"היא קיבלה יותר תשומת לב מאשר למבורגיני" – אומר עיתונאי הרכב ההודי, סיירוס דנבהאר. "היא" – מכונית טאטא נאנו תוצרת הודו, אשר שווקה כ"מכונית הזולה ביותר בעולם" כאשר נחשפה ב-2008. היא לכדה את עינו של העולם כאשר רטאטן טאטא, מנכ"ל הקונצרן, נהג בה לבמה בתערוכת הרכב בניו דלהי.
מחיר המחירון שלה היה 2,500 דולר ודנבהאר מסביר לשבועון טיים, כי איש לא חשב לפני כן שניתן לקבל מכונית כזאת במחיר כזה. הנאנו הייתה קטנה, בטוחה, ידידותית למשפחה ובהישג יד מבחינה כספית – חלופה לאופנועים ולקטנועים הפופולריים בשכבות הביניים בהודו. הרעיון היה מצוין והוא בוצע היטב, למרות העובדה שהמיסים והתוספות שרצו רוב הנהגים ייקרו אותה בצורה משמעותית למדי.
לא תמיד רכשו את הנאנו אלה שנחשבו לקהל היעד שלה. רבים מעשירי הודו קנו אותה, רק בגלל החידוש שבה. אבל כעת סיפורה של הנאנו מגיע לקיצו. בחודש יוני נמכרה מכונית אחת בלבד ויוצרו שלוש, לעומת 167 ו-275 בהתאמה ביוני 2017. המספרים נמצאים בירידה מתמדת ומלמדים שהמכונית עומדת להיעלם. קונצרן טאטא אומר: "ברור לנו שהנאנו בצורתה הנוכחית לא יכולה להמשיך מעבר ל-2019 והיא צריכה השקעות נוספות כדי לשרוד".
טיים מזכיר, כי הנאנו ניצבה בפני מכשולים עוד לפני שהמכונית הראשונה הגיעה לשוק. המפעל בו יוצרה, במערב בנגל, עמד במרכזה של מחלוקת בעלות בנוגע לקרקע עליה ניצב: איכרים מקומיים טענו שהקרקע נרכשה בכפייה. לאחר שנתיים של מאבק פוליטי ומשפטי החליטה טאטא להעביר את המפעל, אך הוא החל לפעול רק ב-2010 ובינתיים נערמו ההזמנות. טאטא ערכה הגרלה לבחירת 100,000 הרוכשים הראשונים וכל האחרים נותרו מתוסכלים.
בעיות בטיחות הציבו מכשול נוסף. חלק ניכר מהרוכשים הראשונים דיווחו על עשן ואף על דליקות ברכב, אך בדיקה שהעלתה שהבעיה מוגבלת למספר מצומצם של מכוניות. אבל התמונות של נאנו בוערות בכבישי הודו הרתיעו רבים.
באופן אירוני, הבעיה הכי גדולה הייתה נקודת החוזק של הנאנו: המחיר. טאטא לא הביאה בחשבון את העובדה שמי שקונה מכונית רוצה להתגאות בה. היו שאמרו שהם מעדיפים לקנות מכונית יד שנייה במחיר של נאנו חדשה. רטאטן טאטא עצמו הודה שהמיתוג היה שגוי ושנכון יותר היה להציג את הנאנו כ"מכונית שבהישג ידך" ולא כ"זולה ביותר".
לאורך השנים המכירות ירדו והמחיר עלה, ובשנת 2016 החליטה הנהלת הקונצרן להפסיק את הייצור ההמוני. סוחרי הרכב הפסיקו לקבל הזמנות במחצית השנייה של 2017. כעת היא מיוצרת רק אם וכאשר מתקבלות הזמנות נקודתיות. בסך-הכל נמכרו בהודו 800,000 מכוניות נאנו – אך טיים אומר שהיא דווקא עשויה להמשיך ולחיות בצורה אחרת. בנובמבר שעבר הודיעה טאטא, כי היא תספק את המרכב של הנאנו למכוניות החשמלית ניאו. לא בטוח שהניאו תגיע לכביש, משום שהודו נמצאת מאחור בתחום הרכב החשמלי; אוהדיה של הנאנו אומרים, שבכל מקרה יזכרו אותה לטובה.