X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
חצי שנה אחרי הדחתו של רוברט מוגאבה, זימבאבווה רוצה להיכנס לכלכלה העולמית. הבעיה היא, שיש להתמודד עם הגנרלים הממשיכים להתערב בפוליטיקה ועם כלכלה בלתי פורמלית עצומת ממדים, כותב Foreign Affairs
▪  ▪  ▪
מננגוואגה. לזכות במנדט [צילום: צוונגיראיי מוקאז'י, AP]

"זימבאבווה פתוחה לעסקים" – זהו המסר של נשיא המדינה, אמרסון מננגוואגה, מאז החליף את הרודן הוותיק רוברט מוגאבה בנובמבר 2017. נכון לעכשיו המצב עגום: התוצר לנפש יורד, החוב מגיע לעשירית מהתוצר ושער המטבע בשוק השחור גבוה ב-30% משערו הרשמי. אין ספק שהממשלה החדשה רוצה להכניס את זימבאבווה לכלכלה העולמית, אבל השאלה היא האם מדובר ביותר מאשר תיקון קוסמטי – כותב ג'ון רפלי ב-Foreign Affair.
ממשל מוגאבה הרס את כלכלת המדינה. בשני העשורים הראשונים לאחר הכרזת עצמאותה ב-1980, נחשבה זימבאבווה לסיפור הצלחה אפריקני עם צמיחה כלכלית עקבית של למעלה מ-1% לשנה. אבל אז, עם תחילת האלף, אימץ מוגאבה מדיניות כלכלית אנטי-קולוניאליסטית ולאומנית, והחל להחרים אדמות שעובדו בידי חקלאים לבנים. מאז ירדה ההכנסה הממוצעת בשליש – וזה לא הכי גרוע, כי בשנים 2013-2009 נרשמה התאוששות יחסית. אבל כאשר תפס מוגאבה שוב את השלטון המוחלט, התחדשה הצניחה.
ברחובותיה של הבירה הרארה קשה לראות סימנים למצוקה זאת, כותב רפלי. הכבישים עמוסים, המדפים מלאים בכל טוב והמסעדות הומות אדם. רבים יטענו שאין להם כסף, אבל אחרי קצת לחץ יודו בחיוך, שהם מנהלים כל מיני עסקים מתחת לשולחן. לא מדובר בכלכלה שקרסה אלא בכלכלה שיצאה מחוץ למסגרת הפורמלית. קרן המטבע הבינלאומית קבעה לאחרונה, כי רק לבוליביה יש כלכלה בלתי רשמית גדולה מזו של זימבאבווה; ההערכה היא שמחצית מהפעילות מתנהלת בצורה לא רשמית.
זוהי בעיה עצומה, מדגיש רפלי. התוצר נותר בהיקף קטן, משום שרבים רוצים להישאר מחוץ למכ"ם. הדבר מגביל את ההשקעות בטכנולוגיה חדישה ומונע את הגברת היעילות. כל חברה הזקוקה למשאבים, במיוחד למשאבים מיובאים, נאבקת למצוא מטבע חוץ בשער סביר. כל אלו מובילים לכך שחלקו של המגזר היצרני בתמ"ג צנח מאז קבלת העצמאות מחמישית לעשירית.
בזימבאבווה יש יותר כסף מהנגלה לעין. בשנה שעברה עברו לכל היותר 75% מההכנסות בערוצים הרשמיים; היתרה הייתה בערוצים עליהם אין למדינה מושג. אין זה נדיר שלמשפחה מן המעמד הבינוני יהיו הכנסות דולריות ממקור עלום כלשהו, ואת הכסף הזה לא מכניסים למערכת הרשמית וממילא הוא לא מסייע לכלכלה הלאומית. התוצאה היא מחסור במזומנים: מחוץ לבנקים משתרכים תורים ארוכים למשיכת כסף, ולרוב כבר בשעות לפני הצהריים הוא אוזל.
אם תצליח ממשלת זימבאבווה להכניס למערכת הרשמית את הכסף המוסתר ואת הפעילות הכלכלית המניבה אותו, זה יהיה צעד חשוב קדימה. חלק מהתנאים לתחייה של זימבאבווה עודם קיימים: יכולתה המינהלית טובה, יש מחצבים רבים ומקורות אנרגיה פוטנציאליים, וכוח אדם משכיל מהטובים ביבשת.
אם הממשלה תצליח לשכנע את תושביה ואת המשקיעים הזרים שהצליחה לשים מאחוריה את עידן מוגאבה, צמיחה מהירה תהיה אפשרית. הסרת מגבלות על מטבע החוץ כבר הוכיחה את עצמה כמכשיר למשיכת הון זר. לנוכח העובדה שהמגזר היצרני עובד ב-40% בלבד מיכולתו, גישה למשאבים יכולה להוביל במהירות לזינוק של 50% בתפוקה – ובהמשך להגדלת התעסוקה והצריכה. בשנה שעברה, שלוש מן המדינות הצומחות במהירות הגדולה ביותר בעולם היו באפריקה, וזימבאבווה יכולה להצטרף אליהן.
אבל, מדגיש רפלי, גם ההפך הוא ריאלי מבחינתם של תושבי זימבאבווה. כסף הנכנס למחזור עלול להוביל להגדלת החוב הלאומי ולתשלומים לתומכיה של המפלגה השלטת. משקיעים אפשריים עושים תוכניות, אבל לא מיישמים אותן בטרם יקבלו ודאות לגבי העתיד, ודאי עד הבחירות בקיץ הקרוב. אם האופוזיציה תנצח, יעלה מאוד הסיכוי להתאוששות כלכלית.
לאחר מאבק פנימי, התאחדה האופוזיציה מאחורי מועמדותו של עורך הדין נלסון קמיסה – אך הדרך לניצחון בבחירות עמוסת מכשולים. למרות שהדחתו של מוגאבה נעשתה במסגרת החוקה, ברור שהגנרלים מילאו תפקיד משמעותי באירוע והם אף נטלו לעצמם את תפקידי סגן הנשיא וכמה שרים. מנהיגי האופוזיציה חושדים שהצבא הוא העומד מאחורי התנגדותה של הממשלה לדרישותיהם לבצע רפורמה בדיני הבחירות, כמו פתיחת התקשורת הממלכתית בפני אנשי האופוזיציה, הגבלת החיילים למחנותיהם והבטחת האי-תלות של ועדת הבחירות. הם מאיימים להוציא לרחובות המונים ולמנוע את הבחירות אם דרישותיהם לא ייענו.
רק מעטים מאזרחי זימבאבווה מוכנים להאמין שהמדינה עומדת על ספו של עידן חדש או שהגנרלים מתכוונים לסגת מן המעורבות בפוליטיקה. ראוי לציין, כי מננגוואגה הסכים לנוכחותם של מפקחים זרים בבחירות, ומנהיגי האופוזיציה מסכימים שפיקוח יעיל יקשה על הצבא ועל מפלגת השלטון לגנוב את הבחירות. בהחלט ייתכן שהטקטיקה של מננגוואגה עצמו היא לזכות במנדט מהציבור כדי לבדל את עצמו מקודמו; פעולותיו מלמדות על רצונו להתנתק מחטאי העבר.
למדינות המערב יש הזדמנות אמיתית לסייע לזימבאבווה להפוך את הדחתו של מוגאבה ליותר מאשר כמה ימים של חגיגות. בחירות חופשיות כשלעצמן לא יחוללו את המהפך. ממשלה חדשה תצטרך לפתח מערכת מטבע חדשה, לקבוע אסטרטגיה אמינה לפרעון חובותיה ולהפחית את הוצאות המדינה הבולעות כמעט את כל הכנסותיה ומותירות כמעט כלום להשקעה בתשתיות הפיזיות והחברתיות השוקעות. מנדט אמיתי יאפשר לה לעשות את כל זה.

תאריך:  17/05/18   |   עודכן:  17/05/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
מספר המהגרים בין שתי המדינות היה אשתקד פי עשרה ממספרם של אלו שיצאו מהמזרח התיכון לאירופה. לוס אנג'לס טיימס מדווח מהעיר קוקוטה, הקורסת תחת הנטל
איתמר לוין
הוועדה אימצה פה אחד את המסקנה הנחרצת אליה הגיעו כל שירותי הביון    מסמכים שהותרו לפרסום מגלים: טראמפ הבן הגיב במילים "אני אוהב את זה" על ההצעה לקבל מעורכת הדין המקורבת לקרמלין מידע מזיק על קלינטון
איתמר לוין
בתי המשפט בארה"ב משחררים עצורים רק אם ביכולתם להפקיד ערבות, בלי לבחון את מסוכנותם ובלי שיש להם מידע על עברם הפלילי. מאמר ב-USA Today מציע רפורמה
איתמר לוין
עורכי התחקיר טוענים, כי זכריה אחמד שאה הוביל את טיסה 370 להתרסקות, אחרי שהוריד בכוונה את לחץ האוויר וגרם לכל יתר 238 הנוסעים לאבד את הכרתם
איתמר לוין
טוענת שהתרגיל האווירי השנתי של ארה"ב וקוריאה הדרומית - שהחל בשבוע שעבר - "הורס את מצב הרוח הדיפלומטי"    פרשנים: הקיצונים בצבא עושים שריר
רשימות נוספות
37% לימין-מרכז באיטליה  /  איתמר לוין
האמירות של טראמפ: נכון, תלוי הקשר, לא נכון  /  איתמר לוין
כוכבים בשירות ביה"ד הבינלאומי  /  איתמר לוין
"רוסיה בחשה בקטלוניה"  /  איתמר לוין
הספורט מושך את הביטוח  /  איתמר לוין
25 דמוקרטים פוזלים ל-2020  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il