב בפני הערים העניות. ברבות מהן כבר קיימת תרבות של רצח. בעשור הבא הן צפויות לצמוח במהירות; 90% מהעיור בעולם יתרחש במדינות העניות. בשנת 2030 יהיו במדינות המתפתחות 42 מבין 50 הערים המאוכלסות ביותר בעולם. דאקה, קראצ'י ולאגוס, שבכל אחת מהן יתגוררו 25 מיליון איש, יצטרפו לעשר הגדולות ביותר.
כדי להבין לאן כל זה יכול להוביל, מציע אקונומיסט להתבונן על אמריקה הדרומית, שם חמש מן הערים אחראיות לרבע מכלל מקרי הרצח בעולם. ההריגות התרבו באשמת הסמים והכנופיות. מאחר שביבשת זו מספר מעשי הרצח גדל דור שלם לפני שבשאר היבשות, היה לה זמן לבדוק מה עובד ומה לא עובד בניסיון למנוע אותם.
אל-סלבדור נאבקה להגיע לשלום מאז תום מלחמת האזרחים ב-1992. מדינה חלשה לא הצליחה ליצור את התשתיות הדרושות עבור מאות האלפים שברחו מן הלחימה בהרים ומצאו את עצמם בשכונות העוני. המשטרה עמדה חסרת אונים מול הכנופיות שהשתלטו על שכונות אלו. ב-2015 הפכה אל-סלבדור למדינה הקטלנית ביותר בעולם (למעט סוריה). גם כיום, 95% ממקרי הרצח אינם מפוענחים.
לעומת זאת, קולומביה יכולה להתגאות בשיפור ניכר. בשנת 1994 נרשמו בעיר קאלי, בירת קרטל הסמים, 124 מקרי רצח על כל 100,000 תושבים – פי ארבעה מאשר בניו-יורק בשנים הגרועות ביותר שלה. ראש העיר היה מנתח שהבין שרצח הוא כמו מחלה. הוא העתיק את השיטות של רודי ג'וליאני מניו-יורק והקים "משקיפי אלימות" ללמוד כיצד אנשים, מקומות והתנהגות מובילים להריגות. המסקנה המפתיעה הייתה, שרוב מעשי הרצח נגרמו מקטטות שיכורים ולא מפעילות כנופיות הסמים. מגבלות על אלכוהול ונשק סייעו להורדת מעשי הרצח ב-35%. ערים אחרות התאמו לצרכיהן את המודל של קאלי. התוצאה: שיעור הרצח במדינה כולה אשתקד היה 24 ל-100,000, הנמוך ביותר מזה 42 שנים.
יש לקחים שהיבשת כולה יכולה ללמוד, אומר אקונומיסט. היד הקשה צריכה להיות מכוונת מטרה. מעשי הרצח מרוכזים מאוד: 80% מהרציחות בערי אמריקה הדרומית מתרחשים ב-2% מהרחובות. פרטים סטטיסטיים מאפשרים למשטרה לעמוד על הגורמים המקומיים הנקודתיים לרציחות. אם כוחות האכיפה יודעים להיכן לכוון את מאמציהם, הם יהיו הרבה יותר יעילים.
החדשות הטובות הן שלא צריך לפתור את כל הבעיות המביאות לרציחות כדי להוריד את שיעורי הרצח. ראשי הערים בקולומביה אפשרו מצב בו המשטרה תופסת את הפושעים, והאזרחים הסיקו שהמשטרה פועלת להגנתם. כאשר הרחובות עמוסים, יש מטבע הדברים פחות פשיעה בכלל ורצח בפרט. כאשר המעגל הזה מתחיל לפעול, כל מערכת האכיפה מתחזקת. אם כל מדינות היבשת ישוו את שיעורי הרצח אצלן לזה שאצל המובילה שביניהן, ייחסכו 1.35 מיליון חיים עד 2030. אם הן ישתוו לגרועה ביותר, יאבדו 1.25 מיליון בני אדם. זה כל הסיפור.

תאריך:  12/04/18   |   עודכן:  12/04/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
סוכנות בלומברג מסבירה באתר פורצ'ן מה התרחש ומתרחש, ואולי גם יתרחש, בפרשת המידע על משתמשי פייסבוק שהגיע לחברת קיימברידג' אנליטיקה: מהמחקר של אלכסנדר קוגן ועד לצניחה במניות פייסבוק
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדווח שהמפלגה חוששת יותר ויותר שתאבד את הרוב בבית הנבחרים, ולכן ממקדת את מאמציה בשימור הרוב הקטן שלה בסנאט - אם כי לדמוקרטים לא יהיה קל לכבוש את הבית העליון
איתמר לוין
ארה"ב, רוסיה, טורקיה, אירן וסעודיה - לכולן יש אינטרסים בסוריה, שלעיתים קרובות מתנגשים זה בזה. ובנוסף לכל אלו באים האירועים של השבוע האחרון
איתמר לוין
אחרי הופעתו של מייסד פייסבוק בסנאט מזכיר USA Today, שהחברה הבטיחה פעמים רבות בעבר לסתום פרצות אבטחה - אך בפועל דחפה ללא הרף את משתמשיה לחשוף כמה שיותר מידע על עצמם
איתמר לוין
הגוף האל-מפלגתי צופה השלכות שליליות חמורות לרפורמה במס ולגידול בהוצאות הפדראליות: גרעון תקציבי עצום, עלייה בריבית, האטה בפעילות - וסכנה למשבר פיננסי
רשימות נוספות
37% לימין-מרכז באיטליה  /  איתמר לוין
האמירות של טראמפ: נכון, תלוי הקשר, לא נכון  /  איתמר לוין
כוכבים בשירות ביה"ד הבינלאומי  /  איתמר לוין
קומי ב-1,000 דולר לכרטיס  /  איתמר לוין
לקראת עידן חדש בקובה  /  איתמר לוין
עוולות מסיגות את הנשים  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il