X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
רוג'ר בויס אומר שהאינטרס האמיתי של אירופה מול אירן הוא רווחים, ושאין לה רעיון טוב יותר כיצד לטפל במדינה הנותנת חסות לחיזבאללה ולאסד
▪  ▪  ▪
מתקן אורניום באיספהן [צילום: וחיד סאלמי, AP]

מה שנהג הזמר קית ריצ'רד לעשות לחדרי מלון – להרוס אותם – עושה דונלד טראמפ לבעלי בריתה של ארצו. ניתן היה לשמוע היטב את אנחת הרווחה ברחבי אירופה כאשר הוא חזר לוושינגטון אחרי ביקוריו בבריסל, בריטניה והלסינקי. אולם מזהיר רוג'ר בויס, העורך הדיפלומטי של טיימס הלונדוני, המשבר הגדול נמצא ממש מעבר לפינה: אירן.
טראמפ קבע את תאריך היעד להחלת העיצומים על אירן ל-4 בנובמבר – ממש ערב בחירות אמצע הקדנציה לקונגרס – ובכך הציב אתגר ממשי למדינות אירופה שחתמו אף הן על עסקת הגרעין (בריטניה, גרמניה וצרפת) ואף לאיחוד האירופי בכללותו. עד 4 בנובמבר, הכריז משרד החוץ האמריקני, יש להפסיק את רכישות הנפט מאירן או להסתכן בענישה אמריקנית. הברירה היא חדה: או עסקים עם אירן או עסקים עם ארה"ב.
האירופים מנסים להציל את עסקת הגרעין על-ידי הבאתה של אירן לבצע כמה ויתורים או להודיע על נסיגה הדרגתית מסוריה. זה לא קורה. הנשיא חסן רוחאני מפחד לזוז ומשמרות המהפכה לא יסכימו לשום דבר שייראה ככניעה לארה"ב. אירופה צריכה לוותר, טוען בויס, משום שכרגע היא מציבה את עצמה לצידן של רוסיה וסין ונגד ארה"ב.
התנגדות לטראמפ מוצגת באירופה כאופציה אצילית, אבל בסוגיה האירנית השאלה האמיתית איננה העיקרון אלא הרווחים. צרפת רוצה נתח בענף הרכב האירני; בריטניה וגרמניה מריחות הזדמנויות מסחריות. כולן טוענות שהן רוצות לסייע לאירן לבצע רפורמות, אך בפועל הן מונעות משיקולים מסחריים. לכן ביקשו מדינות אירופה פטור מהעיצומים על אירן, אבל וושינגטון דחתה את השתדלנות הזאת ונראית נחושה בכוונתה להטיל עיצומים משניים על כל מי שיפר את העיצומים על אירן – כולל בעלות בריתה.
בויס אומר: העובדה שהיא שטראמפ צודק בקשר לאירן. טהרן לא חתמה על ההסכם בתום לב, אלא מתוך תקווה שתוכל או להמשיך ולרמות בדרך לפצצה, או לחכות עד שההסכם יפקע כעבור 12 שנים, ובינתיים להשתמש באיום של היכולת הגרעינית העתידית כדי להגביר את השפעתה במזרח התיכון. כמה דיפלומטים אירופיים סבורים שארה"ב מכינה את הקרקע להפלת שלטון האייתולות, ומזהירים שהללו יגיבו בהגברת פעולות הטרור ואולי בניסיון לתפוס את מיצרי הורמוז שביציאה מהמפרץ הפרסי. אבל זה רק מוכיח את הנקודה: הבעיה היא אירן, לא טראמפ; והסטטוס-קוו אינו יציב.
העימות הטרנס-אטלנטי בסתיו הקרוב יתרחש במקביל לזעזועים פנימיים באירופה. ההסדר הרעוע בנושא המהגרים אליו הגיעה אנגלה מרקל עם עמיתיה בחודש שעבר, כבר הולך וקורס. מצרים, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה דחו את הרעיון של הקמת מחנות למהגרים, שעמד בליבת ההסכם. באוקטובר צפוי הימין לרשום עלייה ניכרת בבחירות המקומיות בבווריה. ובל נשכח שהסתיו הוא גם החודשים האחרונים שלפני הברקזיט ב-29.3.19.
הנושא האירני יהיה זה שיגדיר את יחסי ארה"ב ואירופה, סבור בויס. אם ארה"ב תצליח להטיל חרם על הנפט האירני, מחירו של הזהב השחור עלול לזנק מ-70 ל-120 דולר לחבית. כדי למנוע זאת, ארה"ב פועלת בשקט במישור הדיפלומטי, ונראה שסעודיה הבטיחה להגביר את תפוקתה כדי להשלים את החוסר ב-1.9 מיליון החביות היומיות של אירן.
בינתיים, אירופה מגנה על מה שלא ניתן להגן עליו. יש מקום לעצבנות לנוכח מדיניות החוץ של טראמפ, במיוחד כאשר היא יוצאת נגד שבעה עשורים של שיתוף פעולה. טראמפ סבור שיוכל להביא את אירן להסכים לעסקה טובה יותר, להרחיק אותה מגבול סוריה-ישראל ולרסן את שאיפותיה האיזוריות; אולי הוא אופטימי מדי, אבל שווה לנסות.
לאירופים אין ראיון טוב יותר. במקום זאת, הם עוצמים את עיניהם אל מול העובדה שחיזבאללה – הזרוע הארוכה של אירן – הופך לצבא הלא-מדינתי הגדול ביותר בעולם, ואל מול העובדה שקצינים אירנים מסייעים לרודן סורי האחראי למותם של חצי מיליון בני אדם. זה מוסרי? ממש לא.

תאריך:  19/07/18   |   עודכן:  19/07/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"טראמפ צודק בקשר לאירן"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
טרמפ צודק, צודק, צודק,
מקס פאואר  |  19/07/18 10:19
2
אירופה חוברת לאויבי ארה"ב.
לוגי  |  19/07/18 19:52
3
אירופה חוברת לאויבי ארה"ב.
לוגי  |  19/07/18 19:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
יוני בן-מנחם
בישראל יש אופטימיות בכל הקשור לסיכומים בין הנשיא טראמפ לנשיא פוטין על הנוכחות הצבאית האירנית בסוריה. הדברים שאמרו שני המנהיגים במסיבת העיתונאים המשותפת צריכים להדאיג את אירן שמתכננת להפוך את רמת הגולן לחזית נוספת נגד ישראל
עמי דור-און
אירן זוחלת לעבר גבול ישראל והסיבה לכך צריכה להיות ברורה: התגרות שמטרתה לגרור את צה"ל למלחמה, להצטרף לפעילות החמאס ולהצית אש גם ביישובי הצפון
עומר כרמון
רוסיה דרשה מאירן לשלוח נציג בכיר למוסקבה בעת ששהה בעיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו    התקיים מו"מ עקיף בין ירושלים לטהרן כדי למצוא פתרון לשאלת הנוכחות האירנית בסוריה    אירן נכנעה לכמה מהדרישות האמריקניות וביקשה מפוטין להעביר ביום שני לטראמפ את נכונותה להגיע להסכם בנושא הגרעין
עומר כרמון
שר הנפט האירני תוקף את השמרנים שמנעו ממנו לחתום על עסקת נפט בימי אובמה ▪ הפרלמנט הודיע על הקמת ועדת חרום ▪ שרי ממשלה במסע במדינות באסיה: "העולם לא יסתדר בלי הנפט שלנו"
רונן א' כהן
הדבר המעניין ביותר במקרה הזה הוא לראות את הדיון הפנימי באירן עצמה לשאלת הנושא הגרעיני וכיצד יש להתמודד מול ארה"ב    הוויכוח הפנימי הזה כבר צבר קילומטרז' בעבר, אך בלחץ השמרנים הודחק הצידה כדי לייצר חזית תודעתית אחת של אירן מול ארה"ב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il