X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
41% מהאמריקנים לא יודעים מה זה אושוויץ - ממצאים הבאים במקביל לאנטישמיות הגוברת בלייבור בבריטניה. הדלי פרימן שמעה את הנתונים בעת ביקור באושוויץ
▪  ▪  ▪
"דודי אלכס היה בוכה" [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]

בשבוע שעבר התפרסם בארה"ב סקר, שתוצאותיו חמקו מעיני התקשורת הישראלית: 41% מהאמריקנים ו-66% מבני דור ה-Y אינם יודעים מה זה אושוויץ. הדלי פרימן, אמריקנית המתגוררת בלונדון ובעלת טור בגארדיאן, ראתה את הממצאים ביום בו ביקרה באושוויץ עם אביה; סבתה הצליחה להימלט לארה"ב, אך רוב משפחתה נרצחה בשואה.
פרימן ואביה הגיעו לאושוויץ במקביל למצעד החיים, והם ראו דגלים ישראלים מחוץ למחנה – "מחזה שהיה גורם לדודי אלכס לבכות: המחנה בו נרצח אחיו, במדינה בה סבלה משפחתו מפוגרומים במשך עשרות שנים, מכוסה כעת בסמליה של מדינת הלאום היהודית, מקום עליו חלם כילד פולני".
לדברי פרימן, תוצאות הסקר הממו אותה. נכון, השואה התחוללה לפני 80 שנה, אבל סרטים מובילים רבים השתמשו בנאצים כמרכיב מרכזי בעלילה ויש משהו שנקרא "אינטרנט". אז אם אנשים לא יודעים על השואה, זה בגלל שלא אכפת להם – היא מסיקה. ומבחינה זאת, הסקר בעצם הרבה פחות מפתיע מכפי שנדמה – משום שהבריטים עצמם שוחים בימים אלו בים של בורות לגבי האנטישמיות.
ביום בו נחתה בפולין, מספרת פרימן, היא ראתה כותרת בטלפון שלה: הבמאי קן לואץ' דורש לסלק מהלייבור את מי שהשתתפו במחאה נגד האנטישמיות שפשתה בה. וזו לא הייתה ההתבטאות הראשונה מסוגה שלו, היא מציינת. בין היתר אמר, כי יהודים טוענים לאנטישמיות כדי לקדם מטרות פוליטיות – בלי לשים לב שזו אחת העלילות האנטישמיות הישנות ביותר. בתוך הלייבור עצמו, יש המתכחשים להתגברות האנטישמיות ואף קוראים לנקוט צעדים נגד מי שטוען את ההפך.
פרימן מזכירה גם את החוק הפולני השנוי במחלוקת, האוסר להאשים פולנים בנטילת חלק בשואה – וזה, היא מציינת, למרות ההיסטוריה הארוכה של אנטישמיות בפולין ולמרות עדויותיהם של ניצולים על פולנים שהסגירו יהודים לידי הנאצים. השילוט באושוויץ מדגיש את האחריות הגרמנית ואת היותם של הפולנים קורבנות.
פרימן ואביה נסעו לאחר מכן לעיירת הולדתה של אמו, 18 ק"מ מאושוויץ. מעבר לפינה מהבית בו ילדה, ראו גרפיטי: "אנטי יודה". אפילו העובדה שאושוויץ נמצאת במורד הדרך, לא גרמה לכותב האלמוני לחשוב מחדש על האנטישמיות שלו. בגרמניה עולה מספרם של הדיווחים על התקפות אנטישמיות, ובסוף השבוע שעבר זכה בפרס אלבום ראפ המתבדח על השואה. ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הכפיש את ג'ורג' סורוס היהודי למטרותיו הפוליטיות.
"שמעתי הרבה תלונות על ההתמקדות באנטישמיות בשמאל, כאשר יש כל כך הרבה ממנה בימין", כותבת פרימן. "אבל בדיוק בגלל האחרון, הראשון כל כך מהמם – זה נותן תחושה כאילו שני הצדדים נטשו אותך. לפני המלחמה היו באירופה 9 מיליון יהודים, אחריה היו 3 מיליון וכיום יש רק 6 מיליון – אבל היהודים הם הקורבנות שתמיד נראה כאילו לא סבלו מספיק. הן הימין והן השמאל מתחמקים – זו הייתה רק גרמניה, זו רק ישראל – ואז אומרים שהיהודים מביאים זאת על עצמם. האמרה הידועה אומרת, שאלו השוכחים את ההיסטוריה, נדונים לחזור עליה. אבל לא צריך אפילו לשכוח אותה; מספיק שלא יהיה אכפת לך ממנה".

תאריך:  23/04/18   |   עודכן:  23/04/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השואה לא מזיזה להם
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
בשביל מה האמריקאים צריכים
בבר  |  23/04/18 14:34
2
הם לא יודעים איפה גרמניה ל"ת
או ישראל  |  24/04/18 11:48
3
הבן
שמ   |  24/04/18 19:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
נשיא צרפת, עמנואל מקרון, יוזם צעדים שיגבילו את כוחו של הפרלמנט. האם הוא האחרון שמגן על הדמוקרטיה הליברלית, או שמא גם הוא רוצה להיות סמכותני?
איתמר לוין
שווי העיזבון מוערך ב-300-100 מיליון דולר, ויש גם אוצר של הקלטות שלא פורסמו - אבל פרינס לא השאיר צוואה, ושישה יורשים נאבקים זה בזה
איתמר לוין
מיליוני פליטים מסוריה תקועים בטורקיה, ירדן ולבנון כאשר סיומה של המלחמה אינו נראה באופק. כמה מתוכם קיבלה ארה"ב? 44 בחצי שנה
איתמר לוין
לאנס ארמסטרונג, שזכה בטור דה-פראנס תוך שימוש בסמים אסורים, ישלם 5 מיליון דולר לרשות הדואר האמריקנית ו-1.65 מיליון דולר לרוכב שחשף את מעשיו
איתמר לוין
ארה"ב היא כמעט המדינה המפותחת היחידה בה אין חופשת לידה בתשלום. אקונומיסט מצביע על המחיר הכבד שעלולה המדינה לשלם על כך ותוהה מתי זה ישתנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il