X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
החרם שהטילו מצרים וסעודיה על קטר לא פגע בכלכלתה ובהשפעתה הבינלאומית. להפך: הנתונים מלמדים שמצבה של האמירות רק השתפר בשנה האחרונה
▪  ▪  ▪
השקעות ברחבי העולם [צילום: כרמן ג'ברלי, AP]

שנה בדיוק חלפה מאז הכריזו סעודיה, מצרים, בחריין ואיחוד האמירויות על ניתוק הקשרים עם קטר ועל בידודה של האמירות הקטנה והעשירה – ובדיקת ניוזוויק מעלה, כי באופן לא נראה סיכוי לפתרון המשבר.
בסוף מאי 2017 ניתקו סעודיה ואיחוד האמירויות את כל הגישה לתקשורת הקטרית – כולל ערוץ אל-גז'ירה – לאחר שסוכנות הידיעות הקטרית שידרה ציטוטים שנויים במחלוקת שיוחסו לשליט האמירויות, תמים בן אחמד השני. על-פי הציטוט, האמיר הגדיר את אירן כ"מעצמה מוסלמית", אמר ש"אין חוכמה בהחמרת העוינות כלפיה" והעיר שיחסיה של קטר עם ממשל טראמפ מתוחים.
קטר מיהרה לטעון שמדובר בזיוף שמקורו בחדירה למחשבי סוכנות הידיעות שלה, אך סעודיה לא קיבלה את ההסבר וניתקה את כל הקשרים קטר; איחוד האמירויות, בחריין ומצרים הלכו מיד בעקבותיה. הקבוצה האשימה את קטר במתן תמיכה כספית למחבלים והציגה לה 13 דרישות כתנאי להסרת הסגר. ביניהן: ניתוק היחסים עם אירן, הפסקת התמיכה הכספית בארגוני טרור (האחים המוסלמים, אל-קאעידה, דאעש וחיזבאללה), סגירת אל-ג'זירה ותשלום פיצויים על הנזקים הנטענים שגרמה מדיניותה. כפי שניתן היה לצפות, קטר דחתה את הדרישות והגדירה אותן כפגיעה בריבונותה.
הצעד הסעודי בא שבועות בודדים לאחר ביקורו של הנשיא דונלד טראמפ בממלכה, ורבים שיערו שהוא נעשה בברכתו; טראמפ הודיע על תמיכתו במהלך לאחר שהוכרז. עם זאת, שר החוץ דאז, רקס טילרסון, נקט בגישה ניטראלית יותר וקרא למצוא פתרון לסכסוך. ניוזוויק מזכיר, כי לצד קשריה הקרובים של ארה"ב עם מטילות החרם, יש לה בקטר בסיס ובו 10,000 חיילים, אשר שימש כמפקדה של כוחותיה בעת הפלישה לעירק ב-2003.
כאשר המשבר הלך והתמשך, נקט גם טראמפ בגישה מאוזנת יותר וקרא לקיים דו-שיח בין הצדדים היריבים. במקביל, לפני חודשיים הוא אירח בבית הלבן את שליט קטר – שבעה חודשים לאחר שנפגש איתו בניו-יורק. למרות שהמדינה מונה 3 מיליון תושבים בלבד – 90% מתוכם אזרחים זרים – יש לה השפעה בינלאומית משמעותית, בזכות עושרה ומיקומה האסטרטגי. בקטר מצויים מאגר הגז הטבעי השלישי בגודלו בעולם (אחרי אירן ורוסיה) ושדות נפט עשירים.
האמירות משקיעה ברחבי העולם את רווחיה מהגז והנפט, ובין היתר יש לה אחזקות באמפייר סטייט בילדינג, בבניין הגבוה ביותר בלונדון ("Shard"), בחברת אובר ובחנות הכל-בו הלונדונית הרודס. חודש לאחר הטלת הסגר אמר שר האוצר הקטרי, עלי שריף אל-עמאדי, כי ארצו עשירה מכדי לדאוג מכמה שכנים רגזנים. היא גם בעלת התוצר לנפש השני בגובהו בעולם: 124,900 דולר בשנת 2017.
שנה מאוחר יותר, קטר אינה מראה סימנים של התקפלות. יש אף הטוענים שהסגר חיזק את שליטי האמירות וסייע להם למשוך השקעות בינלאומיות גדולות יותר. שר ההגנה הקטרי, חאלד אל-עטייה, אומר שבשנה האחרונה עלה התוצר הלאומי, כולל תרופות ומזון, בצורה משמעותית. קרן המטבע הבינלאומית פרסמה בחודש מארס תחזית ולפיה הצמיחה בקטר תגיע השנה ל-2.6% לעומת 2.1% אשתקד, וקבעה שהשפעותיו של המשבר הן שוליות.

תאריך:  06/06/18   |   עודכן:  06/06/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
מחלקה ראשונה
המחאה כוונה במקורה נגד כוונת ממשלת ירדן להפעיל מנגנון מס חדש, שיפגע בשכר השכירים ובמעמד הביניים    המלך עבדאללה פירסם צו המורה להקפיא את החלטת הממשלה האחרונה להעלות את מחירי הדלק והחשמל במדינה
יאיר דקל
הכבוד החשוב שאנחנו לא מתייחסים אליו    עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים, אמרו בכירי צה"ל: "נגרש את הערבושים האלה... נטאטא אותם"
יוני בן-מנחם
הפגנות חסרות תקדים בירדן על-רקע המצב הכלכלי הקשה וחשש לפרוץ אינתיפאדה עממית. המלך עבדאללה מנסה לעצור את התסיסה אך ירדן תיאלץ לנקוט צעדים קשים בתחום הכלכלי
עמי דור-און
המטרה: להאיץ את היכולת הסעודית לפתח בעצמה נשק גרעיני כדי שאירן לא תהיה השחקן הגרעיני היחיד שיאיים על שלמות הממלכה
שאול מנשה
יש לדבר גלויות: מי שגרם לנזקים בנושא הפלשתיני, הם מנהיגי הפלשתינים וחלק ממנהיגי ערב    אין כמו הערבים שמאבדים הזדמנויות ובמיוחד בתחום הבעיה הפלשתינית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il