X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אקונומיסט: טראמפ בטוח שמנהיגי אירן מבלפים כאשר הם אומרים שלא יגיעו לעסקה טובה יותר, ושמנהיגי אירופה מבלפים כאשר הם מסכימים איתם
▪  ▪  ▪
בולטון. "רק מעמדה של כוח" [צילום: אוון ווצ'י, AP]

ביטול הסכם הגרעין עם אירן הוא ההימור הגדול ביותר שנטל דונלד טראמפ מאז נכנס לתפקידו – כותב אקונומיסט. טראמפ מהמר על כך שמנהיגי אירן מבלפים כאשר הם אומרים שהעסקה הזאת היא ההצעה הטובה ביותר שלהם; לדעתו הם יסכימו בסופו של דבר לעסקה שונה.
אחרים היו רוצים לחלוק עם טראמפ את בטחונו, אבל מתקשים לעשות זאת. דיפלומט אירופי אומר, כי טראמפ מבקש מהאירנים את הכל בכל מכל כל: חיסול מוחלט של ההעשרה, חיסול מוחלט של תוכנית הטילים, חיסול מוחלט של חתרנותה במזרח התיכון. לאחר שהתייאש מהאפשרות לתקן את ההסכם הקיים, החליט טראמפ לבטל אותו לחלוטין: מאחר שהיסודות רעועים, מוטב להרוס את כל הבניין מאשר לשפץ אותו.
בטחונו של טראמפ מבוסס על כמה עמודים, מסביר אקונומיסט. הוא בז לאובמה ובטוח בכוחו להשיג עסקה טובה יותר. יועצו לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, אומר שיש ללמוד את לקחי ההיסטוריה: "אנחנו נושאים ונותנים רק מעמדה של כוח" – וזה מה שהיא עושה בחידוש העיצומים (וכנראה גם בהרחבתם). לדעת בולטון, ביטול ההסכם עם אירן גם יסייע לטראמפ במו"מ עם קוריאה הצפונית: "זהו איתות ברור מאוד, שארה"ב לא תסכים לעסקה בלתי מספקת". בולטון הכחיש שמטרתה של וושינגטון היא להחליף את המשטר בטהרן, ואמר שההסכם מ-2015 התעלם ממעשיה הפסולים האחרים של אירן.
עמוק בתוכם, ניצים כמו בולטון ושר החוץ הטרי, מייק פומפאו, אינם סומכים על הסכמים להגבלת נשק הנחתמים עם מדינות כמו אירן, במיוחד אם הפיקוח עליו מופקד בידי האו"ם. "אתה לא יכול לומר שאירן מצייתת להסכם אלא אם כן אתה בטוח ב-100% שיש התאמה בין דיווחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית לבין המודיעין שלנו", אמר בולטון.
טראמפ ואנשיו מהמרים גם על בעלי בריתם האמריקנים. הם מהמרים שממשלות גרמניה, צרפת ובריטניה מבלפות כאשר הן אומרות שהעסקה הנוכחית טובה יותר מהעדר עסקה ושהם יפעלו לשמר אותה. אנגלה מרקל, עמנואל מקרון ותרזה מיי כבר אמרו שאירן מקיימת את ההסכם, אך הסכימו שיש צורך בהסכם המשך שיבטיח שאירן לא תגיע לנשק גרעיני גם אחרי 15 שנותיו של ההסכם הנוכחי. אולם הצהרה כזו אינה מספקת את טראמפ; הוא איבד את סבלנותו והחליט לפעול כעת, למרות שבצמרת הממשל היו דעות לפיהן צריך להמתין, כולל מצד שר ההגנה, ג'יימס מאטיס, ומפקדי הכוחות המזוינים.
טראמפ הטיל מחדש את כל העיצומים שהושעו לאחר ההסכם. הוא אוסר על חברות אמריקניות לנהל סחר כלשהו עם ישויות אירניות, החל ממטוסי נוסעים וכלה בפיצוחים. לבנקים וחברות שיש עסקים באירן הוקצבו 180-90 יום לחסל פעילות זו. הפתח היחיד שנותר לאירופים הוא ניסיון לקבל מהאמריקנים פטור מהעיצומים על בסיס נקודתי. אבל כאשר מגיעים ליישום בפועל של העיצומים, טראמפ ניצב על קרקע בטוחה יותר – אומר אקונומיסט. לא משנה מה פוליטיקאים אומרים; החברות האירופיות יצטרכו להיות אמיצות ביותר כדי לסחור עם אירן ולסכן את פעילותן בארה"ב.
"בכל ימי חיי לא הימרתי", אמר טראמפ ב-1987, כאשר בנה בתי קזינו הנושאים את שמו. "אני מעדיף שמכונות ההימורים יהיו בבעלותי. זה עסק טוב מאוד – להיות הבית". גישה קרה כזו לענייני חוץ סייעה לו לזכות בנשיאות. אמריקנים לוחמנים הריעו כאשר טראמפ הבטיח לשים את אמריקה בראש ולהפסיק לנסות לתקן עולם כפוי טובה.
טראמפ המסתגר והמחושב נעלם השבוע. יש לו תחושת בטן שהעסקה האירנית תגמלה אויבים ואיימה על ידידים כמו ישראל, והוא הפך למהמר בקנה מידה רחב. אם ההימור ייכשל, הוא עלול להוביל לעימות מסחרי בין ארה"ב לאירופה, התרחבותם של אלימות וטרור בחסות אירנית, ונזק כבד למאמץ בן עשרות השנים למנוע את הפצת הנשק הגרעיני. זה עלול להיות הימור בלי מנצחים.

תאריך:  11/05/18   |   עודכן:  11/05/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההימור הגדול של טראמפ
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חוסיין באראכ אובמה מוסלמי
מקס פאואר   |  11/05/18 13:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עידן יוסף
הצבא חושף תצלומי אוויר של אתרים שהופצצו אתמול בתקיפה בסוריה במסגרת מבצע "בית הקלפים" בהם אתרי מודיעין אירניים, מתחם צבאי ולוגיסטי בכיסוואה, מחנה צבאי אירני צפונית לדמשק ועמדות צבאיות
עידן יוסף
נשיא אירן מנסה להוריד את גובה הלהבות לאחר העימות הלילי עם ישראל    הקצלר מרקל מגנה את מתקפת הרקטות על רמת הגולן: "קוראת לאירנים למתן את ההסלמה באזור"
עידן יוסף
קצין בכיר אומר כי בצה"ל מתכננים את המשך הפעילות כולל מדרגות תגובה, ומסביר כי תנאי מזג האוויר הגבילו את הפעולה    ראש הממשלה: אנחנו נמצאים במערכה ממושכת
אלברט שבות
שאלתם את עצמכם פעם מדוע עושה אירן מאמצים כבירים להצטייד בנשק גרעיני ולאיים בו על ישראל? לא נשקפת לאירן שום סכנה מכיוון ישראל, אין לה שום סכסוך מדיני-ביטחוני איתנו גם אין לנו גבול משותף    שום מדינה נורמלית או הזויה לא תסכן את עצם קיומה בהרפתקה גרעינית נגד ישות שלבטח תגיב אם תותקף ותגיב בהתאם: תשמיד את אירן
יוני בן-מנחם
אירן תמשיך לנסות ולהוציא לפועל פיגוע נקמה נגד ישראל כדי לשקם את ההרתעה שלה שנפגעה ע"י צה"ל. אנו נמצאים בתחילתו של עימות צבאי מוגבל בגבול הצפון ויש לנהל אותו בחוכמה כדי שלא יתפתח למלחמה כוללת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il