X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
התשובה: שניהם הביעו הערכה רבה למזכרים קצרים ותמציתיים, המחייבים את הכותב להעביר את המסר שלו בצורה ברורה ומעוררת השראה
▪  ▪  ▪
חדרי המלחמה של צ'רצ'יל [צילום: אליסטר גרנט, AP]

מה משותף לג'ף בזוס ולווינסטון צ'רצ'יל? – שניהם אוהבים מזכרים טובים, כותב ג'ון גאפר בפייננשל טיימס.
במכתבו האחרון לבעלי המניות של אמזון סיפר בזוס, כי כל הישיבות הפנימיות מתחילות בכך שכל משתתף מציג מזכר שאורכו עד שישה עמודים ומסביר במה יש לדון. במקום לצפות במצגת פאואר פוינט או להיכנס לדיון מיידי, מנהלי אמזון מבלים חצי שעה בדממה מוחלטת, כאשר הם קוראים זה את מזכרו של זה.
"זוהי תרבות הדיון המוזרה ביותר בה תיתקלו", הודה בזוס בראיון אחד. הרעיון הוא שכל מנהל מוכרח לזקק את רעיונותיו כך שכולם יוכלו להבין אותם. קריאת המזכרים מביאה לכך שכל הנוכחים בחדר יודעים באמת על מה עומדים לדבר, ולא רק מעמידים פנים שהם יודעים.
צ'רצ'יל היה אוהב את השיטה הזאת. ב-9.8.1940, חודש לפני שהחל הבליץ על לונדון, הוא הכתיב מזכר לעובדי המדינה בנושא מזכרים. "כדי לבצע את עבודתנו, עלינו לקרוא כמות עצומה של ניירות. כמעט כולם ארוכים מדי. הקפדה על הצגה תמציתית של הנקודות החשובות באמת תסייע לחשיבה בהירה".
הגישה של אמזון נראית אקסצנטרית, אבל יש בה ערך רב – סבור גאפר. ברוב החברות הגדולות יש יותר ישיבות, ויותר מדי רבות מהן בלתי מאורגנות. המשתתפים יוצאים מהם בלי לדעת על מה דובר ומה עליהם לעשות כעת. בזוס הוא חסיד גדול של יעילות ניהולית, והוא הבין שאם מתחילים ישיבות בכך שכולם יודעים את הדברים הבסיסיים, הדיון הופך למודע יותר ודמוקרטי יותר. יש פחות סיכוי שהחלטה תתקבל בצורה מקרית או בחוסר תשומת לב, ופחות אפשרות לשניים-שלושה אנשים לשלוט בתוצאה.
ההיבט המפתיע הוא האמון שנותן בזוס לניסוח על פני המידע. "יש לנו כל כך הרבה מדידות, ושמתי לב שכאשר האנקדוטות והמידע אינם מסכימים – בדרך כלל האנקדוטות צודקות. יש משהו לקוי בדרך שבה אנחנו מודדים". הוא מאמין בסיפור בהיר ומעדיף אותו על פני הסתמכות על מידע, גרפים או שקפים. כמה מן המזכרים של אמזון מנוסחים כמעט כמו סיפור דרמטי: מזכר אופיני על מוצר חדש מנוסח כמו הודעה לעיתונות ושאלות ותשובות אותן יכול הלקוח להבין.
צ'רצ'יל – עיתונאי שהפך לפוליטיקאי – היה מסור להיגדים חזקים שיכולים לעצב את המדיניות. "הבה לא נירתע משימוש בביטוי משמעותי קצר, גם אם הוא שנוי במחלוקת", הנחה את עובדי המדינה. "רוב הביטויים הצמריריים הם רק ריפוד, שאפשר לוותר עליו לחלוטין". הוא ובזוס יכולים להסכים על המקום המתאים לנתונים: אי-שם בסוף. "אם דוח מסתמך על ניתוח מפורט של גורמים מסובכים, צריך להעביר אותם לנספח", הורה צ'רצ'יל. מנהלי אמזון קיבלו בדיוק את אותה הנחיה.
את התמציתיות, כמו כל דבר, אפשר גם לקחת רחוק מדי. צוות המועצה לביטחון לאומי הונחה לצמצם את מזכריו לעמוד אחד, כי דונלד טראמפ לא אוהב לקרוא יותר מדי. לאחר מכן התברר, שהנשיא רוצה עוד פחות: שתיים-שלוש נקודות פשוטות ככל האפשר ועדיפות לתמונות.
הכנה של תזכירים מקוצרים מצריכה הרבה יותר עבודה מאשר שפיכת נתונים על שקף. הדבר מחייב את הכותב לא רק לחשוב על ליבת טיעונו, אלא גם לנסח אותה בצורה היכולה לעורר השראה מצד הקורא. צ'רצ'יל יכול היה לעשות זאת כלאחר יד; רובנו צריכים להתאמץ הרבה יותר. וכמו שאומר בזוס, יש צורך במאמץ רב כדי לכתוב מזכר "מבריק ומחושב". אבל התוצאה היא שגם הדיבור בציבור הרבה יותר ברור.
גאפר מסכם: "צ'רצ'יל, שהיה צריך לקבל החלטות של חיים ומוות, הקדיש זמן ביום בו הופצצה ברמינגהאם כדי להסביר כיצד לכתוב מזכרים. בזוס הצליח בצורה בלתי רגילה באמזון בכך שלמד את הערך של מתן תדרוכים מחושבים למנהליו. כדאי לנו להאזין להם".

תאריך:  10/05/18   |   עודכן:  10/05/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
חברת התעופה של האמירות פותחת קו ישיר לבירת וויילס - עיר הרחוקה מלהיות יעד מרכזי. אקונומיסט מסביר זאת על-רקע הסגר שהטילו סעודיה ומצרים על קטר, ואומר שהמהלך נראה כמו צעד של יאוש
איתמר לוין
הינתקותה של חרטום מטהרן, מלחמתה בטרור וחשיבותה למניעת הגירה לאירופה - כל אלו גורמים לעולם להעלים עין מפשעי המלחמה המיוחסים לנשיא המדינה
איתמר לוין
מיליארדרים משתמשים במלכ"רים המיועדים לצדקה כדי להשפיע בחשאי על הזירה הפוליטית - ומאמר ב-USA Today מזהיר מההשלכות המסוכנות של מצב זה
איתמר לוין
הערות אנטישמיות של חבר מועצת עיריית וושינגטון הביאו לתגובה הולמת, אך מאמר בוושינגטון פוסט טוען שהתופעה רחבה יותר - וכך גם צריכה להיות התגובה
איתמר לוין
אריק שניידרמן היה התובע הכללי של המדינה ומבקר חריף של טראמפ וממשלו    ארבע נשים טענו שתקף אותן במסגרת מערכות יחסים; שניידרמן הכחיש אך התפטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il