X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
היתרון שלה היה החיסרון הגדול

סוף הדרך של ה"נאנו"

אחרי עשר שנים ו-800,000 מכוניות שנמכרו, "המכונית הזולה ביותר" של הודו יורדת מן הכביש - אבל אולי תחזור כחלק ממכונית חשמלית חדשה
▪  ▪  ▪
מחיר מחירון: 2,500 דולר [צילום: ביקאס דאס, AP]
מכוניות התלקחו בכבישים [צילום: AP]

"היא קיבלה יותר תשומת לב מאשר למבורגיני" – אומר עיתונאי הרכב ההודי, סיירוס דנבהאר. "היא" – מכונית טאטא נאנו תוצרת הודו, אשר שווקה כ"מכונית הזולה ביותר בעולם" כאשר נחשפה ב-2008. היא לכדה את עינו של העולם כאשר רטאטן טאטא, מנכ"ל הקונצרן, נהג בה לבמה בתערוכת הרכב בניו דלהי.
מחיר המחירון שלה היה 2,500 דולר ודנבהאר מסביר לשבועון טיים, כי איש לא חשב לפני כן שניתן לקבל מכונית כזאת במחיר כזה. הנאנו הייתה קטנה, בטוחה, ידידותית למשפחה ובהישג יד מבחינה כספית – חלופה לאופנועים ולקטנועים הפופולריים בשכבות הביניים בהודו. הרעיון היה מצוין והוא בוצע היטב, למרות העובדה שהמיסים והתוספות שרצו רוב הנהגים ייקרו אותה בצורה משמעותית למדי.
לא תמיד רכשו את הנאנו אלה שנחשבו לקהל היעד שלה. רבים מעשירי הודו קנו אותה, רק בגלל החידוש שבה. אבל כעת סיפורה של הנאנו מגיע לקיצו. בחודש יוני נמכרה מכונית אחת בלבד ויוצרו שלוש, לעומת 167 ו-275 בהתאמה ביוני 2017. המספרים נמצאים בירידה מתמדת ומלמדים שהמכונית עומדת להיעלם. קונצרן טאטא אומר: "ברור לנו שהנאנו בצורתה הנוכחית לא יכולה להמשיך מעבר ל-2019 והיא צריכה השקעות נוספות כדי לשרוד".
טיים מזכיר, כי הנאנו ניצבה בפני מכשולים עוד לפני שהמכונית הראשונה הגיעה לשוק. המפעל בו יוצרה, במערב בנגל, עמד במרכזה של מחלוקת בעלות בנוגע לקרקע עליה ניצב: איכרים מקומיים טענו שהקרקע נרכשה בכפייה. לאחר שנתיים של מאבק פוליטי ומשפטי החליטה טאטא להעביר את המפעל, אך הוא החל לפעול רק ב-2010 ובינתיים נערמו ההזמנות. טאטא ערכה הגרלה לבחירת 100,000 הרוכשים הראשונים וכל האחרים נותרו מתוסכלים.
בעיות בטיחות הציבו מכשול נוסף. חלק ניכר מהרוכשים הראשונים דיווחו על עשן ואף על דליקות ברכב, אך בדיקה שהעלתה שהבעיה מוגבלת למספר מצומצם של מכוניות. אבל התמונות של נאנו בוערות בכבישי הודו הרתיעו רבים.
באופן אירוני, הבעיה הכי גדולה הייתה נקודת החוזק של הנאנו: המחיר. טאטא לא הביאה בחשבון את העובדה שמי שקונה מכונית רוצה להתגאות בה. היו שאמרו שהם מעדיפים לקנות מכונית יד שנייה במחיר של נאנו חדשה. רטאטן טאטא עצמו הודה שהמיתוג היה שגוי ושנכון יותר היה להציג את הנאנו כ"מכונית שבהישג ידך" ולא כ"זולה ביותר".
לאורך השנים המכירות ירדו והמחיר עלה, ובשנת 2016 החליטה הנהלת הקונצרן להפסיק את הייצור ההמוני. סוחרי הרכב הפסיקו לקבל הזמנות במחצית השנייה של 2017. כעת היא מיוצרת רק אם וכאשר מתקבלות הזמנות נקודתיות. בסך-הכל נמכרו בהודו 800,000 מכוניות נאנו – אך טיים אומר שהיא דווקא עשויה להמשיך ולחיות בצורה אחרת. בנובמבר שעבר הודיעה טאטא, כי היא תספק את המרכב של הנאנו למכוניות החשמלית ניאו. לא בטוח שהניאו תגיע לכביש, משום שהודו נמצאת מאחור בתחום הרכב החשמלי; אוהדיה של הנאנו אומרים, שבכל מקרה יזכרו אותה לטובה.

תאריך:  09/08/18   |   עודכן:  09/08/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוף הדרך של ה"נאנו"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זוכרים את ש. פרס: "נאנו" נאנו
קיבוצניק  |  12/08/18 15:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
הרכבת התחתית עמוסה ומאחרת, הדיור הציבורי הוא סכנה לבריאות, שכר הדירה מרקיע שחקים - ותושבי העיר נדרשים לדבר שמצוי אצלם במחסור כבד: סבלנות
איתמר לוין
מייקל מורל, לשעבר סגן ראש ה-CIA, קורא להטיל על רוסיה עיצומים שיגרמו לפוטין לחשוש שמעמד הביניים ייצא לרחובות. להערכתו, זה מה שיכריח אותו לעצור
איתמר לוין
קריסתה של אייר ברלין הפכה את בירת אוסטריה ליעד המרכזי של כל חברות הלואו קוסט האירופיות העיקריות. השאלה היא האם הן גם יצליחו להרוויח מהקו הזה
איתמר לוין
הצעיר שבקורבנות היה בן 11; המבוגר - בן 62. ניו-יורק טיימס אומר שאירועי שלושת הימים הללו מצביעים על הבעיות השורשיות של אכיפת החוק בעיר
איתמר לוין
ויליאם רוקלשאוס היה ב-1973 סגן שר המשפטים וסירב לפטר את התובע המיוחד בפרשת ווטרגייט. במאמר בוושינגטון פוסט הוא קורא לטראמפ ללמוד את הלקח
רשימות נוספות
37% לימין-מרכז באיטליה  /  איתמר לוין
האמירות של טראמפ: נכון, תלוי הקשר, לא נכון  /  איתמר לוין
כוכבים בשירות ביה"ד הבינלאומי  /  איתמר לוין
ה-Big Four על הכוונת  /  איתמר לוין
"שיילך לעזאזל המשטר"  /  איתמר לוין
העיתונות בארה"ב במשבר מעמיק  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il