X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
תבוסתו של דאעש לא הביאה את עירק אל המנוחה ואל הנחלה. המערכת הפוליטית עודנה מושחתת, אירן בוחשת בקלחת וארה"ב צריכה לנסות להביא להקמת קואליציה מתונה
▪  ▪  ▪
יתאחדו נגד ארה"ב? [צילום: האדי מיזבאן, AP]

ב-12 במאי ילכו אזרחי עירק לקלפיות בבחירות לפרלמנט, כאשר המדינה מצויה על צומת דרכים לאחר תבוסתו של דאעש, שיבת מיליוני פליטים לבתיהם ותחושת ביטחון בבגדד.
לדברי אמה סקיי ב-Foreign Affairs, רוב העירקים חשים אופטימיות זהירה לגבי עתידה של מדינתם בעקבות תבוסת דאעש, אך למעשה הג'יהאדיסטים אינם האתגר היחיד העומד בפני עירק. המעמד המושחת ששלט במדינה מאז נפילתו של סדאם חוסיין והשיטה הפוליטית התומכת בקלפטומניה של האליטה הזאת, מציבים אף הם איום על יציבותה של המדינה בטווח הארוך.
למרות שהזירה הפוליטית מגוונת כיום יותר מאשר בעבר, אותם פרצופים ממשיכים לשלוט בה. השיעים מפולגים לחמש רשימות: ראש הממשלה, חיידר אל-עבאדי, וקודמו, נורי אל-מליכי, עומדים בשתי סיעות בתוך מפלגת דאעווה השלטת; האדי אל-עאמרי, ראש ארגון בדר, כרת ברית עם המיליציה השיעית הזוכה לגיבוי אירני; והמנהיגים הדתיים מוקטדה א-סאדר ועמאר אל-חכים עומדים בראש מפלגות משלהם.
הכורדים מצויים בנקודת החלשה ביותר בה היו מאז נפילתו של סדאם, בשל החלטת הרת-האסון לקיים בספטמבר שעבר משאל עם על פרישה מעירק. המפלגות הכורדיות העיקריות – KDP ו-PUK - אינן מתפקדות, אינן זוכות להערכה מצד הכורדים הצעירים ונתקלות בהתנגדות פנימית גוברת מצד קבוצות אחרות. שתי המפלגות איבדו את השליטה על האיזורים השנויים במחלוקת ובראשם כירכוכ, והממשלה המרכזית קיצצה את חלקם בתקציב המדינה מ-17% ל-12%. ואילו הסונים והחילונים מיוצגים בידי שלוש מפלגות עיקריות בראשותם של ג'מאל קרבולי, אוסמה נוג'ייפי (לשעבר יו"ר הפרלמנט) ועיאד עלאווי (לשעבר ראש הממשלה).
בתיאוריה, אומרת סקיי, עבאדי נמצא בעמדה טובה לזכייה בקדנצייה שנייה. הניצחון על דאעש נזקף לזכותו, וכך גם דחיקתם של הכורדים והשבת השליטה בכירכוכ לידי הממשלה המרכזית. הוא הצליח לתמרן בין ארה"ב לאירן, ושיפר את יחסיה של עירק עם מדינות המפרץ ובמיוחד עם סעודיה. התפתחויות אלו מסייעות להקטין את החיכוכים העדתיים שהחמירו אחרי הפלישה האמריקנית. אולם למרות שעבאדי נהנה משליטה על מנגנוני המדינה ועל התקשורת, הקמפיין שלו מנוהל בצורה גרועה, והוא טרם הסביר כיצד ישקם את הכלכלה ואת המוסדות הממלכתיים לאחר שעד עתה נכשל בכך.
מליכי נחוש בדעתו למנוע מעבאדי כהונה שנייה. לשם כך, הוא מיצב את עצמו כמקורב יותר לאירן וכמי שמבקש לפעול יחד עם המיליציות אותן מגבה טהרן. אולם למרות חילוקי הדעות ביניהם – עבאדי ומליכי מחויבים לשמירת ראשות הממשלה בידי מפלגתם. דומה שמליכי מעדיף להיות ממליך המלכים במקום לחזור בעצמו ללשכת ראש הממשלה, סבורה סקיי.
ארה"ב הצהירה שהיעד שלה הוא יציבות ארוכת טווח בעירק. כדי להשיג יעד זה, היא חייבת שלא לחזור על הטעויות ההרסניות שעשתה אחרי הבחירות ב-2010 ואשר הובילו אותה לתמוך במליכי, שמדיניותו הביאה במישרין לעליית דאעש. עדיף שוושינגטון תפעל להביא לכך שקואליציה של קבוצות שיעיות מתונות, יחד עם חלק מהכורדים והסונים, היא שתרכיב את הממשלה הבאה.
דווקא הגיוון הרחב של הפוליטיקה העירקית, טוענת סקיי, יכול להוביל להקמת ברית בין-מפלגתית שתתמקד במאבק בשחיתות ובשיפור השירות לאזרח. השיפור במצב הביטחוני מעניק לעירקים הזדמנות לעבור מפוליטיקה של זהות עדתית לפוליטיקה המבוססת על סוגיות. עירק צריכה להחליף את השיטה הרקובה הנוכחית בשיטת ממשל מתפקדת, והמשימה דחופה במיוחד לנוכח הירידה במחירי הנפט והעלייה באבטלה.
עם זאת, הגיוון פותח פתח גם להגברת כוחם של הקיצונים המגובים בידי אירן. לאור איומו של טראמפ לבטל את הסכם הגרעין עם אירן – וההחלטה עשויה להתקבל ביום הבחירות בעירק – גוברת דרישת בעלי בריתה של טהרן להוציא את הכוחות האמריקניים מהמדינה. אבל רוב העירקים אינם רוצים להישלט בידי אירן או בידי מעצמה זרה כלשהי, ואירן מתמודדת עם בעיות משלה: המאמץ הניכר הנדרש ממנה בסוריה, מצבו הבריאותי המתדרדר של האייתוללה חמנאי וחוסר שביעות הרצון של האזרחים מהמצב הכלכלי.
לדעת סקיי, העירקים עדיין רואים את ארה"ב כשחקן חשוב במדינתם, ואילו וושינגטון נותנת לפוליטיקאים העירקים מרחב תמרון מסוים מול טהרן. בהמשך, על ארה"ב לספק את התמריצים הדרושים כדי לסייע לשיעים המתונים לעמוד מול אירן, על-ידי כך שתלחץ על הכורדים והסונים ללכת לקראתם. החשוב ביותר הוא שוושינגטון תפגין את מחויבותה ארוכת הטווח לעירק לא רק על-ידי הכשרת כוחות הביטחון שלה, אלא גם בסיוע להרחבת בסיס כלכלתה אל מעבר לנפט, תמיכה בשיפור יחסיה עם מדינות המפרץ ועידוד חברות אמריקניות להשקיע במדינה.
לבסוף, סבורה סקיי, ארה"ב צריכה לדבוק בהסכם הגרעין עם אירן. נסיגה ממנו תחריף את התחרות האיזורית בין אירן למדינות המפרץ, תוביל ליותר התקפות על הכוחות האמריקניים בעירק ותאחד את השיעים במדינה נגד ארה"ב. התסריט הזה דומה עד להפחיד לזה של 2010, כולל איום חדש מצד שרידי דאעש. התפתחות כזו תהיה הרסנית לארה"ב – ועוד יותר מזה לעירק.

תאריך:  22/04/18   |   עודכן:  22/04/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ד"ר ערן לרמן
"בחירתו" של עבד אל-פתאח א-סיסי לקדנציה שנייה כנשיא מצרים, היא בשורה טובה לישראל ולמדינות השואפות לשמור על יציבות באיזור. לצד זאת, ראוי שישראל תסייע למשטר ואף תעיר לו - בצורה הכי דיסקרטית שניתן
יורם אטינגר
אמנם אין להקל ראש באכזריות אסד, אך השפעתו על התססת האזור והעולם מתגמדת בהשוואה להשפעת האייתולות, המתחזקים (לצד רוסיה) את משטר אסד בסיוע שנתי של כ-10 מיליארד דולרים באספקת נפט, מימון רכש צבאי, קווי אשראי, מימון חיזבאללה, וכו'
דביר מור
במה תלוי העתיד של תושבי עזה? האם ישראל אשמה במצבה הכלכלי הרעוע של הרצועה?    עתידה של הרצועה תלוי בגורם אחד שמעורר אלרגיה חריפה אצל כל אחת מהתנועות "הפלשתיניות" וזהו הסכם פיוס ואחדות לאומית
יעקב עמידרור
ישראל נחושה להמשיך לפגוע בהתבססות אירן בסוריה ובמאמציה להעביר נשק "שובר שוויון" לחיזבאללה    ההיגיון הרוסי לא בדיוק ברור
צ'לו רוזנברג
אירן לא תוותר בקלות על מדיניותה בסוריה    היא מבינה היטב שאחיזה בה תהווה שינוי אסטרטגי משמעותי מאוד עבורה    האינטרסים של אירן ושל רוסיה זהים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il