X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ביל פאואל בניוזוויק: הצעד הקריטי יהיה הטלת עיצומים אמריקניים על חברות זרות שיסחרו עם אירן, וסביר להניח שבעקבות זאת יחדלו רוב החברות האירופיות - ולא רק האמריקניות - לעשות עסקים עם משטר האייתולות
▪  ▪  ▪
פומפאו. חיזק את המתנגדים [צילום: מנואל סנאטה, AP]

הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ על הפרישה מהסכם הגרעין עם אירן היא נצחונם של "המתכננים" על "המתקנים" – כותב ביל פאואל בניוזוויק.
הצעד הקריטי ביותר יהיה העיצומים המשניים שצפויה ארה"ב להטיל על חברות זרות שיעסקו עסקים עם אירן: מי שיפעל כך – לא יוכל לפעול בארה"ב. סביר להניח שרוב החברות האירופיות יפסיקו לפעול באירן ויותירו את השוק הזה לרוסיה וסין – שתי החותמות האחרות על העסקה מ-2015.
החלטתו של טראמפ שמה קץ לוויכוח קשה שהתנהל בממשלו. מחנה אחד דגל בהישארות בעסקה וניסיון לתקן אותה – בעיקר באמצעות שכנוען של גרמניה, בריטניה וצרפת להציג לטהרן דרישות קשוחות והפעלת לחץ עליה להיענות להן. מחנה זה – "המתקנים" – טען שבשבועות האחרונים הושגה התקדמות מול המדינות האירופיות בדבר הצורך בהסכם מתוקן, אשר יטפל בתוכנית הטילים של אירן ובחתרנותה במזרח התיכון. אבל לא הושגה הסכמה בנקודה קריטית: מה יקרה לתוכנית הגרעין האירנית כאשר תפוג העסקה הנוכחית.
ואולם, מינוייהם של ג'ון בולטון ומייק פומפאו ליועץ לביטחון לאומי ולשר החוץ, חיזקו בצורה משמעותית את כוחם של מתנגדי ההסכם; קודמיהם, הרברט מקמאסטר ורקס טילרסון, סברו שיש לדבוק בעסקה אם הדבר אפשרי. הממשל פעל במהירות אל מול הביקורת הצפויה מיוצאי ממשל אובמה ומרוב התקשורת.
הטענה העיקרית של מתנגדי הממשל היא חזרה על הטיעון שעמד בבסיס ההסכם: נסיגה ממנו תעמיד את ארה"ב בפני הסכנה שתצטרך לנקוט בפעולה צבאית נגד אירן. ממשל טראמפ אינו קונה טענה זו, אומר פאואל. ראשית, הממשל הנוכחי סבור שאירן תנסה בכל מקרה להשיג נשק גרעיני ושהיא תעשה זאת באמצעות צנטריפוגות משוכללות יותר מהקיימות לאחר שההסכם יפקע.
שנית, אנשי טראמפ סבורים שהעסקה מנעה מארה"ב להתמודד בצורה קשוחה יותר עם אירן ביתר חלקי המזרח התיכון. הם אומרים, כי העובדה שחצי מיליון בני אדם נהרגו בסוריה – מדינת החסות של אירן – מלמדת שממשל אובמה לא היה מוכן להתעמת עם טהרן. שלישית, הם לא משוכנעים שהפרישה מההסכם תחולל משבר ביחסים עם בעלות הברית האירופיות; הם מאמינים שבסופו של דבר האירנים והאירופים כאחד יחזרו לשולחן המו"מ.
ועדיין, טוען פאואל, היה היבט אירוני בנאומו של טראמפ: האם הוא באמת מתכוון להתעמת עם אירן במקומות בהם היא מחוללת צרות? כל מה שעשה עד היום ממשלו בתחום זה, היה שתי מהלומות בסוריה בתגובה על השימוש של משטר אסד בנשק כימי. טראמפ מטבעו הוא בדלן, אבל כעת יהיה צורך בדיפלומטיה רבת זרועות. האתגר: לשמור על ההסכמה עם בעלות הברית, להביא את אירן בחזרה לשולחן כדי לדון במגבלות חמורות בהרבה, ולהבהיר לאייתולות שארצם תשלם מחיר כבד – לא רק כלכלית, אלא אולי גם צבאית – אם לא יעשו זאת.

תאריך:  11/05/18   |   עודכן:  11/05/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עידן יוסף
שר הביטחון אומר בקצרין: "אני לא חושב שהכל הסתיים, אבל אנחנו בהחלט עם אצבע על הדופק. אין מקום ליהירות ולאופוריה"    הערכה: אלמלא תקיפות חיל-האוויר בסוריה האירוע לא היה נגמר ב-20 רקטות
איתמר לוין
אירן תרוץ לפצצה גרעינית!    קים יתאבד ויקח איתו את העולם!    חיזבאללה מאיים עלינו ב-100,000 טילים!    הדמוקרטיה בסכנת הרס!    ישראל תהפוך למדינת הלכה!    זה מה שמשדרים לנו מי שרוצים לזרוע תבהלה; האמת שונה - לעיתים ב-180 מעלות
איתמר לוין
אקונומיסט: טראמפ בטוח שמנהיגי אירן מבלפים כאשר הם אומרים שלא יגיעו לעסקה טובה יותר, ושמנהיגי אירופה מבלפים כאשר הם מסכימים איתם
עידן יוסף
הצבא חושף תצלומי אוויר של אתרים שהופצצו אתמול בתקיפה בסוריה במסגרת מבצע "בית הקלפים" בהם אתרי מודיעין אירניים, מתחם צבאי ולוגיסטי בכיסוואה, מחנה צבאי אירני צפונית לדמשק ועמדות צבאיות
עידן יוסף
נשיא אירן מנסה להוריד את גובה הלהבות לאחר העימות הלילי עם ישראל    הקצלר מרקל מגנה את מתקפת הרקטות על רמת הגולן: "קוראת לאירנים למתן את ההסלמה באזור"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il