X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הבנק הגדול ביותר בדנמרק מעורב בהלבנת מיליארדי דולרים באסטוניה, עלול להיקנס בסכומי עתק ובינתיים מאבד לקוחות וחלק משמעותי משוויו
▪  ▪  ▪
"נראים כמו טיפשים"

לדייוויד הלגסון נמאס. היזם מאיסלנד שהקים בדנמרק את חברת משחקי המחשב Unity Technologies – ששוויה מוערך ב-2.6 מיליארד דולר – החליט בשבוע שעבר להעביר את החשבון שלו מבנק דנסקה, הגדול ביותר במדינה. הלגסון היה מרוצה מהשירות והודה שממש אינו מאושר מן המחשבה על העבודה הרבה הכרוכה בהעברת פעילותו, אבל הוא החליט לפעול מתוך שיקולים עקרוניים: הוא לא עושה עסקים בבנק המעורב בפרשת הלבנת כספים הגורמת מדי יום נזק למוניטין שלו, כתב בדף הפייסבוק שלו.
הבנק הוקם בשנת 1871, והוא אחד הגדולים בצפון אירופה בבנקאות קמעונאית. שערוריית ההלבנות נמשכת כבר זמן רב, אבל בשבוע שעבר היא התעצמה ובשלושה הימים האחרונים שלו איבד הבנק 5% מערכו – טלטלה קשה למוסד פיננסי בהיקף שכזה.
השערורייה מתרכזת בסניף דנסקה באסטוניה, שלפי החשד קיבל בשנים 2017-2005 מיליארדי דולרים מפוקפקים מרוסיה, אזרבייג'אן ומולדובה. יקוב דדנרות' ברנהוף, מומחה דני להלבנות הון, אמר לפייננשל טיימס: "זה רציני מאוד. אתה יכול להשוות את השערורייה הזאת לשערוריות הלבנת הכספים החמורות ביותר באירופה. זה אסון לבנק".
הלחץ הממשלתי על הבנק הולך וגובר, כאשר ממשלת דנמרק מאיימת לעקל את כל הרווחים שהפיק מאותן תנועות חשודות, והמשקיעים חוששים שארה"ב תצטרף לחקירות שכבר מתנהלות בדנמרק, אסטוניה וצרפת. הסיכונים כבדים מאוד כאשר זוכרים את הקנסות שהוטלו על בנקים אחרים בנסיבות דומות: 630 מיליון דולר לדויטשה בנק ו-1.9 מיליארד דולר ל-HSBC. השערורייה של דנסקה עלולה להיות גדולה עוד יותר: העיתון Berlingske, שחשף רבים מפרטי הפרשה, טוען שמדובר בהלבנת 8.3 מיליארד דולר. הבנק סירב למסור נתונים משלו, אבל מנהליו כבר הודו שהסכום גבוה מההערכות הקודמות שדיברו על 3.9 מיליארד דולר.
דנסקה נכנס לאסטוניה ב-2007 כאשר קנה את סמפו, הבנק השלישי בגודלו בפינלנד, אשר פעל במדינה הבלטית. העסקים שם היו מצוינים: הם היוו רק 0.5% מנכסיו של דנסקה ב-2013 אבל תרמו 2% מהרווחים. 99% מהרווחים באו מעסקות עם מי שאינם תושבי אסטוניה; התשואה על ההון של הסניף האסטוני הייתה 402% (!) לעומת 7% של הבנק כולו.
ברנהוף ובורק פיילס, מומחה אמריקני להלבנות הון, בחנו את המסמכים שחשף Berlingske ואמרו לפייננשל טיימס, כי ניכר בהם דפוס פעולה. רבים מן הלקוחות המעורבים בהעברות החשודות היו חברות קש ללא פעולות עסקית אמיתית. במקרים רבים תוארו ההעברות במונחים כלליים כמו "חלקי מכוניות" או "ציוד בנייה". לחברת קש אחת היו 2,207 עמודים של העברות בתוך שנה בודדת.
"דנסקה, הנהלתו ומחלקת הציוד שלו נראים כמו טיפשים. החשבונות שראיתי הם דוגמה מובהקת להלבנות כספים", טוען פיילס. לדבריו, ל-20 לקוחות – כולל חברות קש שנרשמו במקומות כמו סקוטלנד ואיי הבתולה הבריטיים – היו מאפיינים דומים מאוד ולשון דומה מאוד. "במקום לומר 'בגדי נשים' או 'שטיחים' הם אמרו 'טקסטיל'. במקום 'אסלות' או 'כיורים' הם אמרו 'ציוד סניטרי'. זו אחידות יוצאת דופו שמובילה אותי למסקנה שלא מדובר בצירוף מקרים". ברנהוף מוסיף: "הם לא עשו דבר למנוע הלבנות. זה כאילו שהם פתחו את הדלת, כל הכסף הזה נכנס והם לא עשו דבר כדי לברר מיהם הלקוחות".
יו"ר דנסקה, אולה אנדרסן, אמר לעיתון: "אנחנו לוקחים את העניין בצורה מאוד רצינית, והמקרה בשום אופן אינו משקף את הבנק שאנחנו רוצים להיות. לצערנו, החקירות [הפנימיות] לוקחות יותר זמן מכפי שהיינו רוצים, אבל זה חשוב ביותר והאינטרס של כולם הוא שהן יהיו מקיפות ככל הניתן. חומרתו של המקרה מחייבת זאת".
הבנק הוסיף: "אין ספק שלא היינו מספיק יעילים במניעת מעורבות אפשרית של הסניף באסטוניה בהלבנת הון. אנחנו מאוד מצטערים על כך. אנחנו לא רשאים להגיב על לקוחות ספציפיים, אך התיק כולו נסגר בסוף 2015".

תאריך:  09/07/18   |   עודכן:  09/07/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
בחודשים מאי-יוני מחקה החברה מדי יום למעלה ממיליון חשבונות חשודים, והקצב מהיר עוד יותר בחודש הנוכחי. המחיקות הן חלק מהתגובה לפרשה הרוסית
איתמר לוין
רשות הדואר האמריקנית הנפיקה ב-2010 בול של פסל החרות - עם בעיה קטנה: זה לא היה הפסל המקורי. הטעות הזאת תעלה לה 3.5 מיליון דולר
איתמר לוין
2,000 נשים וילדים של לוחמי דאעש מוחזקים במחנות בצפון סוריה, לכודים בתסבוכת מדינית וחוקית ללא מוצא. בן הוברד מניו-יורק טיימס ביקר באחד המחנות
איתמר לוין
סטיוארט ג'יימס קורא בגארדיאן לטפל בצורה תקיפה במגיפת ההתחזויות שלדבריו ירדה לשפל חסר תקדים: "היחס לרמאות הוא כמו אל חוכמת רחוב"
איתמר לוין
ארה"ב ואירופה חלוקות בשורה של נושאים, וזה צריך להדאיג את העולם כולו - טוען אקונומיסט. לשבועון יש כמה רעיונות מעשיים למנהיגי אירופה
רשימות נוספות
37% לימין-מרכז באיטליה  /  איתמר לוין
האמירות של טראמפ: נכון, תלוי הקשר, לא נכון  /  איתמר לוין
כוכבים בשירות ביה"ד הבינלאומי  /  איתמר לוין
מהיום: ארה"ב נגד סין  /  איתמר לוין
מים ממרחק 12,235 ק"מ  /  איתמר לוין
טראמפ בעקבות הכסף הגדול  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il