X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מישה גלני, מומחה בינלאומי לפשע המאורגן, מזהיר בפייננשל טיימס: ההשלכות הקשות של המלחמה בסמים מתדפקות על דלתותיהן של המדינות העשירות והמפותחות
▪  ▪  ▪
סמים שנתפסו בצפון קרוליינה [צילום: AP]

המערב הפסיד במלחמה נגד הסמים – טוען בפייננשל טיימס העיתונאי מישה גלני, מומחה לפשע המאורגן הבינלאומי שהתפרסם בספרו "מק-מאפיה". הסמים הופכים להיות הרבה יותר זמינים ובאיכות הרבה יותר גבוהה מאשר בעבר.
סיבה ראשונה לכך: היחסים בין צפון אמריקה לבין המריחואנה. תשע מדינות בארה"ב והעיר וושינגטון כבר הפכו את השימוש בה לחוקי, והשימוש הרפואי בה מותר ב-30 מדינות נוספות. אם ניו-יורק תצטרף לקליפורניה בהתרת השימוש – מה שנראה סביר – יוכלו רבע מ-300 מיליון תושבי ארה"ב לצרוך מריחואנה בחופשיות. שר המשפטים ג'ף סשנס דיבר על יישום החוק הפדרלי האוסר מכירת מריחואנה, אבל הממשל אינו עושה דבר – כנראה מתוך הערכה שהמחיר הפוליטי יהיה גבוה מדי.
בחודש אוקטובר ייפתחו חנויות מריחואנה ברחבי קנדה. הצפי הרשמי הוא למחזור השנתי של 8.2 מיליארד דולר, אבל גלני מצטט פרשנים המציינים שההערכה הזו מבוססת על מחיר נמוך של 7.15 דולרים לגרם. קרנות פנסיה, בנקים, משקיעי הון ויזמים כבר מצטופפים כדי להבטיח את מקומם בענף החדש והמבטיח.
הבעיה היא, שמאה שנים של מלחמה בסמים הביאה לכך שאף ממשלה לא ערכה מחקר רציני בשאלת ההשפעות של סמים כמו מריחואנה, למרות שהמחקרים הקיימים מלמדים שההשפעה של אלכוהול על הפרט ועל החברה היא חמורה בהרבה. אבל בגלל אובססיה אידיאולוגית בנושא הסמים, טוען גלני, הייתה עד לאחרונה התעלמות מוחלטת מהערך הרפואי שעשוי להיות להם.
סיבה מרכזית שנייה היא העלייה החדה במספר מקרי המוות כתוצאה משימוש באופיום: 42,000 בארה"ב לבדה בשנת 2016. מי שאשם בכך אינם קרטלי הסמים של מקסיקו או לוחמי הטליבאן באפגניסטן, אלא תעשיית התרופות האמריקנית ובמיוחד חברת פורדיו פארמה. במשך 25 שנה דחפו חברות התרופות לשוק משככי כאבים המכילים אופיום, ומיליוני אמריקנים התמכרו ללא מרפא. כאשר אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש את התרופות, או כאשר אינם משיגים מרשמים, אותם מכורים פונים לתחליפים: הרואין או פנטניל – אופיום סיני רב עוצמה המוברח לצפון אמריקה בכמויות עצומות.
כדי להתמודד עם בעיה זו, יהיה על הממשל האמריקני ליטול לידיו את המושכות בשוק התרופות ולהעביר חוק לרפורמה בתחום. קרוב לוודאי שזה לא יקרה במשמרת של דונלד טראמפ, המתנגד העקבי לאסדרה במגזר העסקי. סשנס הבהיר שהוא מעדיף שהמשטרה תטפל בבעיה – מה שמבטיח, מזהיר גלני, שמקרי המוות יימשכו.
חלק משמעותי ממשבר האופיום מוליך לסיבה השלישית: הזינוק במכירות סמים ותרופות באינטרנט, כולל ב"דארקנט". הסם הפופולרי ביותר הנמכר און-ליין באירופה הוא אקסטזי, שמרכז הייצור הגדול ביותר שלו מצוי בהולנד. ככל שהייצור המלאכותי של סמים הולך ונעשה דומה לסמים המקוריים, הוא מתפשט למעבדות באירופה, הבלקנים, ישראל, קנדה ומזרח אסיה. השינוי הזה מטיל עומס עצום על המשטרות, שגם כך כורעות תחת הנטל בשל הקיצוצים בהן לאחר המשבר של 2008. אחת הסיבות לתנועה לעבר לגליזציה של הקנביס היא שהמשטרות פשוט לא מסוגלות להתמודד עם משתמשיו.
עד כה, כותב גלני, המוות וחוסר הביטחון הכרוניים הקשורים לסמים, התרכזו באיזורי הייצור. אופיום מממן את 17 שנות מלחמתו של הטליבאן באפגניסטן. חלקים נרחבים במקסיקו עברו בפועל לשליטת הקרטלים. אבל השינוי מתקרב, וההשלכות ההרסניות של המלחמה בסמים מתדפקות על דלתותיהן של המדינות העשירות והמפותחות.

תאריך:  05/08/18   |   עודכן:  05/08/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
ממשל טראמפ דורש מכוחות הביטחון המקומיים לסגת מהאיזורים הכפריים המרוחקים ולמעשה להותיר את השליטה בהם בידי הטליבאן
איתמר לוין
הריכוזיות והעוצמה של ענקיות הטכנולוגיה עושה טוב לוול סטריט, אך יש להן השלכות שליליות על הכלכלה האמריקנית בכללותה - כותב ניו-טיימס למחרת ציון הדרך ההיסטורי
איתמר לוין
המיליציה הפרו-אירנית חשד א-שעבי תמלא תפקיד מרכזי בעיצובה של עירק. פרשן מקומי אומר: למעט חיזבאללה, זה הכוח החזק ביותר שיצרה אירן
איתמר לוין
המדינה רושמת צמיחה יציבה והפכה למקום שטוב לחיות בו - אבל אקונומיסט מצביע על הרפורמות המשמעותיות הדרושות ובראשן שינוי מבנה המדינה עצמה
איתמר לוין
הממשל ביטל את החלטתו מאשתקד להשעות סיוע בסך 195 מיליון דולר, למרות שלא ברור האם מצרים נענתה לדרישותיו בתחום זכויות האדם - מדווחת סופאן גרופ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il