X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
למרות ההתנגדות בפולין ובאיחוד האירופי, נכנס לתוקפו חוק המחייב את שופטי העליון לפרוש בגיל 65 - והממשלה מינתה נשיא חדש, בן 66
▪  ▪  ▪
הפגנה אמש בוורשה נגד החוק [צילום: צ'ארק סוקולובסקי, AP]

ממשלת פולין ביצעה הלילה (יום ד', 4.7.18) מה שמתנגדיה מכנים "טיהור בבית המשפט העליון", כאשר נכנס לתוקפו חוק המחייב 27 מבין 72 השופטים - כולל נשיאת בית המשפט - לפרוש מיד. ביצוע החוק מגביר את העימות בין ורשה לבין יתר מדינות האיחוד האירופי, שכבר שוקלות להטיל עליה עיצומים בשל הצעדים נגד המערכת השיפוטית.
החוק קובע, כי שופטי בית המשפט העליון יהיו חייבים לפרוש בגיל 65, אלא אם יבקשו ויקבלו מנשיא המדינה הארכה של כהונתם. יש לציין, כי בעוד בישראל הגבלת גיל הכהונה חל על כל השופטים והוא קבוע בחוק מאז ראשית ימי המדינה, בפולין מדובר על שינוי רטרואקטיבי באורך כהונתם של השופטים המכהנים. ככלל, שינויים כאלו בחוק אמורים להיות צופי פני עתיד ולא לחול על מי שהתקבלו לתפקידיהם בתנאים אחרים. החלת חובת הפרישה על השופטים המכהנים, נתפסת לפיכך כרצון של ממשלת מתיאוש מורבייצקי (האחראית גם לחוק השואה השנוי במחלוקת) להכניס לבית המשפט העליון את עושי דברה. צעד נוסף הנתפס ככזה הוא הקמת גוף משמעתי לשופטים.
מפלגתו של מורבייצקי – "חוק וצדק" – תקפה במשך שניצם את שופטי פולין, בטענה שהם "קומוניסטים שלא חזרו בתשובה" ומהווים מכשול בפני הדרג הפוליטי. לאחר שעלתה לשלטון בשנת 2015, השתלטה המפלגה על בית המשפט החוקתי ומינתה את שר המשפטים לראש התביעה הכללית. לאחרונה נטלה הממשלה לידיה סמכויות נוספות בתחום מינוי השופטים, וניו-יורק טיימס מדווח על הטרדות ואיומים כלפי שופטים שהתבטאו נגד השינויים האחרונים.
כל הצעדים הללו התקבלו בגינויים בינלאומיים ובהפגנות של רבבות פולנים, אך הממשלה עמדה על יישומם. כמה שעות לפני כניסתו לתוקף של החוק בדבר פרישת השופטים, יצאו פולנים לרחובות בלמעלה מ-60 ערים ועיירות. עם השקיעה התאספו רבים מול האנדרטה לזכר הרוגי ההתקוממות בוורשה באוגוסט 1944 וצעקו מילה אחת אך מוכרת היטב: "סולידריות" – שמה של התנועה בראשותו של לך ולנסה, שהפילה את המשטר הקומוניסטי ב-1989.
הנשיאה המודחת של בית המשפט העליון, מלגורז'טה גרסדורף, הביעה דאגה עמוקה לגבי הכיוון בו צועדת פולין. "אני לא רוצה להגיד שאני מבועתת", אמרה לפני מספר ימים, "אבל ברור שזה לא הכיוון שהייתי רוצה ללכת בו או לתמוך בו, משום שאני חושבת שזה הורס את כל מה שנבנה ב-25 השנים האחרונות". גרסדורף וכתריסר מעמיתיה סירבו לפנות לנשיא אנדריי דובה בבקשה להאריך את כהונתם, בטענה שהחוק אינו חוקתי. בשבוע שעבר הצביעו 63 מבין השופטים בעד המשך כהונתה של הנשיאה, שמונתה בשנת 2014 לקדנציה בת חמש שנים.
תומכיהם טוענים, שהחוק מכוון נגד שופטים מסוימים ואין לו כל קשר עם גילאיהם. טענה זו קיבלה חיזוק כאשר הודיעה הממשלה, שאת גרסדורף יחליף יוזף יווולסקי בן ה-66. השופטים המודחים, בראשותה של גרסדורף, הודיעו שיגיעו לעבודתם הבוקר, מה שעלול לגרור עימות – אולי אפילו פיזי – עם הממשלה.
האיחוד האירופי רואה את הצעדים הפולניים כאיום על שלטון החוק וכפגיעה בערכים המערביים הניצבים בבסיסו של האיחוד. אולם מסביר הטיימס, כשלונו של האיחוד להתמודד עם השלטון הסמכותני של ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, עודד מנהיגים אחרים באזור לנקוט בצעדים פופוליסטיים ולאומניים. משקיפים ומשפטנים מזהירים, כי אם האיחוד לא יצליח לבלום את צעדיה של פולין, תגבר עוד יותר הסכנה לדמוקרטיה בחלק מן המדינות החברות בו.
עם זאת, לא ברור מה יכול האיחוד לעשות. לראשונה בתולדותיו הוא הפעיל את "נשק יום הדין" שלו והפעיל את סעיף 7 לאמנה, היכול להוביל בסופו של דבר לשלילת זכות ההצבעה של פולין במוסדותיו. אולם צעד שכזה דורש הסכמה פה אחד של 28 המדינות האחרות – ואין סיכוי להשיג אותה, לנוכח הגיבוי שמקבלת פולין מהונגריה וממדינות אחרות הפוסעות בשביל הסמכותני. בית המשפט האירופי יכול להכריז על הדחת השופטים כצעד בלתי חוקתי, אך אין לו כל דרך לאכוף את החלטותיו.
ההתנגדות העיקרית היא בתוך פולין. רוב 10,000 השופטים במדינה מאוחדים בהתנגדותם לצעדיה של הממשלה ולחצי-נגד מצד הציבור הולכים ומתעצמים. ולנסה – חתן פרס נובל לשלום ומי שהיה נשיא פולין בשנים 1995-1990 – הצהיר בתחילת השבוע שיוביל מרי אזרחי אם השופטים אכן יודחו. "אם הם ירימו את טלפיהם נגד בית המשפט העליון, אני אצא לוורשה", כתב בדף הפייסבוק שלו.

תאריך:  04/07/18   |   עודכן:  04/07/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
דונלד טראמפ, תלמידי בית הספר פארקלנד - וגם בלוגרים בוטים, מבקרי אופנה, הזמרת ריהאנה, שניים מבני משפחת קרדשיאן ואפילו דמות מצוירת אחת
איתמר לוין
ארה"ב הפעילה מטוסים בשווי מיליארדי דולרים נגד קבוצה של לוחמי דאעש בלוב - דוגמה מובהקת לבעיות ארוכות הטווח של המלחמה בטרור
איתמר לוין
האיחוד מסוגל לתקן את עצמו רק בזמן משבר - ולכן הפסגה בשבוע שעבר עסקה בהגירה במקום ברפורמות החיוניות שמציע מקרון
איתמר לוין
הכנסותיו של לברון ג'יימס לאורך הקריירה צפויות לעבור את רף מיליארד הדולר בארבע שנותיו בלוס אנג'לס - לא רק משכרו על המגרש, אלא גם ובעיקר מחוזי פרסום ומעסקיו בתחומי הבידור והתקשורת
איתמר לוין
אם טראמפ יצליח למנות שמרן מובהק לבית המשפט העליון, יכול להיווצר בו רוב שיבטל את פסק הדין משנת 1973 אשר קבע שההפלות הן חוקיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il