X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
נשיא צרפת, עמנואל מקרון, יוזם צעדים שיגבילו את כוחו של הפרלמנט. האם הוא האחרון שמגן על הדמוקרטיה הליברלית, או שמא גם הוא רוצה להיות סמכותני?
▪  ▪  ▪
מקרון. "בשמו של הכבוד" [צילום: פרנסיס מורי, AP]

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, זכה בשבוע שעבר לתשבחות על היותו המנהיג האירופי היחיד – ואולי גם המנהיג המערבי היחיד – המוכן להתמודד בגלוי עם עלייתם של משטרים אנטי-דמוקרטיים.
בנאום בפרלמנט האירופי אמר מקרון (17.4.18), בהתייחסו לראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן: "אני לא רוצה להשתייך לדור של סהרוריים. אני לא רוצה להשתייך לדור ששכח את העבר. אל מול הסמכותניות האופפת אותנו מכל עבר, התשובה איננה דמוקרטיה סמכותנית אלא סמכותה של הדמוקרטיה".
אלא שבצרפת עצמה – כותב וושינגטון פוסט – זוכה מקרון ליחס כמעט כמו של מלך, וזה בתפקיד שממילא יש לו יותר עוצמה מאשר בכל מדינה מערבית אחרת. מבקריו טוענים, שהוא הופך למעשה את צרפת למדינה של מפלגה אחת – מפלגת "רפובליקה בתנועה" שבראשותו. למפלגה יש רוב מוחלט באסיפה הלאומית ומקרון הוא שבחר את נציגיה בבחירות – וממילא גם את חברי הפרלמנט מטעמה, מה שמבטיח לו את נאמנותם המוחלטת.
כעת מקדם מקרון צעדים שיקטינו עוד יותר את כוחו של הפרלמנט (וממילא יחזקו את כוחו שלו), בנימוק שהם יבטיחו יותר יעילות והיגיון. בהתאם לטיוטת הצעת החוק שחשף העיתון לה-מונד, תוכל הממשלה לדחות "הצעות חוק או תיקונים שאינם נמצאים בתחומי החוק או יוצאים מחוץ לטווח הנורמטיבי". הפוסט מסביר, כי ממשלת צרפת יכולה לצאת נגד פרשנותו של הפרלמנט לחוק, אבל בית המשפט החוקתי הוא המכריע בחילוקי דעות כאלו. הצעת החוק בה אמורה לדון ממשלת צרפת בחודש הבא, מבקשת להעניק לה-עצמה את הזכות לפסול חוקים.
משפטנים בולטים טוענים, כי ההצעה עומדת בניגוד לחוקת הרפובליקה החמישית הנשיאותית שהקים שארל דה-גול ב-1958. אומר אחד מהם, פטריק וייל: "במשטר ההיפר-נשיאותי הזה, מקרון – שאינו מסתפק ברוב של מפלגתו שהוא עצמו יצר – רוצה לצמצם את יכולתם של חברי הפרלמנט להציע תיקונים לחוק וליטול לעצמו את השליטה המלאה על תהליך החקיקה. הוא רוצה לשבור את אבני היסוד של כל הדמוקרטיות, בכך שהוא תוקף את מה שנשאר מהפרדת הרשויות בצרפת".
ההסבר להצעת החוק הוא, שהמטרה היא להאיץ את הליכי החקיקה ולמנוע את פריצת מסגרת התקציב. אבל מבקריה מצביעים על סעיף מרכזי נוסף בה: הפחתה משמעותית במספר חברי הפרלמנט. על-פי ההצעה, מספר חברי האסיפה הלאומית (הבית התחתון) יקטן מ-577 ל-404, ומספר חברי הסנאט – מ-348 ל-243. המבקרים טוענים, כי המשמעות היא הקטנה של הייצוג הדמוקרטי.
קשה לדעת מה הצרפתים חושבים על ההצעה, אבל התמיכה הכללית במקרון נמצאת בירידה – מציין הפוסט. בתקשורת מציינים שהוא כמעט ואינו מקיים מסיבות עיתונאים ושלאחרונה איים להוציא את חדר העיתונות אל מחוץ לארמון האליזה – צעד ממנו נאלץ לסגת. הפגנות ושביתות רחבות היקף הולכות ומתרבות, ויש סימנים למחאת סטודנטים המזכירה את זו שהציתה את ההתקוממות הגדולה במאי 1968. סקר שפורסם בשבוע שעבר הראה, כי 52% מהצרפתים סבורים שהבחירה במקרון – לפני שנה בלבד – הייתה "דבר גרוע". סקר נוסף העלה, כי רק 42% תומכים בו ללא סייג. אבל אם הבחירות היו נערכות היום, מקרון היה גובר שוב על מארין לה-פן הימנית-קיצונית.
מקרון נותר המעוז המבוצר ביותר נגד הימין הקיצוני. הוא גם סוציאל-דמוקרט וגם אולי המגן הבולט ביותר של סדר העולם המערבי אל מול התקפות מבית ומחוץ, אומר וושינגטון פוסט. דומיניק מואיסי, מומחה למדיניות חוץ ויועץ בלתי רשמי של מקרון בבחירות, אומר עליו: "הוא הסכר בפני עליית הדמוקרטית הבלתי-ליברלית באירופה ובעולם. הוא איננו איום לדמוקרטיה; הוא האחרון שטוען בבירור למען הדמוקרטיה הליברלית הקלאסית".
בזירה האירופית יש מי שאינם מסכימים עם תיאור זה. הם אינם אוהבים את תוכניותיו של מקרון להקטין את סמכויות הפרלמנט הצרפתי, וגם את תוכניתו להעניק למשטרת צרפת סמכויות לעצור חשודים בלא פיקוח משפטי. ומה אומר מקרון עצמו? "בשמו של הכבוד שאני רוחש לפרלמנט, אני לא יכול להרשות לו לדבר שטויות וכזבים".

תאריך:  23/04/18   |   עודכן:  23/04/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
שווי העיזבון מוערך ב-300-100 מיליון דולר, ויש גם אוצר של הקלטות שלא פורסמו - אבל פרינס לא השאיר צוואה, ושישה יורשים נאבקים זה בזה
איתמר לוין
מיליוני פליטים מסוריה תקועים בטורקיה, ירדן ולבנון כאשר סיומה של המלחמה אינו נראה באופק. כמה מתוכם קיבלה ארה"ב? 44 בחצי שנה
איתמר לוין
לאנס ארמסטרונג, שזכה בטור דה-פראנס תוך שימוש בסמים אסורים, ישלם 5 מיליון דולר לרשות הדואר האמריקנית ו-1.65 מיליון דולר לרוכב שחשף את מעשיו
איתמר לוין
ארה"ב היא כמעט המדינה המפותחת היחידה בה אין חופשת לידה בתשלום. אקונומיסט מצביע על המחיר הכבד שעלולה המדינה לשלם על כך ותוהה מתי זה ישתנה
איתמר לוין
טוען שהפריימריז מביאים לקונגרס אידיאולוגים קשוחים, שאינם מוכנים לעבוד עם המפלגה השנייה – והתוצאה היא שיתוק. לליברמן יש רעיונות כיצד לשנות זאת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il