X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
השבועון מצביע על העיוותים שגורמת שיטת הבחירות האמריקנית, המאפשר למיעוט לשלוט. ההצעה שלו: להתחיל בשינוי שיטת ההצבעה לקונגרס
▪  ▪  ▪
השיטה אינה קבועה בחוקה

לכל שיטת בחירות יש חסרונות משלה, אבל ארה"ב לכודה במצב ייחודי: עריצות המיעוט – טוען אקונומיסט. מצב זה נוצר בשל פילוג הולך וגדל בין תושבי הערים לתושבי איזורי הכפר, ומשום שהרפובליקנים גדלו בצורה חסרת פרופורציות בכפר בעוד הדמוקרטים עשו זאת בערים.
התוצאות מרחיקות לכת. נכון להיום שולטים הרפובליקנים גם בבית הלבן, גם בסנאט וגם בבית הנבחרים, אבל בשלוש מערכות הבחירות האחרונות לקונגרס קיבלו מועמדיהם רק 46% ובבחירות האחרונות לנשיאות קיבל דונלד טראמפ רק 49%. בדיקת אקונומיסט העלתה, כי כדי שלדמוקרטים יהיה סיכוי של למעלה מ-50% לזכות בבית הנבחרים בנובמבר, הם צריכים לנצח בהפרש של לפחות 7% במניין הקולות הארצי. במילים אחרות: לדעת אקונומיסט, לרפובליקנים יש סיכוי של 0.01% לנצח במניין הקולות – אבל קרוב ל-33% לשמור על הרוב שלהם. אין שום שיטת בתי מפלגות אחרת, בה המפלגה הזוכה ברוב הקולות מוצאת את עצמה באופוזיציה לעיתים כה תכופות.
חלק מחוסר השוויון הוא מכוון. לכל מדינה יש שני סנאטורים כדי למנוע את קיפוחן של הקטנות בידי הגדולות. אבל ייצוג היתר של איזורי הכפר לא אמור להשפיע על בית הנבחרים ועל הנשיאות. זה אכן היה המצב ב-200 השנים האחרונות. אבל כיום, ב-13 המדינות הצפופות ביותר יש 121 חברי קונגרס דמוקרטים ו-73 רפובליקנים, ובכל השאר – 163 רפובליקנים ו-72 דמוקרטים.
ההטיה מעמיקה. כל הנשיאים שנבחרו במאה ה-20 ניצחו גם במניין הקולות. בשתיים מתוך חמש מערכות הבחירות במאה ה-21, כבר נבחרו מי שהפסידו במניין זה: ג'ורג' בוש הבן ודונלד טראמפ. מאחר שהשופטים הפדרליים ממונים בידי הפוליטיקאים, ההטיה לטובת איזורי הכפר פועלת גם בבתי המשפט. אם יאושר מינויו של ברט קוואנו לבית המשפט העליון, התוצאה עלולה להיות שסנאט ונשיא שקיבלו פחות ממחצית הקולות, יפנו את תשומת הלב לחוסר ההגינות של שיטת הבחירות.
אקונומיסט מזהיר, שהטיה זו מסוכנת במיוחד לנוכח השבטיות והתפקוד הלקוי המאפיינים כיום את הפוליטיקה בוושינגטון. כאשר החקיקה משותקת בשל הפלגנות, קשה לבצע עבודה חשובה בתחומים כגון הגירה וחינוך. החוקים החשובים המעטים שמאושרים – כמו אובמה-קר או רפורמת המס של טראמפ – נחתכים לפי הקווים המפלגתיים. זה מאפשר לאופוזיציה לבטל אותם כאשר היא עולה לשלטון. ובינתיים, המשימה של פתרון חילוקי הדעות הקשים ביותר – למשל בענייני ההפלות וביטוח הבריאות – נותרת בידי בתי המשפט.
יש התוהים מדוע הדמוקרטים לא חוזרים לדעות שימשכו את הבוחר הכפרי, כפי שעשו ברק אובמה וביל קלינטון. התשובה היא, שנושאים מרכזיים – הנשק, ההפלות, הסביבה – מצויים במחלוקת כה חריפה בין העיר לכפר, עד שהמפלגות הופכות לשבטים תואמים. הבחירות המוקדמות מעניקות יתרון למועמדים קיצוניים, וכאשר הם נבחרים – הם דבקים בעמדותיהם כדי להיבחר שוב.
מפלגתיות מרה, ממשל פדרלי בלתי יעיל והטיה בבחירות – כל אלו מרעילים את הפוליטיקה וקשה לתקן אותם. עם זאת, קל יותר לשנות את שיטת הבחירות לקונגרס, משום שהחוקה אינה קובעת מהי; הקונגרס עצמו קבע אותה לאחרונה ב-1967. המטרה צריכה להיות לתת למועמדים סיבה לבנות גשרים עם יריביהם במקום לשרוף אותם. אם המפלגתיות תפחת, יקטן גם המניע לדבוק בעקשנות בעמדות קודמות. כך יהפכו שתי המפלגות למתחרות של ממש הן באיזורים העירוניים והן באיזורי הכפר.
שיטת אחת אומצה במיין וכבר נמצאת כהצעת חוק על שולחנו של הקונגרס. בשיטה זו, נעשה שימוש ב"הצבעה מדרגת", בה הבוחרים מדרגים את המועמדים לפי סדר העדיפות שלהם. לאחר הספירה הראשונה, נמחק המועמד שקיבל את הכי מעט קולות, והקולות שלו ניתנים למי שרוב בוחריו סימנו כבחירה השנייה שלהם – וכך הלאה, עד שנותר המנצח. המועמדים יצטרכו שתומכי יריביהם יסמנו אותם כאפשרות שנייה או שלישית, ולכן ינסו לגשר על הפערים מולם. רפורמה בהצבעה לא תפתור את בעיית המפלגתיות בארה"ב, מדגיש אקונומיסט, אך היא תהיה צעד בכיוון הנכון בדרך להבטחת האמון הציבורי בדמוקרטיה החוקתית העתיקה ביותר בעולם.

תאריך:  18/07/18   |   עודכן:  18/07/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עריצות המיעוט בארה"ב
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הבעיה היא לא בשיטת
באום  |  18/07/18 16:28
 
- אין שמאל בישראל אל תתבכיין
אלטע קאקער  |  18/07/18 19:47
 
- שכחת את היועץ המשפטי
באום  |  18/07/18 23:22
2
האקונומיסט פרסם 3 מאמרים נגד
תקוה ב  |  18/07/18 22:15
3
כשהרקדן לא יודע לרקוד
ישראל בר-ניר  |  18/07/18 22:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
מאחורי מסכת המנהיג החזק והמצליח, מסתתר דיקטטור העומד בראש מדינה כושלת - טוען פול ברנדוס. אז למה טראמפ כל כך מוקסם ממנו?
איתמר לוין
חגיגת גביע העולם לא הצליחה להסתיר מעיני הרוסים את הגזירה של העלאת גיל הפרישה. האם חוסר שביעות הרצון יבוא לידי ביטוי בבחירות המוניציפליות?
איתמר לוין
טראמפ גדע את עקרונות מדיניות החוץ שהיו מקובלים על כל הממשלים בארה"ב מ-1945, והחליף אותם בדוקטרינה בה הכלכלה היא הדבר החשוב היחיד
איתמר לוין
ראש ה-CIA לשעבר טוען שהופעתו של טראמפ במסיבת העיתונאים עם פוטין הייתה בגידה. בעל הטור הבכיר בניו-יורק טיימס חושש שזה נכון
איתמר לוין
18% מהקניות בבריטניה נעשות אונליין - השיעור הגבוה ביותר בעולם המערבי. התוצאה: פגיעה קשה בסוחרים המסורתיים. הממשלה חושבת על מיסוי הסחר הדיגיטלי
רשימות נוספות
37% לימין-מרכז באיטליה  /  איתמר לוין
האמירות של טראמפ: נכון, תלוי הקשר, לא נכון  /  איתמר לוין
כוכבים בשירות ביה"ד הבינלאומי  /  איתמר לוין
חקירת מולר: תמונת מצב  /  איתמר לוין
הלסינקי 1975, הלסינקי 2018  /  איתמר לוין
מסלול חדש לארה"ב בסוריה  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il