X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טיים מסביר האם וכיצד ניתן להעמיד לדין נשיא מכהן, מהן סמכויותיו בתחום החנינה והאם הוא יכול לפטר את התובע המיוחד בפרשה הרוסית
▪  ▪  ▪
מנפורט. יקבל חנינה? [צילום: חוזה לואיס מגאנה, AP]

הפרשות בהן מעורבים דונלד טראמפ ורבים ממקורביו מעוררים שורה של שאלות חוקתיות, והשבועון טיים מציג אותן ואת התשובות האפשריות.
האם ניתן להגיש כתב אישום נגד טראמפ?
טענתו של מייקל כהן לפיה שילם את דמי השתיקה לסטורמי דניאלס וקארן מקדוגל בהוראתו של טראמפ, מעלה חשד לכאורה לפיו גם הנשיא היה שותף לעבירות מימון הבחירות בהן הודה כהן. אבל, איש אינו יודע האם ניתן להעמיד לדין נשיא מכהן בהליך רגיל. החוקה אומרת שניתן להעמידו לדין בפני הסנאט על בגידה, שוחד ו"פשעים ועבירות חמורים" ושותקת לגבי עבירות שאינן חמורות.
בשנת 2000 פרסם משרד המשפטים חוות דעת, לפיה לא ניתן להעמיד לדין נשיא מכהן משום שהדבר יפגע קשות ביכולתו למלא את תפקידו. חלק מן המומחים החוקתיים חולקים על גישה זו; השאלה מעולם לא הועלתה בבית משפט כלשהו וממילא לא הוכרעה. מה שברור הוא, שאין כל מניעה להאשים נשיא אחרי סיום כהונתו.
האם טראמפ יכול לחון את עצמו?
טראמפ טען שיש לו זכות מלאה לעשות זאת, ומיד הדגיש שאין כל סיבה שיחשוב על כך משום שלא ביצע עבירה כלשהי. השאלה נבחנה בשנת 1974, ערב התפטרותו של הנשיא ריצ'רד ניקסון. משרד המשפטים השיב עליה בשלילה, בנימוק ששום אדם אינו יכול לשפוט את עצמו. ניקסון קיבל חנינה מיורשו, ג'רלד פורד, והנושא מעולם לא הגיע להכרעה משפטית.
האם טראמפ יכול לחון את פול מנפורט?
מי שהיה יו"ר קמפיין טראמפ הורשע השבוע בשמונה עבירות מרמה ומס. טראמפ עשוי להעניק לו חנינה כדי להסיר את החשש שיעיד נגדו בתמורה להקלה בעונשו. למחרת ההרשעה כינה טראמפ את מנפורט "אדם אמיץ" ואמר שהוא "מרגיש רע מאוד" עבורו ועבור משפחתו. דוברת הבית הלבן, שרה האקבי-סנדרס, אמרה שהנושא אינו עומד על הפרק.
מבחינה חוקתית, טראמפ יכול להעניק חנינה למנפורט; החוקה מעניקה לו סמכות גורפת ומוחלטת בתחום זה. עם זאת, יש הטוענים שאין ספק שחנינה תמורת שוחד תהיה בלתי חוקית – כך שלא מדובר בזכות בלתי מוגבלת. לפי גישה זו, אם טראמפ יחון את מנפורט כדי שלא יעיד נגדו – הדבר עלול להוות מתן שוחד, או לפחות שיבוש הליכים.
האם טראמפ יכול לפטר את מולר?
טראמפ תוקף ללא הרף את התובע המיוחד בפרשה הרוסית, רוברט מולר, ומאשים אותו בניהול ציד מכשפות תוך שהוא נתון בניגוד עניינים. אין לו סמכות ישירה לפטר את מולר, אבל הוא יכול להורות לאחרים לעשות זאת. המסכות לפטר תובע מיוחד נתונה בידי שר המשפטים – אלא שהשר הנוכחי, ג'ף סשנס, פסל את עצמו מעיסוק בפרשה הרוסית והעביר את הסמכות לסגנו, רוד רוזנשטיין, שהוא אשר מינה את מולר.
רוזנשטיין כבר הבהיר, שלא ייענה להוראה לפטר את מולר אם לא תהיה מוצדקת לחלוטין. במקרה כזה, הוא עשוי להתפטר או להיות מפוטר בידי טראמפ, אשר ימשיך לפטר את כל הבאים בתור ב"שרשרת הפיקוד" של משרד המשפטים עד שימצא מישהו שיהיה מוכן לפטר את מולר. זה מה שעשה ניקסון ב"טבח מוצאי השבת" ב-1974 – ובמידה רבה בכך חרץ את גורלו. במקרה של טראמפ, פיטוריו של מולר עשויים להוביל לחשד נוסף בשיבוש הליכים.
האם ניתן לנהל הליכי הדחה נגד טראמפ?
החוקה מאפשרת לקונגרס להעמיד לדין כל נשיא על "בגידה, שוחד ופשעים ועבירות חמורים אחרים". בית הנבחרים הוא האוסף את הראיות ומחליט באלו סעיפים יואשם הנשיא; החלטה זו מתקבלת ברוב רגיל. המשפט מתנהל בסנאט, בראשותו של נשיא בית המשפט העליון, ויש צורך ברוב של שני שלישים כדי להרשיע את הנשיא ולהדיחו. הנשיאים אנדרו ג'ונסון וביל קלינטון הועמדו לדין וזוכו; ניקסון התפטר לפני ההעמדה לדין. יש צורך בראיות חזקות במיוחד כדי להעמיד לדין נשיא מכהן.

תאריך:  24/08/18   |   עודכן:  24/08/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"פשעים ועבירות חמורים"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה עם גילוי נאות?
שאול א.  |  24/08/18 15:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מציג את השאלות המרכזיות שיצרה הדרמה המשפטית-פוליטית הענקית, ובמרכזן כמובן טראמפ: האם הוא יועמד לדין? מה עוד כהן יודע עליו?
איתמר לוין
עד כה התעלמו הרפובליקנים מהתנהגותו השערורייתית של טראמפ, אך העיתון טוען שהרשעותיהם של כהן ומנפורט הן כבר סיפור שונה לחלוטין
איתמר לוין
ביזנסוויק מתאר את המגמה המתרחבת של הוזלה משמעותית בתעריפי הרכבות באירופה - אך תוהה האם מה שהצליח בשוק התעופה יצליח גם כאן
איתמר לוין
מי שהיה סנאטור 24 שנים מסביר, כי החקיקה הנעשית על-פי קווים מפלגתיים בלבד, מונעת משתי המפלגות לתקן חוקים גם כאשר ברור שהם זקוקים לתיקון
איתמר לוין
ילדים ובני עשרה הצליחו לחדור לאתרי דמה של מערכות בחירות אמריקניות, ובכך הוכיחו עד כמה הן פגיעות - וכמה הסכנה לדמוקרטיה גדולה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il