X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מיגל דיאז-קאנל רוצה להמשיך את המדיניות הכלכלית של ראול קסטרו - אבל עליו להתמודד עם ביורוקרטיה עקשנית ופוליטיקאים שמרנים
▪  ▪  ▪
קסטרו ודיאז-קאנל. עדיין לא לבד [צילום: דזמונד בוילאן, AP]

מאז החודש שעבר, מיגל דיאז-קאנל הוא נשיא קובה הראשון מזה 69 שנים שאינו בן למשפחת קסטרו. בנאום ההשבעה שלו הוא התחייב להשלים את הרפורמות הכלכליות של קודמו, ראול קסטרו: סוג של כלכלת שוק שהושקה ב-2011 במטרה להחליף את השוק המתוכנן בסגנון הסובייטי.
זה לא יהיה פשוט – כותב בניוזוויק ויליאם לאו-גראנדה, מומחה לענייני קובה מהאוניברסיטה האמריקנית בוושינגטון. יהיה עליו להתגבר על התנגדות פוליטית ועל עקשנות פקידותית – ואפילו ראול, עם כל ההילה המשפחתית והמהפכנית שלו, התקשה בכך. יהיה עליו לשמר את האחדות בקרב אליטה פוליטית, החלוקה בשאלה עד כמה רחוק ועד כמה מהר לקדם את הרפורמות, מחשש שתאבד את שליטתה. ויהיה עליו לספק את הסחורה לאוכלוסייה שנעשית יותר ויותר קולנית בדרישותיה לרמת חיים גבוהה יותר וליותר זכות דיבור בפוליטיקה. המשימה של המשכיות מעולם לא הייתה קשה יותר, אומר לאו-גראנדה.
בשנת 2011 אישרה המפלגה הקומוניסטית הקובנית 313 רפורמות כלכליות. עד 2016 בוצעו פחות מרבע מתוכן. התוכניות מדברות על חברות ממשלתיות שיפעלו בהתאם למחירי השוק ושיהיו יעילות די הצורך כדי להרוויח, להגדיל את המגזר הפרטי כדי שייצור משרות והכנסות ממיסים, ולפתוח את הדלת בפני משקיעים זרים שיספקו את ההון הדרוש לצמיחה. אבל הרפורמות מעוכבות בידי פקידים החוששים לאבד את כוחם ואנשי מפלגה החרדים לגורל הרעיונות המהפכניים. גם המשקיעים הזרים אינם ממהרים: קובה צריכה 2.5 מיליארד דולר בשנה, אבל בשלוש השנים שחלפו מאז אימצה חוק השקעות מפתה יותר היא גייסה רק 3.4 מיליארד דולר – חצי מהסכום הדרוש.
יש גם בעיות מעשיות. לרוב החברות הממשלתיות אין מערכות חשבונאיות מתאימות; הטעמתן מתנהלת באיטיות משוועת. 20% מהתקציב עודנו מופנה לכיסוי הגרעונות שגורמות חברות ממשלתיות כושלות. אבל הממשלה אינה רוצה לסגור אותן, משום שהדבר ייצור בעיה קשה של אבטלה.
הממשלה העניקה 580,000 רשיונות לחברות פרטיות ומספרן עלה פי חמישה מאז 2010; החקלאות מצויה כמעט כולה בידיים פרטיות, ו-29% מהעובדים מועסקים במגזר הפרטי. אבל הביורוקרטיה המחניקה גורמת לחברות פרטיות רבות לעבור על החוק: הן קונות סחורות בשוק השחור, מעלימות הכנסות משום ששיעורי המס בלתי אפשריים ופועלות מעבר לגבולות הצרים שמכתיבים להן רשיונותיהן.
השמרנים במפלגה הקומוניסטית זה נראה כמו ריצת אמוק קפיטליסטית. לקובני הממוצע, צמיחת המגזר הפרטי מרחיבה את הפערים. לאו-גראנדה מעיד, כי כיום ניתן לראות קובנים לבושים בהידור האוכלים במסעדות יוקרה ומתאכסנים במלונות שלפני עשור נועדו רק לתיירים. ובינתיים, רוב הקובנים נאבקים על עצם קיומם במשכורת ממשלתית.
ראול הבין שרפורמות בשוק יגרמו לחוסר שוויון, אך ציפה שהן יגבירו את הפריון, יאיצו את הצמיחה ויעלו את רמת החיים של כל בני ארצו. זה לא קרה. מאחר שהמגזר הממשלתי מתנגד לשינוי, הצמיחה נמוכה וחותרת מתחת להיגיון הכלכלי של הרפורמות. הממשלה יודעת אלו צעדים כלכליים עליה לנקוט, אבל היא חוששת מהסיכון הפוליטי הכרוך בהם. זה מסביר למשל מדוע קובה משמרת את שיטת שני המטבעות שהנהיגה בשנות ה-90 – האחד לצריכה פנימית והשני להמרה למטבע חוץ: כולם יודעים שהשיטה גרועה, אבל ביטולה יהיה מסובך והשפעותיו אינן ניתנות לחיזוי.
בעוד משימותיו הדחופות ביותר של דיאז-קאנל הן כלכליות, בעיות הגדולות יותר הן פוליטיות – מאפיין לאו-גראנדה את המצב. סקרים שנערכו בקובה בשנים האחרונות מלמדים בצורה עקבית, שחוסר שביעות הרצון מהמצב הכלכלי גדל בעוד האמון בממשלה קטן. ובעוד דיאז-קאנל נדרש לנווט את ספינת המדינה בין הגלים המסוכנים הללו, הוא חייב גם לשים עין על צוותו. בעוד הליך קבלת ההחלטות בקובה אינו גלוי, יש באינטרנט סימנים לחילוקי דעות בתחום הכלכלי ובשאלה כיצד להתייחס לחוסר שביעות הרצון של הציבור.
הסמכות של ראול כוותיק המהפכה של אחיו, פידל קסטרו, אפשרה לו להתגבר על חילוקי הדעות הללו – יתרון שאין לדיאז-קאנל. למרות שהוא פוליטיקאי ותיק הנמצא בשטח מזה שלושה עשורים, הוא אינו ידוע היטב מחוץ לשני המחוזות בהן שימש כמזכיר הראשון של המפלגה. והוא אינו לבדו: ראול עודנו משמש כמנהיג המפלגה, אם כי הבטיח שיעביר לו גם תפקיד זה. הנשיא איננו בובה והוא אמור לקבל את השלטון המלא – ויש לו הרבה עבודה.

תאריך:  06/05/18   |   עודכן:  06/05/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 פידל קסטרו
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
נשיא צרפת זוכה לפופולריות רבה, אבל אינו מצליח ליצור בריתות שיהפכו אותו למנהיג בקנה מידה עולמי. ייתכן שהוא שוחה נגד ההיסטוריה, כותב פייננשל טיימס
איתמר לוין
ריאל מדריד שואפת לזכות בפעם השלישית ברציפות בליגת האלופות - אבל מתמודדת עם בעיות בתזרים המזומנים, הנובעות במידה רבה דווקא מן ההצלחות על המגרש
איתמר לוין
הסנאטור הבכיר כותב בספרו שיתפרסם בקרוב, כי יש להשתמש נגד פוטין באותם אמצעים בהם התערב בבחירות בארה"ב - כדי לגרום לו להצטער על כך
איתמר לוין
לארי דאונס מאוניברסיטת ג'ורג'טאון טוען שחברות הטכנולוגיה כבר מפוקחות היטב, ומזהיר שנסיון העבר מלמד שעודף אסדרה חונק את היזמות ופוגע בצרכנים
איתמר לוין
אנדרו קין טוען שיש להטיל פיקוח ממשלתי על גוגל, פייסבוק, אמזון, מיקרוסופט ואפל - בדיוק כמו שכבר עושה האיחוד האירופי בהצלחה רבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il